Inlägg från: Rödhåriga tjejen |Visa alla inlägg
  • Rödhåriga tjejen

Vi som gör äggdonation ute i Europa

ZXC skrev 2009-11-13 15:39:01 följande:
    Jag tar också Fragminsprutor nu. Men fy fasen vad jag stuckit mig dåligt! Har ett blå, nej förresten mörklila ca 8 cm diameter stort märke efter första sticket... Måste kvaddat ett blodkärl totalt! Har du några tips på hur man undviker, eller är det bara smällar man får ta?...KramZXZX
    Det låter som just detta stick hamnat på ett olyckligt ställe och kanske spräckt ett blodkärl som du skrev. Sen får du nog tyvärr räkna med att det blir blåmärken efter Fragminsprutorna eftersom de som sagt innehåller blodförtunnande, vilket gör att det tar längre tid för blodet att levra sig än vanligt. Förhoppningsvis får du mindre märken än detta.
    Mitt råd är att du inte injicerar vätskan snabbare än att du precis känner ett "motstånd", dvs inte forcerar in det. Då kanske det kan bli mindre märken.

Fragminet kommer nog också göra att du kan få blåmärken lättare överhuvudtaget, så ta det lugnt och håll dig borta ifrån bordshörn och liknande.
  • Rödhåriga tjejen
    Carmencita03 skrev 2009-11-14 17:51:11 följande:
    Hej alla tappra!Oj, vad det har skrivits mycket nu i tråden. Har inte hunnit följa med i allt. Jag har en fråga om hur det var för er, ni som har gjort ET, när fick ni svar om embryornas status? Min man var i Riga igår och de lovade maila idag men vi har inte hört något ännu. Vi måste åka i morgon för att vara där på ET på måndag, och nu känns det lite jobbigt då vi inte vet hur det har gått... Typiskt att det är söndag innan jag ska göra ET. Vet någon när man tidigast kan se om det är några embryos som är OK? Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av här? Visste ni innan ni åkte att det fanns embryos som väntade på er?Kramar till er alla!
    Vi var på AVA i Riga och vår donator plockades en måndag. Sedan fick vi ringa koordinatorn varje dag på em vid 16 lettisk tid och kolla läget. (Vi var kvar i Riga hela den tiden.) Dagen efter fick vi veta hur många som befruktats, och dagen efter det hur många som delat sig vidare. Sedan var det torsdag och dags för insättning och då fick vi veta resultatet när vi var där, dvs hur det såg ut just då med hur många som delat sig vidare, vilka de ville sätta in och hur många de skulle frysa. De fryser endast de som bedöms vara av sådan kvalité att de klarar av det.

Kanske kan du testa att ringa kliniken idag fast det är söndag? Jag förstår din oro. Det är jobbigt med alll ovisshet, tycker jag.

Jag håller tummarna för dig och hoppas på att många fina små embryon väntar på dig och din man till ET.
  • Rödhåriga tjejen
    ZXC skrev 2009-11-14 19:43:32 följande:
    Tack Rödluvan!Jag ska försöka vara lite när jag trycker i mig Fragminet i fortsättningen!Men det verkar svårt att undvika blåmärken... Spruta 2 = blåmärke diameter 3,5 cm. Spruta 3 = blåmärke diameter 1 cm. Det går åt rätt håll, eller bara tur...Tur att det inte är bikinisäsong!KramZXZX
    Ja, man får vara glad för att det inte är bikinisäsong när man håller på med alla sprutor.

Jag tror du blir skickligare och skickligare med injektionstekniken därav att du får mindre blåmärken. Så ta sprutan långsamt så får vi hoppas på mindre märken.

Bra jobbat!
  • Rödhåriga tjejen
    plupp06 skrev 2009-11-15 13:40:01 följande:
    Jobbigt, lite liknande situation för mig. Var ju på VUL för 2 veckor sedan och då sa läkaren att embryot borde vara ca 1 cm men den mätte vara 5,4 mm. Ska på nytt VUL i veckan för att se hur det står till. Håller tummarna för dig i morgon att allt ser ok ut.
    Tack!

Oj, vad jobbigt!!!! Man pendlar verkligen mellan hopp och förtvivlan i den här processen... Vilken dag skall du göra ditt ul? Jag håller verkligen alla tummar för att det går bra och att du får ett lugnande besked den här gången.
  • Rödhåriga tjejen
    Bette skrev 2009-11-15 13:47:59 följande:
    Rödluvan: Hoppas att allt är okej imorgon, du får uppdatera hur VUL har gått.KramBette
    Tack! Jag lovar att berätta resultatet.
  • Rödhåriga tjejen
    LoLiNi skrev 2009-11-15 14:57:36 följande:
    En liten fråga - hur fort brukar man få reda på hcg-blodproven?Jag har fått en remiss av min svenska läkare - meddelar labbet läkaren då, och läkaren i sin tur mig?Vill bara veta hur mycket förströelse jag ska hitta på imorgon i vänta på svar...Kram o peppning till alla som behöverLåla
    Jepp, provsvaret går till läkaren som sedan skall meddela dig. I mitt fall tog det ett par dagar innan jag fick svaret. Tex provet jag tog en onsdag fick jag svar på på fredagen. Och fredagens prov på måndagen efter. Så jag passade på att ta ett graviditetstest (urinprov) hemma dagen mitt emellan, dvs torsdagen för att stå ut med väntan.
  • Rödhåriga tjejen
    geten skrev 2009-11-16 09:03:36 följande:
    Hej tjejer!!Det var ett tag sedan jag skrev här nu, har inte mått så bra efter det att vi testade -Men idag ska jag in till Rmc och prata med en beteendevetare där och det känns skönt och lite läskigt. Måste fråga er en sak, har ni känt känslan av att era män skulle lämna er om ni inte lyckas ge dem en familj?? Vet att tanken är ganska dum men den finns där i mitt huvud, min man säger att vi är viktigast och att han inte kommer att lämna mig pga detta. Är livrädd att förlora han då han verkligen är mitt livs kärlek..../Geten
    Vad tråkigt att höra att du inte mått bra, din stackare. Men samtidigt jättebra att du skall gå och prata med någon! Det tog lång tid innan jag själv mådde så dåligt att jag till slut tog mig i kragen och gick iväg och pratade. Det har hjälpt mig massor! Och jag hoppas att det kommer ge dig lika mycket. Det tar oftast några gånger innan man känner terapeuten och det börjar kännas bra och naturligt att prata. Det kanske kan vara skönt att veta det innan ditt första besök, tänkte jag.

Jag har också haft samma tanke som du om att bli lämnad av min man om det inte blir några barn. Min man har sagt samma sak som din, dvs att han inte tänker lämna mig och att jag är viktigare för honom än barn. Men tankarna smyger sig in i alla fall. Jag har pratat med andra tjejer i samma situation och de har också haft dessa tankar. Så jag skulle tro att de är jättevanliga i den här situationen.

Ta hand om dig.

Kramar
  • Rödhåriga tjejen
    Bette skrev 2009-11-15 21:24:20 följande:
    Om doktorn har akutmärkt remissen så borde du ha svaret samma dag eller åtminstone dagen efter.Bette
    Håller med Bette. (Kan tillägga att mina prover inte var akutmärkta.)
  • Rödhåriga tjejen

Grattis, Låla!! Underbart!!

Själv har jag precis kommit hem ifrån mitt vul och den här gången fick vi äntligen godkänt av min gyn. Hjärtat slog så fint, så fint!!!
    JIPPI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Rödhåriga tjejen

Tack alla för alla gratulationer!

Carmencita: Jag och min man flög hem dagen efter ET. Och det gick bra.

Kramiiis och Nioli: Underbara tjejer, ta hand om er!! Släpp ut sorgen och gråt om ni behöver. Och om ni inte redan har någon att prata med så kan jag bara varmt rekommendera att ni letar upp någon. Jag har varit nere i utmattningsdepressionshålet och vänt - jag har fått oerhört mycket hjälp av att gå till psykolog och prata.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa