Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Lotusflower skrev 2009-09-22 11:15:31 följande:
    Hej Hej!Grådis, låter som du har en lite mer avancerad skapelse än mina punkter !! Men ska du offra grodan?Jenny F,Får jag fråga varför du ska få en porth a cath?Jag har själv en kvar sedan cytostatikan i våras..Kram kram
    För att jag inte kan äta så mycket, så får näring.

Har du haft några problem med din?
  • Starkast
    Nej, jag har inte haft problem med den.. Ömmade något o var i vägen i början men efter ett tag kändes den inte.. Smidigt sätt att bli stucken på när inte kärlen räcker till..Jag är lite larvig med stick så jag fick bedövningsplåster att sätta på innan ..
    Vad skönt
    Min första fick jag ta bort akut då kroppen öppnade ett stort hål som inte kunde läka. jhar CVK nu och tycker den är jättebra (aldrig nya stick ) Men dr. vill inte jag ska ha den då infektionsrisken är större, så väntar nu på portop. igen.

Jag har också alltid emla Särskillt vid porten blir det så många stick på samma ställe. Jag tog bort den i juni och är fortfarande öm. Nålen är ju dessutom rätt grov.
  • Starkast
    Nej, jag har inte haft problem med den.. Ömmade något o var i vägen i början men efter ett tag kändes den inte.. Smidigt sätt att bli stucken på när inte kärlen räcker till..Jag är lite larvig med stick så jag fick bedövningsplåster att sätta på innan ..
    hur hade du den föresten?
    min slang gick uppför halva halsen och ner igen. Kirurgen som beslutade att den skulle tas bort berättade att man inte behöver ha den uppe i halsen. Vore skönt utan då det bara gick att vrida en begränsad bit.
  • Starkast
    Min sitter på hö sida, nästan en dm nedanför nyckelbenet. Det går en slang ungefär där halsen börjar o sedan ner igen mot bröstbenet o hjärtat. Ibland när jag tar på den o ligger tokigt, står slangen upp lite.. men jag känner inte av den i rörelser..Den nålen är inte att leka med!!! Hoppas du snart får sätta dit den för som sagt, det är säkrare..Hur gick det till när dom tog bort din?Jag ska ta bort denna, bara jag blivit av med bältrosen..
    Vad typiskt att du råkade ut för det också! Hoppas du slipper bestående skador utan att sjukdomen bara läker ut helt och hållet.

Det vart ju bråttom att ta bort min eftersom jag hade ett öppet sår ända ner till porten.
    Annars är det likadant som när de sätter dit den. jag sov dock båda gångerna, men nu tänker jag försöka vara vaken. Lyckades med det när jag fick CVKn och det är ju så otroligt mycket enklare efteråt att typ bara kunna resa sig och gå istället för att spendera jobbiga timmar på UVA.

Jag trivs bättre med CVK pga att man slipper sticken. Det är ju bara trevägskranen och plåstret som byts ut. SSK ska försöka få tag på de plåster jag tål så blir det ännu bekvämare. Lite struligt bara då de inte har den leverantören, men hon skulle försöka ordna via barnkliniken, där min son får dem ifrån.
    Men jag längtar efter att få BADA Både i badkaret för smärtlindringens skull och i badhuset med barnen och det går ju med porten.

Hoppas du snart är frisk från bältrosen så du blir av med porten.
    Vilka prognoserer har du fått ang. cancern? tror dom den är borta för alltid?
    I byn jag är uppväxt, hade de ut något medel över skogen när jag var barn. Sen dess har varenda kvinna i byn drabbats av bröstcancer. Dom som åt mycket svamp drabbades först, bl.a min mamma. Den sista kvinnan i byn fick sin cancer för 2år sen. Vad jag har hört (i en by går ju snacket runt flera varv) är det ingen som fått den tillbaka. Inte ens av de första som drabbades för 15-17år sen när det var andra behandlingar och det i regel upptäcktes senare än idag. Så i det stora hela känns det som att just den cancern har bra framtidsprognos. Detta vet du garanterat mycket bättre än jag och det är säkert individuellt. Men håller alla tummar och tår för att just du är en av dom som aldrig ser röken av cancer i någon form mer.
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-09-25 12:25:29 följande:
    Oj,full rulle för er minsan.
    Nu är det bara lillens tid sen får vi hoppas det blir ordning på torpet.
    vadå ,du ska börja jobba,är det du själv som bestämt det eller är det FK???
    Jag vill jobba. FK har inte velat att jag ska jobba, egentligen inte nu heller men jag blir utförsäkrad vid årsskiftet och måste försöka innan dess. Fungerar det inte, blir det nåt projekt med anpassade arbetsplatser och fungerar inte det sjukpension.
    Jag vill som sakt jobba, men vet inte om det är realistiskt att det ska fungera? Det handlar ju bara om upp till 50% , men eftersom jag inte klarar ta en 20min promenad 2 dagar i rad så....
    Vi får se vad som händer. Det känns bra att få testa vad jag klarar av.
  • Starkast
    Lotusflower skrev 2009-09-25 09:52:09 följande:
    Jenny F,Min tumör var hormonkänslig så jag äter antihormoner nu och ska göra det i 5 år. Det innebär att om en liten elak jäkel börjar växa så kan den inte hämta näring från hormonerna.. Vad olustigt i byn!!!! Skönt att det än så länge inte kommit tillbaka.. Tack för tummar o tår! Det går inte att säga något om framtiden.. Grådis,Katterna är kvar o mår gott här på landet! Gamlingen har på gamla dar blivit en riktig mästerjägare. Han jagar o de andra äter...Bra idé med grodan Jag hade väldigt ont o var allmänpåverkad vid första omgången av bältrosen. Värken satt i i många veckor. Nu har den nästan försvunnit helt men blåsorna är kvar.. Pratade med Fru Dr igår o jag ska fortsätta äta medicin mot det i 3 månader.. Bläääää!!!! Har svårt med piller nu..Må gott!
    Finns det olika saker som får tumörer att börja växa? Det hade jag ingen aning om. Borde du då inte äta den medicinen resten av livet?
  • Starkast
    Lottalök skrev 2009-09-30 13:26:51 följande:
    Har idag fått tid för coloskopi. Ska dit på måndag. Gruvar mig samtidigt som det ska bli skönt att få detta gjort.
    Det kommer gå bra!
  • Starkast
    Lottalök skrev 2009-10-04 16:21:21 följande:
    Grådis: Hej jodå de går bra...bara för att man tänker på att jag inte får äta nåt så är jag hungrigare än nånsin..=) ska börja dricka laxabon kl. 17:00. Gruvar mig men det är väl bara att klunka i sig och se glad ut..=) 
    *ryser*
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16