Inlägg från: Nallatalla |Visa alla inlägg
  • Nallatalla

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

BCsvensk, hoppas att allt går bra på mammografin. Du verkar ha en vettig inställning till sjukdomar etc och det är helt rätt! Man måste tänka positivt för annars känns allt svart.

Lottalök, det finns säkert massor av bra sidor därute med tips. Jag åt ingen särskild kost under mina värsta kov. (förutom dropp och näringsdrycker samt flyt)
    Jag vet att det finns andra här som gjort det däremot och de svarar säkert.

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

Hej alla goa! Som ni vet så har jag så mkt med skolan och allt men jag kikar in här titt som tätt. Jag är precis på väg till träningen, ska träna airboxing.
    Min läkare ringde idag och tyvärr måste jag in i kortisonträsket i 4 veckor (låg dos)
    Usch,det är inte lockande

Ninde, grattis! Hoppas att din IRA kommer att fungera! Jag tänker likadant om min stomi. Det vore ingen katastrof om min nerläggning (december) inte fungerar.

68an, hur är det med dig?

Grådis, länge sedan..... hur går det med allt?

Kram på er alla tjejer! // nalla

• Nallatalla

hej alla. Kikar in en sväng för att se hur alla mår.
    Här är det fullt upp med skola, barn och allt. Reservoaren är lite grinig med inflammation så nu är det kortison i 4 veckor.

maddisen, bra att du får hjälp nu. Hoppas att du snart mår bättre.

Ninde, tänk inte negativt nu! Det är klart att det ska gå bra!

Grådis, det var ett tag sedan. Hoppas att allt är bra med dig!

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

Hej alla, ja nog är det ganska tyst här nu för tiden....
    Jag pluggar och har så mkt att göra att tiden knappt räcker till men jag försöker att kika in så ofta jag kan.
    Just nu äter jag en låg dos kortison för att se om det biter på inflammationen. På måndag ska jag på röntgen för att se hur reservoaren ser ut inför en ev nerläggning i december. Jag måste fasta 48 timmar innan dess så helgen blir ju rolig, not!
    Jag får hålla mig till soppor och näringsdryck......

Maddisen80, det låter jobbigt att vara förstoppad så pass många dagar. Det är förståligt att du får ont då.

Lottalök, du ska se att et kommer att gå bra på måndag! vi kan väl hålla tummarna för varandra då?? Jag ska ju som sagt var på kontraströntgen samma dag.

Ninde, det finns några här med IRA och du kan även gå in på Ilcos forum och få svar... Jag har reservoar så jag kan inte ge några bra svar.
    Operationen kommer att gå bra ska du se och vi hoppas alla att du får en IRA som du blir nöjd med.

Grådis, hur är det med dig nu för tiden?

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

Grådis, vad omtumlande ditt liv har varit den senaste tiden, det är fullt förståligt att man känner sig ledsen i perioder...
    Hoppas att det är er tur snart och att allt ska gå bra!!
    Ja, nu är jag i träsket igen... äter en låg dos kortison som avslutas om 2 veckor ungefär. Det tråkiga är att jag inte märkt någonstörre förbättring. Min läkare vill ev sätta mig på Imurel igen men jag vet ju att min lever inte mår så bra nu. Attans! Jag gick ju igenom op och allt bara för att slippa medicinerna och allt elände. Jag är så himla besviken på att det är så här men jag försöker tänka positivt trots allt.

På måndag ska jag göra en kontraströntgen för att kolla pouchen. Men min tur så der det säkert inte alls bra ut. Jag är beredd att strunta i nerläggningen, täppa till hålet där bak och leva lyckligt med min påse

massor av kramar!! Det är snart er tur ska du se!!

Prommis, skönt att levervärdena såg bra ut.

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

Grådis, vad spännande! Jag ska hålla mina tummar så mkt jag bara kan för er! Nu måste det bara vara er tur efter all väntan.
    det är klart att man försöker att finnas här och stötta och peppa trots sina egna bekymmer.
    Ja, på måndag gäller det att bilderna ser ok ut för annars lär det inte bli reservoar på ett tag. Jag är som sagt var lite tveksam till att vara utan min påse, den ger mig trygghet och frihet utan att vara styrd av toaletter.
    Kram, kram och du ska veta att mina tankar finns hos er!

Ninde, skönt att det såg bra ut nu så att du får din IRA.

Maddisen, tack!

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

Hej alla, jag kikar in som hastigast medan Hjalle dricker sin välling.

Dalkulla, vad tråkigt att du inte mår bra. Hoppas att den nya medicinen ska göra underverk!! Det går bra med skolan och allt, även om det är stressigt. I morgon börjar allvaret, då börjar kursen i medicinskt språk.
    Hur går det för dig annars? Jobbar du eller?

Jost78, stort grattis till graviditeten!!

Maddisen, om du har lågt Hb så är det kanonbra att äta mkt grytor och sådant som är lagat i gjutjärnspanna/gryta. Jag fick även rådet att köpa blutsaft och det hjälpte mig.

Jag var och röntgade reservoaren idag, vi får se vad min läkare säger om bilderna.

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

Grådis, jag vet inte riktigt när jag får veta resultatet från röntgen men förhoppningsvis så dröjer det inte alltför länge.

Jost78, hoppas att det ska fungera nättre med konvexa plattor. Jag har knapppt haft något läckage alls efter att jag bytt till just konvexa plattor.
    I dag blev det iofs en liten olycka men det var mitt eget fel. Jag hade i all stress glömt bort att knäppa fast påsen i plattan med snäpplåset så hela påsen lossnade när jag gick på toa. Panik, men det ordnade sig så pass att jag slapp gå hem från skolan.

malvas mam, skönt att det är bra med Linnea. Här har vi en prioriterad till pga Imurel. Jag har börjat behandling precis.

Jag gick på Imurel innan in op för 3 år sedan och då mådde inte min lever så bra. Nu har min Dr kommit fram till att det kan ha berott på själva inflammationen i tarmen och inte medicinen. Nu ska jag sättas på Imurel igen för att få bukt med inflammationen i reservoaren. Suck! Jag hoppades att få slippa men en positiv sak är att jag slipper kortisonet då.

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

Oj, vad ni skriver flitigt! Jag har så mkt att göra med skolan och familjen så jag hinner knappt med något annat. Dock försöker jag hinna med att kika in här så ofta jag bara kan för att hålla mig uppdaterad. Denna vecka har varit tuff, har tre prov varav ett i latin så ni kanske kan tänka er vad jag pysslar med? Det har gått så pass långt att jag knappt sover im nätterna utan ligger och tabblar latin i någon sorts halvdvala.

När det gäller min dumma inflammation i pouchen så verkar den vara riktigt envis. Den måste ge med sig för annars lär det inte bli någon nedläggning av stomin. Jag skulle bli besviken på sätt och vis eftersom den sista operationen skull kännas helt onödig. Jag fortsätter att knapra kortison och Imurel ett tag så får vi se

Jag är ledsen att jag inte skriver några personliga inlägg till er nu men jag måste läsa ikapp först

Ha en bra dag och kram på eralla / Nalla

• Nallatalla

Ninde, det är klart att man tänkt på hur din op har gått! Jag hinner inte med att hänga här så mkt längre pga skolan. Jag har haft tre prov den senaste veckan så du kan tänka dig att jag har haft att göra....
    Vad tråkigt att du inte mår så bra just nu. Jag vet att det finns fler här som har gått igenom samma op som dig (IRA) bla lone star state och lällas. Du kan ju kontakta dem för råd och tips. Hoppas verkligen att det stabilierar sig för dig men jag tror att det kan vara så i början. Kram på dig!

Grådis, jag ska hplla tummarna för er nu!! Kram, kram

molle, Rebecca och er familj har verkligen haft det riktigt tufft! Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för henne på alla vis. Att leva med en kronisk sjukdom är svårt på många sätt och då är det skönt att man får stöd från andra i samma situation. Massor av kramar till er!

Ledsen att jag inte svarat på alla era inlägg men jag är dåligt uppdaterad nu....
    Som ni förstår har jag fullt upp med skola och familj samt att min eländes inflammation ej ger med sig. Nu går jag på 100 mg imurel och hoppas att det ska bli bättre. Enligt min Kirurg kan det bero på en förträngning som finns i reservoaren. Han vill vidga den vid en ev nedläggning. Annars såg röngenbilderna tydligen bra ut. I går vaccinerade jag mig mot svininfluensan så nu är det gjort.

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

hej alla, jag kikar in en snabbis för att hålla mig uppdaterad. Jag hinner ju tyvärr inte vara här så mkt längre då skolan tar all min vakna tid. (nästan)
    Nästa vecka ska min läkare kika upp i och kolla reservoaren. Jag är lite orolig för att den ska vara inflammerad
    Jag äter imurel nu och det tar tid innan det börjar verka. Jag hoppas att jag får lägga ner stomin i december men om inflammationen inte ger med sig så lär det inte bli av.

Jag är ledsen att jag inte skrivit några personliga inlägg nu men ni ska veta att jag tänker på er alla!!

Kram på er!! / Nalla

• Nallatalla

Hej alla! Här diskuteras det flitigt kring vaccinet ser jag. Jag vaccinerade mig för 2 veckor sedan då jag äter immundämpande mediciner. Jag blev inte alls sjuk efteråt men däremot fick jag ont i armen. (vid stickstället) Det höll i sig ca 1 vecka efter, nu känns det inget alls.
    Jag fick ingen kallelse inför vaccineringen men då jag vet att jag tillhör riskgruppen tyckte jag inte att det behövdes.

I Onsdags var jag och gjorde en endoskopi som visade att inflammationen blivit mkt bättre! Jag blev verkligen lättad för som det ser ut nu blir det op av i december.

Nu hinner jag inte skriva mer, måste till förskolan med barnen.

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

hej alla, jag kikar in en snabb vända....

maddisen, det enda de sa ang vaccinationen var att jag skulle hålla koll sjäv om det skulle bli en andra vaccination...

jost, härligt att det funkar bra nu! Grattis till bröllop och graviditet!!

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

Hej alla, här är det fullt upp! Jag är på praktik nu och det är jättekul att få prova kunskaperna på riktigt. Magen sköter sig men jag var tvungen att lägga ner Imurel ett tag pga att levervärdena. Hoppas att reservoaren inte börjar bråka nu....
    Jag vill verkligen lägga ner stomin i december som planerat.

Ni ska veta att jag tänker på er ofta även om jag inte hinner kika in lika mkt nu som förr..

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

Halloj på er alla! Jag kikar in en vända medan det är lugnt här hemma..
    Det är otroligt hektiskt här med studier och allt så därför ä'r jag ganska osynlig här nu.

Fru U, stanna här med oss på tråden!

Kram på er alla / nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16