-
Vi kanske kan bilda en klubb för oss överanalyserare?plupp06 skrev 2009-11-05 20:14:56 följande:Rödluvan: Sista läkaren förklarade minskningen med att den första läkaren nog mätt fel då det var så tidigt och svårt att se. Första gången såg de inget pickande men det syndes ju i förrgår.Man blir så nojjig över allt detta, jag är expert på att överanalysera saker och ting. Måste försöka ta det lite lugnare och inte blir så hytserisk för minsta lilla
-
Grattis Makima!!!
-
Jag är lite vetgirig. Är det någon som vet hur/varför det kan uppstå ofostriga graviditeter? Vad fick ni som drabbats av detta för förklaringar?Makima46 skrev 2009-11-07 17:23:08 följande:Ja, vi råkade ju också ut för en ofostrig grav. vid vårt första ÄD försök.Vi hade inte heller hört talas om det och jag fick en chock som höll i sig i flera dar.Så det känns underbart att det fanns ett tickande hjärta denna gången.Önskar dig lycka till nu Carmencita
Makima: Dina bruna strimmor tolkar jag också som att det var VUL-staven som irriterade någon slemhinna. Appropå blödningar så sa min gyn att 25% av alla gravida blöder under första trimestern. Det hade jag ingen aning om att det var så vanligt. -
Aha, nu förstår jag hur det funkar. Tack för förklaringen! Det måste ha varit oerhört tufft att gå igenom...Makima46 skrev 2009-11-07 19:33:18 följande:Jo, vid en ofostrig graviditet så tillbakabildas fostret efter ett par veckor ( oftast pga kromosomstörningar) men kroppen fortsätter sända ut graviditetshormoner, så att hinnsäck och moderkaka fortsätter att utvecklas. Och kvinnan fortsätter tro hon är gravid med alla symtom. Och vid ÄD tex så uppehålls ju graviditeten mer pga av alla hormoner vi tar.Detta fenomen är inte så vanligt, därför har inte många hört talas om det.Dessutom är ju missfall ( som det ju är) inget folk pratar om, det är ju lite tabu likväl som det med barnlöshet.Tror också det var VUL-staven som min kropp inte "uppskattade" Visste inte heller att det var så vanligt med blödningar. Men har förstått det nu sen man började hänga på FL.
-
Jag känner igen och förstår din oro och dina funderingar helt. Man vill ju så gärna hitta något som varit fel så att man kan göra något åt det. Så var det för mig.Makima46 skrev 2009-11-07 19:41:26 följande:Visst kan det vara så att din slemmhinna inte varit optimal vid dina IVF.Tror inte du behöver vara orolig Bettina. Du kommer att kollas ett flertal ggr med ultraljud innan ET att din slemhinnan blivit tillräckligt tjock med hjälp av östrogentabl.I annat fall så får du öka din östrogendos. De gör ingen ET förrän de "godkänt" din slemhinna.Så du kan lugnt glädjas åt ditt försök i januari/ kram Makima
Jag tror som övriga inlägg att du kan vara lugn över att din slemhinna kommer vara noggrant kontrollerad och godkänd innan ET. Om du vill kan du tala om för din klinik det du funderar på, och säga att du undrar om det har kunnat påverka tidigare och säg att du känner dig orolig för det. Så kan de ge dig ett svar som förhoppningsvis lugnar. Eller fråga din svenska gyn när du gör VUL inför behandlingen.
Lycka till!
Jag kan ju "avslöja" min egen "hokus-pokus-teknik" jag testade denna ÄD. Varje kväll innan jag somnade tog jag några minuter och visualiserade hur fint min slemhinna växte och genomströmmades av syrerikt blod. Hur fint den satt fast och sedan efter ET visualiserade jag hur embryona omslöts av min luddiga fina slemhinna och fastnade.
Jag resonerade som så att kroppen påverkas av mycket mer än man tror, tex ens tankar. Tex när man tänker på något gott så vattnas det i munnen. Sen har jag även läst om detta med tankens kraft när det gäller cancerbehandling, så jag tänkte varför inte testa. -
Flyttar mig till gravida.
VÄNTAR :
==================================================
Hoppaslina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3ÄD
Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller
Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
Chris06: 2ÄD,misslyckade.3 frysta kvar.3e ÄD 2010 v 9.
PÅ GÅNG :
Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
Loppa69:!:a ÄD Elite clinic, Estland. Plan ET under v. 48
Esther123, 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.
RUVARE :
Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10
Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo
Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland.
GRAVIDA :
ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars
Issi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09
Tjorvar: 3 misslyckade inseminationer, två misslyckade ivf, Gravid efter 1:a äggdonation AVA Riga ET 17/9
Makima46. 46 år. 3:e ÄD, FET 6 okt. IVI Spanien. Ett 8 celligt o ett 9 celligt. Båda i toppklass.
Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. ET 8 oktober.
FÅTT BARN :
amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
äd-bebis: pojke i v. 41+2
töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
Pigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cm
Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm -
Oj, vad tiden går undan! Redan nu på tisdag. Jag håller tummarna jättehårt för dig Kramiiis!kramiiis skrev 2009-11-08 12:30:27 följande:japp på tisdag tack tack!
-
Härligt Kramiiis! Grattis till lyckad FET.
Jag fick mig ett gott skratt av det du skrev om att ha ätit för mycket godis. Inte lätt att vara måttfull med så mycket godis i närheten. -
Åh, Kramiiis, vad jobbigt!!! Min man har också haft en jobbig period nu efter vår 8 år långa kamp för att få barn... Han verkar dock inte ha det lika jobbigt som din sambo, men så jobbar han inte lika många timmar. Men vad bra att du grät!! Det släpper på spänningarna i kroppen och faktiskt skall det motverka att man får ångest. Det har min psykolog sagt. Så gråt på! Jag skickar en massa kramar till dig och håller tummarna för att ni skall få ett plus som lyfter upp er ur detta barnlöshetsträsk.kramiiis skrev 2009-11-13 09:25:55 följande:låla: jag hoppas trombyl ska räcka för dig, annars kanske en diskussion om fragmin till nästa försök (som inte ska behövas!!! har ju redan bestämt att det lyckas för dig nu!) kan vara en idé!skönt att man kan vara lite lugnande även om jag kände när jag postade att det inte var till ngn hjälp direkt. Men var svårt att ta bort ngt jag redan postathjärtnos! du är så söt! Läser besvärjelser över dina små pyren oxå Heja oss!usch känner mig riktigt nere idag. Sambon är påväg in i väggen. Vilket jag iofs förstått länge, men igår när han ringde från jobbet och grät (har aldrig hört honom gråta nånsin på 9,5 år) så kändes det solklart. Han har jobbat nästan alla helger och sena kväller senaste månaderna 80-90h veckor som regel. Klart det inte funkar... vilket leder till bråk och rejäla humörsvängningar, undrar ibland om det är han som tar alla hormoner och ruvar. Så igår orkade jag inte längre och bara grät för mig själv. Orkar inte ha det såhär under ruvning. Jag är redan själv skör, sjukskriven för depression sen dryga 2,5 år tillbax och försöker ta mig tillbax till 100% på jobbet. Vet inte vart jag ska ta vägen, jag vill bara bort, bort från vardagen.förlåt lite OT, var tvungen att skriva till någon som kanske orkar lyssna.rödluvan: hur har det gått för dig?? gjorde inte du nytt vul denna veckan? har tänkt på dig! kramar kram på er alla!
Jo, jag var på vul i onsdags och min gyn höll på att skrämma ihjäl mig med orden "det borde ha varit större" när han började titta på lilla knytet... Mitt hjärta höll på att stanna och jag blev helt kall...
Sen mätte han och kom till slut fram till att det nog såg bra ut, men att han inte kunde säga säkert den här gången heller. Vi får vackert komma tillbaka på måndag. Men vi såg hjärtslag och min gyn är nog inte så van vid dessa tidiga ultraljud, samt att hans ultraljudsmaskin inte har den bästa upplösningen man kan önska sig. Så detta intalar jag mig själv för att stå ut till på måndag. Men visst är jag orolig. -
Saknarknytte: Jag håller med dig helt om ditt inlägg! Fram för en mjukare ton i alla våra trådar!!Bette skrev 2009-11-13 15:57:07 följande:Du får inte lämna oss. Vi ska stötta varandra här som du säger oavsett ålder, varför man gör ÄD, vi är kvinnor som kämpar/kämpat för att få våra barn.Bette
Jag hoppas verkligen inte att du lämnar forumet. Jag kommer sakna dig och möjligheten att få utbyta erfarenheter med dig.
kramar till alla
Rödluvan