Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

skrutteluttan74 skrev 2009-09-13 19:36:39 följande:
    Jo det är ju skoj ,minns då Angelika kom till mej på Lassa första gången oxå & hon var såååå nervös & jag ignet,för jag är ju lixom inte speciellt blyg,så kom pappa strax före henne ,så hon fick lixom hela "alltet" på köpet,ja i alla fall jag & pappa...haha...

Jag förstår vad du menar,nu då det dyker upp andra saker så rycker man som axlarna & tänker :
    -"Äsch,det går nog över snart"
    Ja nå sånt...fast man kanske borde bry sej,men då de blivit så mycket orkar man inte så mycke mer just då,då är det bättre att skjuta det ifrån sej ett tag..
    JA som med medicin upp tappning och annat...haha...

I övrigt är det snuvit som sjutton,började få jobbig hosta i natt,vilket nog var de sista jag ville ha med denna rygg ...
    Men som tur är så har den vart lugnare under dagen så det var kanske bara "ngt tillfälligt" hoppas jag

Hur mår ni iövrigt ??
    Hur går det för din son med sockret ??
    Har det kommit i ordning eller pendlar det upp & ner än ??

Kram till dej
    Jo det är svängigt med sonen. Trodde skolstarten skulle stabilisera, men icke. Han är inne på andra perioden med en sensor, som mätter bs i fettet var 5:e minut dygnet runt för att ge diabetesteamet lite mer på fötterna var ändringarna ska göras. Har även haft tätare sjukhusbesök, vilket känns tryggt.
    Sen har den lille börjat också Han får yrselanfall. Vid två tillfällen som klassas som svåra då han kräkts och ögonen "snurrar". Hjärnan ska kollas upp nu vilket känns väldigt jobbigt. Särskillt detta med ögonen verkar bekymra läkarna. Har fått i uppgift att filma dom nästa gång för hur de rör sig är tydligen viktigt.
    Själv har jag ju fått CVK och armarna slipper plågas mera . Ska få en ny porth a cath. Hade missuppfattat och trodde jag skulle få antingen eller, så avbokade portop. Men ny remiss är påväg. Jag trivs annars bättre med CVK, men det är ju tydligen rätt mycket högre risker med den. Kan ju inte heller bassängträna med den, vilket skulle vara skönt för smärtorna.

KRAM!
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-09-14 21:13:47 följande:
    Oj så tragiskt,stackars lilla gosse eller stackars små pojkar rättare  sagt,man kan undra vad dom gjort för ont för att drabbas.

Fattar inte varför barn ska bli sjuka,det är som med min,först grabben,sen dottern,sen yngsta.
    En del har skojat & sagt att "ni ska inte skaffa barn ,ni har så kassa gener "

hahaha...skit kul,men hur ska vi veta att barnen ska bli sjuka då ??

Men det är ju bra att dom håller koll på sönerna.
    Bra dom kollar upp de med anfallen för det lät ju mindre kul de med.
    Får han ont i skallen oxå ???
    Tror dom på barn EP eller ???

Hur många barn har ni ?? Är det två gossar eller fler ???

Skönt du slipper sticken i dina armar nu,bra dom får lite "vila"
    Jo det är väl större infektions risker med CVK :n va ??

Mamma hade först cvk:n ,sen bytte dom till "porth"
    Då dom skulle sätta cvk:n på mej vid Op förra året så sa dom att den var för "kortare tider,upp till ngn månad" den andra längre.
    NU hade jag tur eller otur kanske,att jag slapp den.Jag var ju blå på bägge mina armar,uppifrån & ner ,helt trasad,då gapade den första narkos läkarn då han kom efter Op :
    "Varför har hon KANYL ??? Hon skulle få en CVK,sa jag till om i natt "Han var vansinnig & det ekade över hela IVA i Umeå.
    Jag fatta inte att det var mej han gapade om färns han kom & bad mej om förlåt & sa :
    "Se nu till att dom inte rör den nålen "
    Så pekade han på en av de fyra som satt.
    Det var bara den som funkade , de andra hade "kalkat" igen,så dom fick dom dra innan jag kom på avdelningen,så dom var ju stor vits att sätta,men dom ska ju alltid prova av ngn anledning.Såg lite sjukt ut ,då jag hade gula små barn kanyler & ngn blå på bägge armarna.PÅ vänster satt de 4 st ( du vet vissa utifall att ngn annan inte funkade ) på höger satte dom 5.
    Den enda av alla dom var 1 enda som fnkade,den satt på ovansidan v.armen,med en massa extra krökar & slangar.
    Ja alltså så sjukt,såg ut som en enda jävla dropp ställning full av slangar.
    Bara för att få narkos & morfin...
    Så han skrev i min Journal,att vid nästa Op så vart det CVK oavsett om var den nu var!!!
    Nä,så jag förstår att du är glad att slippa alla stick,är du stick rädd ???

Jag är det ju inte,men nu börjar det bli jobbigt ändå,inte av rädsla utan för att min kropp blivit kinkigare genom åren.

Nä,jag hoppas verkligen du får simma snart igen

Stå på dej om lill gossen & se till att dom "jobbar" för honom hela tiden
    Snacka om nåldyna Förstår att dr. var förbannad, det var ju inte klokt!
    Vi får utnämna oss själva de de sjukaste familjerna, eller vad säger du
    Hoppas du får ny tid snart, så det blir gjort.
    Jag är lite orolig för lilleman. Hoppas det är psykiskt då det har hänt så mycket i/med familjen. Han är en väldigt känslig prick. Men dr. trodde inte på det för ögonens skull som jag uppfattade det. Han har huvudvärk ibland men inte jämt. Det är Ep. och hjärntumör som cirkulerar. Öron, hörsel och balans helt perfekt.

Fru U:
    Varför dalar vikten? Har något inträffat? *kram*

BC föresten, hur har det gått med den brännskadade killen? Har det gett föräldrarna någon läxa ändå?
  • Starkast

Fru U skrev 2009-09-14 21:42:55 följande:

Tack vännen Jag vet att vi alla har problem att dras med men ibland känns det som man gnäller för "inget" när man läser er andras berättelser
    Lägg av genast! *hyter med fingret*
    Hela du och allt du genomgår, har genomgått och ska genomgå är inte ett dugg mer "gnälligt" än någon annans.
    Stor bamsekram..
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-09-14 22:59:13 följande:
    Ja usch ,stackrs lilla kille...Be dom göra en MR & en ögon bottens Ultraljud på ögonen.
    Min son trodde dom de va tumör.
    Så visade det sej ( då han var 8  ) att hans ögon var sååå över ansträngda att det blivit uppsvullet baki ögonen.
    Än idag är det de,det kommer aldrig helt gå bort,men de blev bra mycket bättre av glas ögonen.
    Han hade "anfall" ,kunde falla ihop ,ta sej för huvudet,ibland skrek han ohejdat ,ibland var han som "borta,skit läskigt.
    Men allt bara " poff" upphörde då brillorna kom på hans näsa.

Jodu ,vi sjuka kanske ska ut nämna en dag i almanckan för "ajaj dagen" eller "de sjukas dag" ,då vi sjuka får synas och höras lite mera...

Jo ,jag tror det går fort med en tid,som de lät som ialla fall.

Brorsans son .tja det blev ju som sagt bättre.
    Men vettu alltså *skakar på skallen*, dom är så korkade ibland att jag tror de kan hända nästa sommar oxå om jag ska vara ärlig.
    Dom där lär sej aldrig,aldrig...så trgiskt,tycker så synd om dom barnen alltså.
    Den älsta är helt förstörd ,alltså psykiskt,hoppas det finns "räddning" för henne framöver,att ngn upptäcker hur hon är & har det...nä isch...jag & pappa ,vi får bara skäll för att vi säger våra åsikter till dom.,inte poppis kan jag säga.men,men vi har testat i vart fall...
    Så nej,dom har nog inte lärt sej något är jag rädd för

Kram & natti natt
    Örondr. gjorde nån koll då han fick ha ett par jätteglasögon och ett ögonen visade sig på varsin TV-skärm i förstorning, är det en sån undersökning? Tror dr, gjorde den för att se om ögonen rörde sig hela tiden eller bara vid anfallen.

Han gjorde en grundlig ögonundersökning för 2 år sen (tror jag) eftersom han gick och kisade. Men det var helt okej.
    Det är ruskigt otäckt när barnen gör så. Tur det räckte med glasögon, men varför kommer inte svullnaden bort om felet är åtgärdat?

Fy vad jobbig för dina brorsbarn. Tänker på det rätt ofta. Hur gammal är det andra barnet? Hoppas att du och din pappa inte ger er. en dag borde något ha gått in.
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-09-15 10:13:01 följande:
    Brosans barn är 18, 15, 11 & 9 ,det var 9 åringen som bränn skadade sej 
    15 åringen brukar va mycke här,hon trivs hos faster,jag älskar den ungen,avgudar henne,hon är "min favorit" av dom fyra,
    Men tyvärr nu då brorsan är sur så straffas den flickan över det,hon fick ju komma för ngn helge sedan dock
    sen har jag mer brors barn,som min andra bror har
    Nä ,vi lär nog aldrig ge oss vi inte.Då mamma levde så "våga" INTE brorsan va otrevlig,för henne hade han så mycke respekt för

Nej,den undersökningen tänkte jag inte på. utan jag tänkte på den då dom gör Ultraljud på ögon botten.
    Alltså med en "gel på hornhinnan" & så UL,med en "mini" apparat mot ögat.

Ja,att det inte försvinner för brabben min är för att han blev så över ansträngd ,men det hade "gått för långt",så det blev så att säga "men" för livet av det.
    Därför går inte hela svullnaden ner.
    Än idag då han tar av sej glas ögonen så läser han perfekt,där ser man biverkningen av det hela.
    Kollar man bara hans syn på läs tavlan så är synen perfekt ,men inte i övrigt då.
    Kollar odm i apparaten så ser han skit kasst
    Ok. Då var det kanske den undersökningen dr. ville göra, men efter övervägande kom fram till att det inte var någon bra idé just då med ett oförberett barn med läkarskräck.

Vad konstigt med synen. Hade ingen aning om att det kan bli så. Finns inget sätt att få bort svullnaden? Kan inte försvinna med tiden? Det viktiga är att han mår bra.

Det är så tråkigt när barn ska behöva drabbas av föräldrarnas omognad. De står ju helt oskyldiga. Man kan ju även tänka sig att det förekommer en del skitsnack om människor barnen tycker om.
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-09-15 19:02:09 följande:
    Nä det kommer aldrig försvinna.
    Men so msagt,de har gått ner ganska mycket.
    Och som du säger,så länge han inte har ont & dessutom ser han bra med brilor så...
    Nä jag visste inte heller att det kunde bli så.
    Första gången vi var där så sa dom att han hade perfelt syn.
    det var han själv som "tvingade" dom att ge honom ögon droppar ,för han ville ha glas ögon som mamma & lilla syster.
    "Köp ett par på Ö&B " sa sköterskan ,eftersom han såg nedersta raden på tavlan.
    Men han tjatade & tjurade till sej ett syntest med salva i ögonen.
    Då fick dom som en chock,det blev full rulle med MR & allt.
    Sedan följde en tid av sjukhusbesök en gång i månaden på Ögon motagningen för sonen,1 gng i månaden på barnmot.för dottern...ja livet är ljuvligt ibland...Men,som du vet så "flyter allt bara på" ,på något underligt sätt.

Att grabben över huve taget hamnade på ögon,var efter en remiss från skolsköterskan för att kolla skelning,vilket han däremot inte hade ngt problem med.

Nåja,jodå ,vad gäller skit snack,så jo det förekommer desto värre ganska ofta där har 15 åringen berättat ,men jag försöker att inte bry mej,känns bäst så

Hur illa hade det kunnat bli om han inte kommit in i tid? Svullen hjärnan är ju inte bra, det kan ju ha blivit mycket mer. Otäckt!
  • Starkast
    68an skrev 2009-09-16 23:06:12 följande:
    Ett simpelt hej till er alla goa från mig.Krya på oss!
    Hej
    Hur är det med dig? Tänker ofta på dig men ser dig här så sällan
    Hur har det gått med allt?
  • Starkast
    Grannen skrev 2009-09-18 18:41:33 följande:
    Ninde: Hur länge ligger man i regel inne efter en sådan op? Hur snittar de? Alltså hur stort? Antar att man gör i gamla snittet?Låter skönt att åka iväg så om man orkar, lite annat att tänka på.Ok, hoppas att knölen försvinner med tiden då.Det gick bra idag! Alla värden på rätt väg igen och det känns underbart, var verkligen rädd idag innan jag fick höra att de var bättre. Så nu är det en hel vecka tills nästa besök, det känns skönt!KRAM OCH HA EN GO HELG!
    Vad UNDERBART att höra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄNTLIGEN!!!!
    Har du fått något besked om hur din medicinering kommer att se ut framöver för att förhindra att det upprepas igen - in i det längsta?

Hade du varit här hade du fått både en bamsekram och en smällpuss Är så jätteglad för din skull!!!!
  • Starkast
    Grannen skrev 2009-09-18 19:03:41 följande:
    Jenny: Det kommer bli kortison bra länge + att prografhalten ska ligga högre än förut + att vi så länge det går ska fortsätta med cellcept, vi får se hur deprimerad jag blir av den denna gången.Så nu laddar jag för bröllop, hittade tom en svart bolero idag-jag som har letat så länge! Kom på att det kan finnas på barnavdelningen och visst, en perfekt svart bolero! Så nu kommer jag känna mig fin i morgon, trots att kinderna hunnit svullna lite och jag ser lite blek och tråkig ut. Jag får trolla med smink!Huvudsaken är att jag KAN GÅ!!! Ringde bruden och berättade det och hon blev så glad att det kom tårar! Vi är ju gamla bästisar så det hade varit så konstigt att inte vara med!Smällpuss och kram tillbaks!
    Kan du inte få medicin mot dep. under en period? Känns det som ett alternativ? Det finns ju så mycket nya mediciner man inte blir "avtrubbad" av. Krävs ju säkert bara en jättelog dosering när det inte är pga psykisk sjukdom.

Vad kul att bröloppet blir av NU kommer allt att vända! Imorgon blir en toppenbra dag och sen blir allt bara bättre. Snart är du på jobbet och allt är som vanligt!

Svullnaden är det säkert mest du själv som märker Du är så smal normalt att lite "pålägg" märks inte av andra som av dig
  • Starkast

Nindë Amandil skrev 2009-09-18 19:37:36 följande:

Tja, jag kommer ju ligga där från tisdag till söndag, så nästan en vecka. De öppnar väl i samma som tidigare, å det går ju från precis början av magen å upp en ca 20 cm kanske. Så det är ju ett för mig i alla fall rätt stort snitt.Vetesjutton om jag vågar. Sist hade jag problem med ärret, tog 2-3 månader innan det läkte för mina stygn envisades med att stötas ut långsamt så det var öppet ett bra tag.Skönt att värdena å sådär var bra för din del. Undrar hur alla mina värden är? Inte tagits några prover sedan jag åkte hem från förra op o det var i februari.
    Ja, de öppnar i samma ärr. Det minskar sammanväxningsrisken och blir färre ärrbildningar.

Tänk på att din kropp mår mycket bättre nu och då fungerar också läkningen mycket bättre. Kroppen kan koncentrera sig på den helt och fullt istället för att lyckas hålla dig vid liv samtidigt.
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16