Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Lottalök skrev 2009-10-04 19:09:21 följande:
    Nu så har jag druckit de första 2 l. Nu ett uppehåll tills imorgon bitti. Tur de då de sista glasen vart de kämpigt med. Ska nog ta en kopp te. Läste att jag får drick te, kaffe eller gul saft. Får jag dricka buljong nu med i uppehållet??
    Bra jobbat!

Du får dricka buljong, men tror inte det är det bästa eftersom det är så salt. Laxermedel i sig är uttorkande, lixom salt.
  • Starkast
    Lottalök skrev 2009-10-04 20:32:37 följande:
    Jenny F: tack för svare. Har druckit en kopp. va gott att bara få nån annan smak i munnen.Hade en annan fundering. Ska ju dricka mer laxabon imorgon (2 l) men underade det att om det som kommer när jag går på toa imorgon är klar vätska måste jag ändå dricka allt??
    När det kommer rent vatten är det klart. Men det får inte vara en enda flaga med, för dem kan ju sabba sikten.
  • Starkast

Jost:
    GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Är så glad för din skull att tårarna är nära
    Lycka till nu!!!

Hoppas du finner ett bra bandage Glöm inte att det finns bälten till som hjälper dem att sitta bättre på plats. min erfarenhet är att tvådels sitter bättre. Snart är magvecken borta också (för en styund iallafall...)

• Starkast
    Lottalök skrev 2009-10-05 19:30:23 följande:
    Hej alla. Koloskopin gick inge vidare. De kunde inte komma in så långt som de ville då jag hade för slingring tarm eller nåt sånt. så de vart väldigt smärtsamt och jobbigt de höll på i ca 1 1/2 timme. Och det gjorde så fruktansvärt ont. då de inte kunde komma in så långt så har de inte heller hittat nåt. Så just nu känns det tungt. gått igenom allt detta och vet fortfarande inget. känns som jag står på ruta ett igen...
    Vad jobbigt
    Men då får de väl söva dig! Du måste ju kollas.
    Vad har de sagt? Hur ska de gå vidare?
  • Starkast
    Lottalök skrev 2009-10-05 21:05:56 följande:
    maddisen80: vad är kapselendoskopi?Dalkulla: De såg inte nåt speciellt den lilla bit de var upp. De såg några röda fläckar men de vet inte va de var för nåt..
    Det är en kamera du får svälja. Men den kan ju inte ta några prover.
  • Starkast

Hej hej!
    Idag har min lille kille gjort MR under narkos. Är så stolt över honom som fixade det så bra trots att han är väldigt osäker inför främmande människor
    Hoppas bara att svaret visar att INGET onormalt finns i hans huvud.

Sen har jag fått ett annat problem som jag inte vet hur jag ska ställa mig inför....
    Har börjat må dåligt av droppen. Kör jag dem på 10timmar som vanligt sover jag inte mer än ett par timmar innan det drar igång. Det har nu hänt flera gånger att jag kräks en hel del. Det börjar vid 5 o håller på till lunch. Blir samtidigt helt skakig och orkeslös.
    Kör jag det på 13timmar (man får ha max 12) mår jag "bara" illa och kräks kanske 1-2 gånger bara under morgonen.
    Hoppas det är tillfälligt.

• Starkast
    Millimani skrev 2009-10-07 23:16:21 följande:
    Hej!Jag är ny här i tråden. Min dotter är 3 1/2 år och har troligen UC. Första coloskopin gjordes i början av Juli men tarmen var så svullen att man inte kunde ta prov från hela tarmen. På fredag ska det bli en ny undersökning och efter det får vi förhoppningsvis slutlig diagnos. Hon medicinerar just nu med 1 1/2 Salazopyrin morgon och kväll + Folsyra. Vi har haft ett litet helvete (milt sagt) att få i henne medicinen. För några veckor sen var hon utan i några dagar för vi fick helt enkelt inte i henne den. Då blev hon direkt sämre. Gick på toa 5 ggr. på ett par timmar och det kom även lite blod. Efter det har vi sprutat medicinen ner i halsen på henne... Det här är ju helt nytt för mig och det känns jätte-jobbigt alltihop. Nu väntar laxering imorgon vilket innebär att hon ska svälja Toilax-tabletter. Förra gången höll jag på i 5 timmar. Till slut gav jag den sista tabletten när hon sov... Stoppade in tabletten och sen en nappflaska med vatten som hon drack i sömnen. Ursäkta mitt förvirrade inlägg men jag är trött på allt och superstressad över laxeringen och undersökningen. Det känns som man begår övergrepp på henne hela tiden. Jag måste ge ett klyx också, och förra gången gick jag upp innan hon vaknade och gav det när hon sov. Hoppas det funkar den här gången också. Det går ju inte riktigt att förklara för henne. Förra gången var hon jättearg-och ledsen precis när de sövde henne. Det var verkligen hemskt. Vi går på provtagning varje månad nu i början och bara ett enkelt blodprov är ju trauma för henne. Hon skriker och gråter.Behövde bara skriva av mig lite. Hoppas jag är välkommen i gruppen./ Ronjas mamma
    Välkommen hit!
    Har ni någon lekterapi på er barnklinik? Där kan din dotter få hjälp med att lära sig ta de mediciner hon måste. Annars har ju barnkliniken barnpsykologer som är duktiga. I slutänden blir det ju inte bra att tvinga, även om man måste. Det finns hjälp att få.
    Hoppas ni får rätt diagnos snart så hon får må bättre.
  • Starkast

Plus att hon kan få bli inlagd på barnavd. där erfarena barnsjuksköterskor hjälper er med laxering och sånt jobbigt.

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16