• myrstacken

Ni som pluggar på distans och är småbarnsmammor!

Hur fungerar det och vad pluggar ni? Känner ni att ni får tid/ro till att plugga?

Min hjärna kan kännas som äppelmos på kvällarna så jag undrar hur man gör om man pluggar? hur funkar hjärnan då?

Var det tuffar än vad ni tänkt er? Besöker ni skolan och gör proven/tentorna eller hur går det till?

• Svar på tråden Ni som pluggar på distans och är småbarnsmammor!
  • h c

jag pluggade på distans i våras och ska börja nu i slutet av september igen, fast det jag läser är gymnasienivå, naturkunskap a och b och några andra ämnen. Har en dotter på 9 mån. Det gick helt ok i våras när jag läste nat B, fast jag fick bara G. Kände inte riktigt att jag fick den tiden jag behövde, men samtidigt hade vi dop, flyttade 2 ggr, så kan bero lite på det!
    Vad hade du tänkt läsa?

• myrstacken

Vad är ditt mål att läsa till? Har ännu inte bestämt mig riktigt än?

h c skrev 2009-09-03 23:09:16 följande:

jag pluggade på distans i våras och ska börja nu i slutet av september igen, fast det jag läser är gymnasienivå, naturkunskap a och b och några andra ämnen. Har en dotter på 9 mån. Det gick helt ok i våras när jag läste nat B, fast jag fick bara G. Kände inte riktigt att jag fick den tiden jag behövde, men samtidigt hade vi dop, flyttade 2 ggr, så kan bero lite på det!Vad hade du tänkt läsa?
  • vittra

Det där är så individuellt hur man fungerar och vad som passar bäst för just dig när du ska plugga. Jag har klarat mig jättebra genom att plugga nästan bara kvällar och till stor del helger, har haft mycket bra betyg i de flesta kurser jag läst (universitetsnivå) vilket såklart sporrar ännu mer, inget är ju så motiverande som att få bra betyg på det men gör!

Försök läsa på lite om studieteknik, ta reda på vad som passar dig och hur du ska lägga upp arbetet på bästa sätt, kanske det är bättre att ställa klockan och kliva upp ett par timmar innan barnet vaknar tex? Diskutera med pappan vad som kan göras för att underlätta för dig, kanske de kan vara iväg lite om kvällarna för att du ska få studiero?

Det är helt enkelt något som varje enskild familj måste komma fram till vad som passar för just er.

• myrstacken

Vittra vad läser du till-

vittra skrev 2009-09-04 10:31:49 följande:
    Det där är så individuellt hur man fungerar och vad som passar bäst för just dig när du ska plugga. Jag har klarat mig jättebra genom att plugga nästan bara kvällar och till stor del helger, har haft mycket bra betyg i de flesta kurser jag läst (universitetsnivå) vilket såklart sporrar ännu mer, inget är ju så motiverande som att få bra betyg på det men gör! Försök läsa på lite om studieteknik, ta reda på vad som passar dig och hur du ska lägga upp arbetet på bästa sätt, kanske det är bättre att ställa klockan och kliva upp ett par timmar innan barnet vaknar tex? Diskutera med pappan vad som kan göras för att underlätta för dig, kanske de kan vara iväg lite om kvällarna för att du ska få studiero? Det är helt enkelt något som varje enskild familj måste komma fram till vad som passar för just er.
  • vittra

Som svar på din sista fråga, nej. Alla kurser jag läst har varit 100% distans, alltså inga träffar på någon av skolorna. Allting sker via datorn och internet, både gruppuppgifter, diskussionsuppgifter, tentor och uppsatsskrivningar osv. Ibland krävs olika program beroende på vad man läser, då laddar man själv ner (alt köper om det inte finns gratisversion men det brukar det normalt sett göra) och gör uppgifterna själv hemma. Forum finns för att diskutera problem som uppstår och läraren finns ofta tillgänglig på plattformen som används och svarar på frågor.

• vittra
    myrstacken skrev 2009-09-04 10:32:56 följande:
    Vittra vad läser du till-
    Behandlingsassistent, inom socionomutbildningen.
  • sandraa21

Hej började plugga barn pch ungdomssjukvård.
    Men alla säger barn bara äter sover och skiter.
    M inte våran flicka hon sover ca 2-3 timmar varje dag sommaar vid halv elva på kvällen och vaknar vid nio på morgonen hon är 2 månader.
    Så för mig funka det inte alls eftersom hon jämt var vaken..
    Så jag skrev ur mig...

• Pretty Banana

Jag började läsa på komvux på heltid på distans när sonen var 1 år, och blev klar nu i juni då sonen var 2,5. Det var skitjobbigt, periodvis var jag så trött att jag spydde på kvällarna (bokstavligt talat), jag hade aldrig tid att t.ex. titta på tv eller att umgås med vänner, på helgerna kunde jag inte hitta på saker med min sambo och sonen eftersom jag var tvungen att plugga, osv. Men då gick jag natur och var tvungen att ha högsta betyg i allt, hade det räckt med G hade det så klart varit mycket enklare. Och trots att det var jobbigt så är jag jätteglad att jag har gjort så här, eftersom jag har kunnat vara hemma med sonen så länge

Min hjärna har inte funkat alls på kvällarna, så jag har i stället gått upp tidigt på morgonen och läst, och sedan lagt mig samtidigt som sonen på kvällen, och så har jag läst 12 timmar om dagen på helgerna. När sonen blev lite äldre (runt 2) så kunde jag även läsa lite grann medan han var vaken (att t.ex. räkna matte och fysik fungerade jättebra då eftersom jag inte behövde sitta stilla och stirra i en bok utan kunde läsa uppgiften och sedan tänka och anteckna lite samtidigt som jag lekte med sonen).

Första året besökte jag skolan för att göra tentor och laborationer, men den sista terminen gjorde jag allt på distans.

• vittra
    sandraa21 skrev 2009-09-04 10:57:48 följande:
    Hej började plugga barn pch ungdomssjukvård. Men alla säger barn bara äter sover och skiter. M inte våran flicka hon sover ca 2-3 timmar varje dag sommaar vid halv elva på kvällen och vaknar vid nio på morgonen hon är 2 månader. Så för mig funka det inte alls eftersom hon jämt var vaken.. Så jag skrev ur mig...
    Vår dotter hade kolik första halvåret och precis som för er så sov hon väldigt, väldigt dåligt. Jag hade dock tur eftersom min sambo tog över på kvällarna och gav mig några timmars ro att plugga. Jag kunde även, när hon var bebis, sitta med henne ibland sovandes i sjalen, det var nämligen där hon lättast kom till ro. Då kunde jag alltså sitta vid datorn och plugga lite medan hon sov på mig
  • myrstacken

Ni som pluggar, vad läser ni till?

Pretty Banana skrev 2009-09-04 11:11:21 följande:

Jag började läsa på komvux på heltid på distans när sonen var 1 år, och blev klar nu i juni då sonen var 2,5. Det var skitjobbigt, periodvis var jag så trött att jag spydde på kvällarna (bokstavligt talat), jag hade aldrig tid att t.ex. titta på tv eller att umgås med vänner, på helgerna kunde jag inte hitta på saker med min sambo och sonen eftersom jag var tvungen att plugga, osv. Men då gick jag natur och var tvungen att ha högsta betyg i allt, hade det räckt med G hade det så klart varit mycket enklare. Och trots att det var jobbigt så är jag jätteglad att jag har gjort så här, eftersom jag har kunnat vara hemma med sonen så länge
    Min hjärna har inte funkat alls på kvällarna, så jag har i stället gått upp tidigt på morgonen och läst, och sedan lagt mig samtidigt som sonen på kvällen, och så har jag läst 12 timmar om dagen på helgerna. När sonen blev lite äldre (runt 2) så kunde jag även läsa lite grann medan han var vaken (att t.ex. räkna matte och fysik fungerade jättebra då eftersom jag inte behövde sitta stilla och stirra i en bok utan kunde läsa uppgiften och sedan tänka och anteckna lite samtidigt som jag lekte med sonen).
    Första året besökte jag skolan för att göra tentor och laborationer, men den sista terminen gjorde jag allt på distans.
  • h c
    myrstacken skrev 2009-09-04 10:21:44 följande:
    Vad är ditt mål att läsa till? Har ännu inte bestämt mig riktigt än? h c skrev 2009-09-03 23:09:16 följande:
    Mitt mål är först att plugga upp mina gymnasiebetyg och sen läsa till sjuksköterska.
    Jag behövde aldrig vara i nån skola, allt gick via internet hemma, tyckte det var väldigt praktiskt, men samtidigt var det jobbigt, eftersom man redan är upptagen om dagarna, med barn.
    Men jag tror det handlar om inställning, det blir vad man gör det till, och att inte ha för höga krav på sig själv, kuggar man får mman börja om helt enkelt, funkar det inte så funkar det inte.
  • Mams79
    h c skrev 2009-09-04 13:19:24 följande:
    Mitt mål är först att plugga upp mina gymnasiebetyg och sen läsa till sjuksköterska. Jag behövde aldrig vara i nån skola, allt gick via internet hemma, tyckte det var väldigt praktiskt, men samtidigt var det jobbigt, eftersom man redan är upptagen om dagarna, med barn. Men jag tror det handlar om inställning, det blir vad man gör det till, och att inte ha för höga krav på sig själv, kuggar man får mman börja om helt enkelt, funkar det inte så funkar det inte.
    Nyfiken...Var kan man läsa sjuksköterska på distans??
  • h c
    Mams79 skrev 2009-09-05 20:23:59 följande:
    Nyfiken...Var kan man läsa sjuksköterska på distans??
    Jag har inte tänkt plugga till sjuksköterska på distans, utan tänkte göra det när min dotter har börjat på dagis, men jag har hört att man kan plugga sjuksköterska på distans i Luleå faktiskt, men jag har aldrig kollat upp det helt.
  • Meli

Jag tror det fungerar bra om man låter mannen ta över allt direkt när han kommer hem så att man sätter sig då och pluggar resten av kvällen.

Men själv kom jag fram till att jag inte skulle palla det, har för mycket kontrollbehov om hur hemmet ska skötas så jag hade inte kunnat koppla av och gå ifrån.....så jag väntar till nästa höst, då jag kan tänka mig att sätta in barnen på 15timmars, de två minsta är då 4 år nästan och 2,5 år.

Svar på tråden Ni som pluggar på distans och är småbarnsmammor!