070706 skrev 2009-10-08 22:09:42 följande:
gårdis: Ja det var inte alls roligt och börja tappa håret. Jag har haft diagnosen UC i snart 10 år. Men det har nog kommit fram nu att det är en crohns. Ja, de har diskuterat operation, men vill inte riktigt göra det pga min ålder. Han menar på att det kan minska fertiliteten och att en operation är oåterkallerig. Men så som det är nu så är jag inte särskilt fertil ändå, då vi fått 6 missfall efter vår son på 2 år. Så det känns inte som om den aspekten är något man behöver ta någon större hänsyn till. Vi blev lite oense idag i telefonen, doktor och jag, så han ska be en kollega till han ringa mig, för att ge mig en "second opinion". Så jag känner att något måste hända nu! De kan ju börja med att undersöka tunntarmen för att åtminstone försöka fastställa en cronhs eller UC.Någon som vet vad dens Calprotectin värde låg på då en operation beslutades?
Bra gjort av dig att faktiskt stå på dig. Det är något som är rätt svårt just när det gäller sjukvård och sig själv. Det är för många ostridiga känslor på något vis. Låter jättebra att få prata med någon annan. De kan ju inte bestämma att låta bli op. pga EVENTUELL minskad fertilitet på egen hand. Det är ju DU som måste besluta. Det är DU som lever och alldeles säkert vill orka vara mamma till det barn du har.
Och vad exakt menar de med oåterkalligt? Vad ska du med en tarm till som inte varit frisk på 10år? Det blir ju knappast frisk så där pang bom. Det finns ju dessutom flera lösningar. Och varför skulle du inte bli nöjd med att få må bra?
Jag förstår att man inte vill göra något som kan riskera förmågan att kunna bli gravid, men det måste ju ändå vara DU och bara DU beslutar om vad som är värt vad för dig.
Jättekram!