• Anonym (Cola-beroende)

Vad händer med kroppen när man dricker cola varje dag?

Jag dricker ca. 1-1,5 l cola zero om dagen.

Började för många år sedan med vanlig cola, gick efter några år över till cola light och dricker numer enbart cola zero.
    Har inte bytat mellan dem för att jag tror att den ena är "nyttigare" än den andra, utan det handlar enbart om smaken.

Jag dricker aldrig mer än 1,5 l om dagen, men förstår att kroppen ändå måste bli påverkad på flera sätt.

Jag har gått upp ett antal kilo i vikt dels p.g.a all cola, men det är hittills den enda konsekvensen jag märkt.

Vad kan hända mer på sikt?

Är medveten om att det inte är bra att dricka så mycket dricka, men får huvudvärk, blir trött och yr om jag inte får det. Är också fullt medveten om att cola zero (och light) innehåller aspartam som kan vara direkt skadligt för kroppen, det är därför jag undrar...

Någon mer som är cola-beroende?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad händer med kroppen när man dricker cola varje dag?
  • Takex

Har kommit ur mitt beroende men gått samma väg som du. Dricker fortfarnade cola (zero för smaken precis som du säger) men får ingen abstinens längre.

Jag vet inte riktigt vad det gör med kroppen, nog lär det leka lite med blodsockret men som beroende så håller man ändå en jämn nivå, jag kan t ex dricka en halv liter och sen gå och lägga mig utan problem. Jag tror inte det är så himla farligt men tycker ändå du ska försöka få kontroll över beroendet för det var verkligen inge kul.

Man måste nog dricka hysteriska mängder för att aspartam m.m ska börja skada en.

• Gung Ho

Då Zero smakar apröv dricker jag Light..

Var väl också uppe i en liter per dag som mest, men drog först ned till drygt ett stort glas(0,5l) per kväll..och sedan började jag hoppa över kvällar. Men har jag ingen cola hemma (dricker i princip bara hemma på kvällen) på några dagar blir jag rastlös...

• Anonym (Cola-beroende)

Åh, vad skönt att känna att man inte är ensam!

Jag blir också otroligt rastlös när jag inte har druckit det på ett par dagar, och när jag väl får det igen så är det sååå otroligt gott!

Tror egentligen inte heller att aspartam skadar kroppen så fruktansvärt som många säger, men var lite nyfiken på vad ni på FL tänkte om detta...

• Sol Angelica

Cola fräter på emaljen, du går upp i vikt, (även av light och zero), man förstör sin kropp helt enkelt...

Har själv varit cola-beroende. Men har äntligen tagit mig ur det!!!! På 2 månader utan cola gick jag ner 8 kg!!!

• Majsan70

För att vara lite av en motpol här så kan jag berätta om min kompis som dricker minst 1,5 l cola om dagen. Han är smal som bara den har världens finaste tänder o springer Göteborgsvarvet och skall nu åka Vasaloppet. Han är ytterst sällan sjuk o har verkligen inte fysiska problem.

Själv dricker jag bara cola ibland o då är det såå gott, men varje dag är uteslutet.

• jakey

Det är väl inte direkt bra men det är ju heller inga jättemängder du pratar om! Jag vet att fosformängden kan bli skadlig men då måste man dricka många mer liter om dagen(ca 14l tror jag)...05l kola motsvarar ca 17 sockerbitar så det blir ju stora mängder socker som sen kan omvandlas till fett...men en vanlig festis som de flesta barn dricker innehåller ca 14 sockerbitar...

• Flisan79

Är och har varit colaberoende i perioder. Dricker dock vanlig cola. Klarar inte någon av lightalternativen...hua.

Har inte märkt någon direkt "skada"...går inte enns upp i vikt men som när jag fick dottern insåg jag att hon fick ont i magen av kolsyran (genom amning) så då fick jag lägga av ett tag. På en vecka var beroendet borta.
    Väntar nu barn igen och pga halsbränna blir det några glas om dagen. Inte mer. Sen så kommer jag sluta ett tag så att nya bebisen inte får ont i magen.

• Anonym

Här har vi en till som är cola light beroende... jag ser det faktiskt som lite av ett problem. Det här är det enda som jag MÅSTE ha... hrm, gärna flera gånger om dagen. Haha, ibland gömmer jag det för min man för han gillar det inte. Jag är lite oroad hur det kan påverka en med all cola light den dagen man blir gravid? det bästa är väl att sluta dricka skiten såklart... men det är ju så sjukligt gott.

• Squatinidae

Såg ett avsnitt ur "du är vad du äter" där deltagaren drack ofantliga mängder cola och Anna Skipper sa att det kalkar ur skelettet, det är ju verkligen inget bra för oss kvinnor som har det problemet ändå. Jag är tyvärr också beroende, får migrän och blir irriterad av en dag utan men man booorde ju sluta!

• Eisa

Varför går man upp i vikt av sockerfri läsk? Är det insulinpåslaget?

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
Svar på tråden Vad händer med kroppen när man dricker cola varje dag?