• Tessa

Hur stora är era 12åringar? (flickor)

Min dotter är väldigt liten och späd om man jämför(vilket man alltid gör), med hennes övriga kompisar.
    Hon väger 27 kilo och är 140 cm 34 i skor.
    Hon äter bra och mycket, men inget händer.
    Hennes bror på 7 år har samma storlek som hon och väger lika mkt.

I detta fixerade samhälle kanske man ska vara glad att hon är smal, men det är ju fan inte kul att kläderna som ska vara tajta hänger på henne.

Hon blir heller inte tagen på allvar av andra vuxna då hon är så liten.
    Ingen tror att hon är 12.
    På bussen åker hon gratis som alla andra under 7.
    Sitter på bilkudde, hur pinsamt är inte det när hennes vänner åker med i bilen.

Fler i min sists??

• Svar på tråden Hur stora är era 12åringar? (flickor)
  • TjutandeRosen

OK, min tolvårin är lite längre än, men väldigt smal, Längd ca 146, vikt ca 33kg. Alla byxor kasar ner... Och linnen mm.

• Kärnhuset

Man måste ju inte ha bilkudde när man är över 135 cm lång och passerat 12 år.

När det gäller längd och vikt är det ju så olika speciellt när de kommer upp i pubertetsålder och några är tidiga och växer snabbt en tid för att sedan stanna i längd och några harvar på långsamt i längdtillväxt innan tillväxtspurten sätter in. De som är sena är oftast de som blir längre eftersom de har längre tid på sig att växa, medan de som kommer tidigt i pubertet slutar växa tidigare.

Det kan kanske vara intressant att se medianlängd och vikt? Jag har kurvorna.
    Medianlängd (lika många längre som kortare) för en 12-årig flicka är 151 cm. Vikt 40 kg.

+/-1 SD (standardavvikelse) (67% ligger inom +/- 1 SD, 95% inom +/- 2SD) är 144-158 cm, 33-49 kg.
    +/-2SD är 136-166 cm, 27-59 kg

• elles mamma

min 12åriga tjej är 169 lång, har varit på utredning eftersom hon växte så snabbt och kommer max bli 173 till hennes stora lycka. Hon har alltid varit längst i klassen och det har inte alltid varit så roligt. Nu hoppas hon på att iallafall killarna kommer att växa om henne i högstadiet.

• Busbellan

Nu har jag ingen 12-åring, men en 10-åring som antagligen inte kommer vara mycket större vid 12 år.
    Hon är nu 130 cm lång och väger 21 kg
    Finns INGA byxor som sitter br på henne

Mamma till Nora, August och Ella
  • Tessa
    Kärnhuset skrev 2009-08-29 18:05:24 följande:
    [citat]
    Man måste ju inte ha bilkudde när man är över 135 cm lång och passerat 12 år.

För att hon ska sitta säkert med bälte, så det inte skär in i halsen så behöver hon kudde.
    Annars har hon det i ansiktet. :(

Får väl se om hon växer nått, skolsköterskan har anmärkt på hennes vikt då hennes bim är undernärd..
    Men hon äter ju som en häst, har väl snabb metabolism bara.
  • Ceja

Oj! Min 12-åring är 173, storlek 42 i skor och växer fortfarande!

Svar på tråden Hur stora är era 12åringar? (flickor)