• Fru U

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Ninde, då är det ju inte bara bra utan fantastiskt!

Är så glad för din skull

• Fru U

grådis, jag svarar imorgon (har varit så jättetrött)

kram

• Fru U

Jag tar imurel (azatioprin) och ska få vaccinet genom sjukhuset men när? det vette gudarna...

Vissa kliniker beställde båda doserna samtidigt (trots att alla skulle beställa dos1, ge den och sen beställa dos2) så vissa kliniker har fått vänta längre än de skulle, dvs vi patienter har fått vänta.

Efter mycket om och men har vi (gubben o jag) bestämt oss för att vaccinera oss (mest för att vi bor i ett område där det verkar bli så att 80-90% inte vaccinerar sig)

• Fru U

grådis, din gastroläkare ska ha satt upp ditt namn över de som tillhör riskgruppen (och således ska sjukhuset ordna vaccineringen)

(enligt min läkare)

grådis skrev 2009-10-28 22:28:17 följande:
    * Diabetes mellitus där febersjukdom kan befaras leda till komplikationer* Kontinuerligt behov av läkemedel mot astma under de senaste tre åren För bedömning bör du ta kontakt med din behandlande läkare.************************************************** *********Jag är skeptisk mot oprövat vaccin men har ändå bestämt för att ta det. Har astma, äter immunnedsättande medicin (Imurel) samt hoppas bli gravid inom snar framtid.Fast vaccinet var slut på vc...
  • Fru U

Där ser man.

Har svårt att förstå att gastro-avdelningen (o sjukhuset) inte tar sitt ansvar och ser till att patienterna blir kallade (oavsett hur det sker)

Undrar dessutom om vi får spruta nr2 och isåfall om den också är gratis? Vet du Jenny?

Starkast skrev 2009-10-29 10:27:23 följande:
    Det är olika i olika landsting hur de lagt upp vaccineringen av riskgrupperna. Vissa landsting kallar alla, vissa får ringa själva, vissa på sjukhus, andra VC och det finns även dom som tagit ex. idrottshallar till hjälp.
  • Fru U

Vi får också sprutan gratis.

Vill egentligen inte vaccinera mig då jag är hundra på att jag kommer att bli sjuk av sprutan men eftersom att huvuddelen av befolkningen där jag bor inte kommer att vaccinera sig så känner jag att jag inte har mycket val

• Fru U

Jag är lite konfunderad.

Ska göra en enteroskopi (undersökning av tunntarmen) i morgon (kl 10) och jag blir sövd. Jag har bara fått "fastande efter midnatt" och inga andra direktiv.

När jag skulle göra samma undersökning vaken så var det jätteviktigt att jag laxerade både hemma och där men nu stod det inget om det alls!

Om jag hade ätit som vanligt så hade ju tarmen varit full med mat (den jobbar långsamt då den tagit över lite av tjocktarmens uppgifter eftersom jag inte har någon tjocktarm) särskilt om jag inte dricker, då står den nästan still (har nog fått nån skada i rörelsemotoriken).

Är det någon som gjort den här undersökning och varit sövda? Vad fick ni i så fall för direktiv.

Jag har i alla fall gjort så att jag håller mig till soppor (silar bort kött o grönsaker) och franskbröd för det vet jag borde gå ganska snabbt igenom (ger ju inte så mycket slaggprodukter)

• Fru U

Ni som gjort denna undersökningen hur ont hade ni efteråt?

Narkos o sånt gick bra. Ingen frågade om jag laxerat så det behövdes väl inte

• Fru U

jätteont fortfarande, tyvärr. men det är som det är

Kommer att behöva ta ett prat med smärtdr på måndag för hon gillar inte att jag tagit så mycket tabletter, men va f*n (förlåt, jag brukar inte svära men jag blir så arg) jag kan ju inte ha så ont att jag bara ligger i sängen o gråter - det är inget liv (det är inte undersökningen som gav mig _så_ ont utan min j*vla mens)

trött är jag så: tack för tanken o kram

• Fru U

Jag har en fundering:

Det har gått lite trögt att dra ner på morfinplåsterna eftersom jag fått ont MEN det har gått om jag bara låtit kroppen sköta det och inte tvinga fram minskningarna.

Men sen mensen och enteroskopin så har jag haft så j*vla ont (ont så jag bitvis har gråtit av smärtan) och det verkar inte gå över. Kan det vara så att smärtsystemet blivit överbelastat igen? Att jag måste upp i dos (tabletter, vägrar ta mer plåster nu när jag äntligen kommit ner till en bråkdel av vad jag hade från början - de är svårare att ta bort än tabletterna) för att bli av med denna (nya) smärta innan jag kan börja minska och sluta helt med morfinet?

Jag tror att det är så men jag vet ju inte....

Funderingar så här en lördagskväll när dagen inte blivit som jag ville pga smärtan (sitter o stör mig på grannar som renoverar, det är för f*n lördag klockan nio på kvällen - jag vill ha lugn o ro!)

grrr

• Fru U

Fast jag kommer inte att bli smärtfri någonsin. Minskningarna har inte kunnat ske för att jag fått mindre ont utan för att jag vant mig vid smärtan (det är det som gjort att det tagit tre gånger så lång tid som det brukar ta att trappa ut plåsterna)

Jag fick från början ett schema på en månad. Yeah right att jag skulle kunna gå från 125mikrogram i plåster + 40mg oxynorm på en månad. Så snabbt går det inte att vänja sig vid att ha skit-ont igen.

Men innan har jag kunnat vänja mig och nu gör det som sagt bara mer ont... Får väl se vad läkaren säger, hoppas hon förstår (vågar dock inte tro på det då hon sagt att hon inte ens tycker jag ska ta oxynorm när jag har mens men herregud det har jag behövt i flera år nu för att öht kunna komma ur sängen de dagarna )

• Fru U

Morfin kan ge hjärnskador så jag skulle inte klara av att ta det under graviditeten.

Jag vet att jag kan stå ut med smärtan (har gjort det förr) men det tar tid och inte blir det lättare när det kommer nya smärtupplevelser imellan (jag visste att enteroskopin skulle göra jätteont och det var därför jag vägrade göra den utan narkos)

När jag väl, nån gång i framtiden, avslutat behandlingen med morfin ska jag gå över till doloxene (så länge den finns, den ska ju bort från marknaden i eu) och den lindrar ju lite.

Förstår inte hur eu o läkemedelsverket tänker. Det är få starka mediciner som anses okej att ta under graviditet: i prinicp är det bara preparat med kodein (som jag är allergisk mot) och doloxene som anses helt säkra. Hur kan de då ta bort doloxene?

Tack för din omtanke (och att du tog dig tid att skriva, vet att du inte heller mår så där hundra själv)

• Fru U

Problemet är att jag får bara ut tabletter nu enligt nedtrappningsschemat så jag får ringa stup i kvarten (eftersom deras ide inte stämmer med verkligheten) men jag tror att jag måste ta mer några dagar (enbart för att bryta smärtspiralen) och sen går det att trappa ner igen och jag får helt enkelt hålla tummarna för att läkaren tror på mig (och inte börjar tro att jag missbrukar. Jag vill inget annat än att sluta med morfinet för det ger samma biverkningar som tramadolen gjorde och det var inte alls kul)

Dexofen är samma sak som doloxene fast i annan tablettform och kommer också att försvinna från marknaden (för mig kvittar det för dexofen funkar inte för mig)

Citodon innehåller väl kodein?

Sov gott vännen

• Fru U

Ingen aning. Tror inte de vill att den ska finnas på marknaden överhuvudtaget

• Fru U

Det gäller bara eu men kan läkare ansöka om att få ett preparat på licens även om det inte säljs i landet eller ens inom eu? Och om det går, vem betalar den dyra kostnaden?

(bara funderingar från min sida)

Starkast skrev 2009-11-08 20:58:15 följande:
    Ring läkemedelsverket och fråga! För det låter konstigt om hela världen skulle komma överens om att ändra samma sak samtidigt.
  • Fru U

Det är ju jättebra! Jag är så impad över hur mycket du vet

Du ska veta att du hjälpt många här, mig många gånger

• Fru U

larki, verkar ha varit en ganska tuff resa du genomgått på sistonde.

Om du haft influensa a (om du blev smittad) så kanske det är därför du har det jobbigt med andningen nu?

• Fru U

Det verkar som att jag lämnar fl. Lämnar min mail hos grådis
    kram

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16