Inlägg från: babyboom2005 |Visa alla inlägg
  • babyboom2005

var erat andra barn mycket större än erat första??

Hej!
    Känner att jag behöver höra positiva historier nu!
    Väntar mitt andra barn med BF imorgon (31/8). Har en son på 4 år och när han föddes 12 dagar över tiden så var han i mina öron ganska stor, 4310g 54cm lång och huvudomfång på 37cm. Detta gjorde att jag sprack en hel del och hade väldiga problem med bäcken efteråt. Svårigheterna att kunna gå satte i länge.

Nu när jag vart gravid igen så blev vi överlyckliga men ganska snart började jag tänka på förlossningen. Något som jag tog upp med min barnmorska. Hela tiden har hon varit stöttande och positiv. Men nu de sista veckorna då min oro accelerat vill hon inte riktigt hjälpa mig känner jag. Hon anser att i hennes ögon är detta inget stort barn som bor i magen. Trots att SF måtten i prinicp är detsamma som vid förra graviditeten. Hon vill inte skicka mig på tillväxtUL då hon tycker att dessa ofta misstämmer. Jag har i och för sig gått upp mindre denna gång (12kg) om det skulle kunna hjälpa.

Just nu känner jag mig rädd inför förlossningen och önskar att den skulle sätta igång varje dag bara så bebisen inte växer sig större. Eftersom barnen växer jättemycket på slutet. Jag vill inte bli lika handikappad som jag var sist. Speciellt då en sjukgymnast sagt att mitt bäcken är skört redan nu.

Långtar så efter att få hålla detta lilla mirakel i min famn men oron liksom svartar ner det hela.

Nån fler som känner som jag eller som fått ett stort första barn men sedan ett mindre andra barn?? Skulle vara skönt att höra era erfarenheter!

Kram

• Svar på tråden var erat andra barn mycket större än erat första??
  • babyboom2005
    HannaFi skrev 2009-08-30 13:57:50 följande:
    Hej!Min nr 1, en flicka, vägde 4210 och kom på BF +9. Förlossningen var för djävlig, sugklocka, sydd och ont länge efter...Min nr 2, en kille, vägde 3990 och kom på BF +2. Förlossningen var alldeles toppen, inte en skråma efteråt och inte ett dugg ont...Lycka till!
    Tack!!! Det finns allstå lite hopp!!!
  • babyboom2005
    astalacasta skrev 2009-09-04 22:22:03 följande:
    Mitt första barn vägde 3500 g och hade 36 i huvudmått.Mitt andra barn vägde 4500 g och hade 37 i huvudmått.Förlossningen var lättare med andra barnet, och jag sprack mycket mindre andra gången, trots att bebisen var mycket större då.
    Tack det tröstar lite. Fortfarande ingen bebis. Var till dr i fredags men hon tyclte inget var alarmerande för stort barn. Det fanns det inte förra gången heller. De gjorde inget viktskattning denna gången heller....ska tillbaka imorgon och se så allt är ok. Då bf+7
  • babyboom2005

Hej! Nu har lillebror kommit!! Han kom på bf+7 eller 8 hann det bli. Han vägde 4390 och var 54 lång. Så skiljde bara 80 gram mellan dem. Men hade jag gått en veca till som med storebror så hade han nog blivit ännu större. Men förlossningen gick bra! Sprack ingenting, nu får vi se hur bäcken mår sedan....men just nu kkänns allt bra! Eller helt underbart faktiskt!

Svar på tråden var erat andra barn mycket större än erat första??