Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Nallatalla skrev 2009-09-02 20:59:27 följande:
    jost78,nöden har ingen lag..... Jag blev inte riktigt klok på tätningsringarna så jag övergav dem ganska snart.Jag är så himla nöjd och trygg med mina konvexa plattor. För första ggr sedan den senaste op känner jag att jag kan leva mitt liv som vanligt utan att vara rädd för ständiga läckage.Hoppas att du och stomisköterskan hittar en passande lösning för din stomi.JennyF,vad trist med läckage. Visst var det väl du som har provat flera bandage? Jag kanske minns fel....Nu ska jag varva ner och försöka koppla av efter en lång dag i skolan.Kram på er alla / nalla
    Jodå, har gått igenom hela lagret Men inget bandage i världen verkar klara av "stoppbullar" med en stomi i hudplan.
    Nästa steg är att opa om , men än så länge föredrar jag läckagen framför ytterligare en kniv i magen. Den dagen jag måste vistas mer ute bland folk än vad jag behöver idag tänker jag kanske annorlunda, men i den värld jag lever i idag är jag ju mest hemma och småturer borta som till dagis, till affären etc. När man är på sjukhus reder sig ju det mesta ändå
  • Starkast
    Starkast skrev 2009-09-03 09:34:26 följande:
    Jodå, har gått igenom hela lagret Men inget bandage i världen verkar klara av "stoppbullar" med en stomi i hudplan.Nästa steg är att opa om , men än så länge föredrar jag läckagen framför ytterligare en kniv i magen. Den dagen jag måste vistas mer ute bland folk än vad jag behöver idag tänker jag kanske annorlunda, men i den värld jag lever i idag är jag ju mest hemma och småturer borta som till dagis, till affären etc. När man är på sjukhus reder sig ju det mesta ändå
    Har även två olika bälten samtidigt. Det som hör till plattorna samt en annan variant jag fick av Snorksork.
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-03 11:41:42 följande:
    hej Min son som är 3 år, har nästan fått diagnosen chron,, vi inväntar provresultaten från endoskopin,,, utdrar om det är nån av er som har barn med tarmsjukdomar och om ni kanske har en egen tråd,,eller sammlas ni här..Många tankar som flyger runt i huveden på en...
    Välkommen hit!
    Det finns flera föräldrar med tarmsjuka barn här inne.
    Hoppas ni snart får rätt diagnos så er son kommer under rätt behandling och får må bättre.
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-03 11:51:25 följande:
    Det hoppas vi också det varit en lång tid,, man har mötts med mycket tveksamhet i vården,,, eftersom vårt pojke mår bra, växer bra m.m men vi som känner honom tycker att han har växt mycket sista tiden och att han är väldigt trött,, vi tjatade till oss, en gastroskopi och endoskopi, där det upptäcktes att hans tarm var lätt inflamerad...man känner sig lite vilsen eftersom man inte har en aning om nåt,,
    Det är ju så jätteovanligt att så små barn drabbas (lyckligtvis). Andra magåkommor med i princip samma symptom är ju så mycket vanligare bland barn.
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-03 13:31:36 följande:
    detta är vår sons skjudomhistoriaVår son bajsade blod första gången vid halvåret, vi trode då att han kissat blod efter det var svårt att se på blöjan och det var ju bådde kiss och bajs i den, vi rigde då sjukvårdupplysningen som sa att skulle han kissablod i gen skulel vi höra av oss, det komm ingen mer blod på 6 månader, då trode vi att han är säker fått nån spircka,det har då alltid handlat om några droppar blod..  han började förskolan runt året och då började vaben.. han klarade sig inte mer än några dagr på förskolan och blev sjuk igen,det var förkylningar, feber, magsjuka m,m.. det blev många besök på vc och han hade en hemst hosta som aldrig blev bra, den hade han sen spädbarn, då sa de att han hade föskylningsasma, han fick medeciner för det, men det blev aldrig bra,, hans bajsade mycke slemm, då trode vi att det hade ju med hans föskylning att göra eftersom han alltid var föskyld, när han var 2 år så fick han en infektion med en sänka på 124, han värkade må bra och jag hade då besökt vc för att jag trode att han hade halsfluss, sänkan gick ner med antibotiken, den dagen bad jag om att få remmis till asma och alergi motagningen, där fick vi en tid och en ny medecin som botade hans asmabäsvär, vi har sen dess inte puffat honom nåt..frågade om hans bajs då, om det var normal att bajsa mörkbrunt gega. trode då att hans bajs säker var konstig efter han fick så mycke olika medeciner för asman, fick då til svar att vissa barn bajsar så.blodet i aföringen kommer med kortare inter varvel,, förfarnade nån droppe då och då. i Januari 1 vecka inna vi åker till vårt hemland bajsar han en stor snorklup, vi reagerar stark och när vi kommer till argetnina tar vi honom till en läkaren,,läkaren där säger att han säker har en inflamation i tarmen och att detta berode säker på att han var laktos intolerant, vi tar nya prover och man hittar inget, vi provar laktosfri kost och han blir lite bättre, men blodet kommer då med tre veckor mellanrum.  När vi kommer hem i april så går vi till en barnläkare, han tar alla prover som går att ta och hittar inget, bara att calcprotein provet vissar för höga vårlden, vi får en ny remmis till Al och colera, samonella plus parasit prover tas igen,, proverna vissar igen inget utan en aning förhöjda världen på calcproteinen,,läkaren tycker han ser okej utt och vi ska vänta tills oktober igen,, vi ska då prova mjölkfritt mat, vi börjar med det och då bleb hans mage värre, bajset hade mer slem och blod i aföringen två gånger i veckan..forfarande några droppar, nån gång under sommare äter han klingsbitar på mcdonals, och samma eftermiddan bajsar han flera gånger mycke blod, vi blir då ritigt rädda och åker till akuten med honom,, vi blir då lovad än närmare undersökning, och vi åker hem, två veckor senare blir det en undersökning med kontrastväska, som vissar på ingenting och då bästemst det att det är dags för en endoskopi och gastroskopi, som vi görde i tisdags, där hittade man att hela tarmen var lätt inflamerad och att de nu tror efter 10 olika teorier att han har chrons, jag har två kompisar med enna sjukdom och de tycker sig känna igen bäsveret, mycke på att de har smygit sig fram..nu väntar vi bara på den slutliga svaret ,,, blev lite långt...
    Vad jobbigt ni har haft det
    Hoppas nu att rätt medicinering snart kommer igång.
  • Starkast
    Nicka74 skrev 2009-09-03 23:59:17 följande:
    Jag har skrivit några gånger förr i egenskap av mamma till en liten kille med UC. Han har varit sjuk sedan tvåårsåldern, men fick sin diagnos -06 då han var tre. Han har haft svårt att klara sig utan cortison, så sedan februari äter han Imurel (+Salazopyrin) och nu idag mår han bättre än han gjort på flera år.Vi har funderat mycket på varför just han drabbades av sjukdomen, men har väl mer eller mindre accepterat att aldrig kunna få ett svar på den frågan. Men nu verkar det som att vi delvis kan få en förklaring trots allt; min läkare ringde igår och de vävnadsprover som tagits på mig visar att jag lider av samma sak! Jag har egentligen aldrig haft problem med min mage (tycker jag själv)... Min sambo menar att jag har klagat väldigt ofta på ont i magen sedan en ganska lång tid tillbaka och det stämmer säkert, men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara detta.För ett par veckor sedan, helt utan förvarning, exploderade magen fulkomligt! Diarré, blod, slem... Ja, ni vet ju! Jag blev lite chockad först för det kom så oväntat! Samtidigt var det så välbekant på nåt vis... Sonen har ju haft det så här i flera år, och "man kände ju igen sig" eller hur man ska säga... När det hade hållt på i två dagar ringe jag akuten (främst pga av smärtorna!) och jag fick göra koloskopi ett par dagar senare. Och nu har svaren alltså kommit...Jag är insatt på cortison (sedan akutenbesöket) och Asacol från och med igår... Asacol är nytt för oss. Något särskilt ni kan dela med er av när det gäller den medicinen?En fråga till: jag har haft smärtor i ryggslut och höfter sedan ett par månader tillbaka... Någon som känner igen det? Tänkte om det kunde vara relaterat till sjukdomen på nåt vis..?Hej hej!
    Vill bara uppmärksamma din berättelse extra, då det är ett så bra exempel på hur bra vården kan fungera. Tänk att få så snabb hjälp och så snabbt en diagnos som du fått. Stor heder åt sjukvården!

Men givetvis är det trist att du också behövde drabbas . Nu vet du exakt vad din son går igenom och ni har varandra under många långa år framöver.
    Stor kram till er båda!
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-04 10:05:54 följande:
    jo tester har gort men inte vissat på nåt,, vi trodde han hade nån slag intolerans,, eftersom han faktiskt aldrig klagat på ont i magen,, Idag tänkte jag på det, att när han var som sjukas fick fick han cortison för sin hosta och han blev mycket bättre när han fick singular, som är en pulver som man äter, kan det var så att han kanske hade en skov och det blev miltare eftersom han fick kortison men i en anna syfte??svårt ,,många frågor aom tycker upp, det är som man igår igenom allt och för en gång skull orkar man bearbeta de,,, alla sura miner för vab, läkare som tycker man varit helt blåst eller en hönsmamma ,m,mHan kräktes ju ofta och hade diarre men vi tyckte det var magsjuka,,han kunde ju bajsa på sig mitt i natten, men han hade blöja och vi bytte på honom medans han forfarande sov..
    Jag tror att när barnen har ont i magen "från början" så klagar de inte. De tror ju att det är så det ska vara och så det ska kännas.
    Jag har en son som är 5år och mjölkproteinallergiker. Det är först nu senaste tiden han börjat säga att han har ont i magen. När han var mindre såg man det på att han gärna lekte lugnt på golvet, ville se på TV etc. När han vart runt 3 vart han extremt arg när han fick ont imagen. Först nu vid 5 säger han till och vill gärna bli lite ompysslad.
    Likadant beteede han sig vid ex. öroninflammation och andra smärtor som att ramla etc. En period funderade vi över om han verkligen kände smärta som andra, men det vart tydligt att han var så van att ha ont att det på något sätt inte spelade någon roll vart han hade ont - det var ändå vardag.
    Vid ett tillfälle vart han inlagd när de inte fattade vad det var för fel. Han slutade äta/dricka och allmäntillståndet vart allt sämre. Inte ett pip, inte en klagan, ingenting. Först ett dygn senare kom de på att han hade krafftig dubbelsidig öroninflammation - och jätteont.
  • Starkast
    Grannen skrev 2009-09-04 13:54:38 följande:
    Nu sitter jag här och väntar på provsvar på levern, tog häromdagen och idag fick jag veta att de inte var bra. Så nya akuta prover, fick åka från jobbet.Är livrädd för att det ska vara en avstötning.Vet inte vad som händer om de är dåliga igen, om det blir biopsi el nya prover igen.Suck.
    NEJ!!!!!!!!!
    Det är INGEN avstötning! Det bestämmer vi här och nu!
    Tänk på att de varit mindre bra förut. Problemet skulle lösas med stomin - men det kanske inte var så enkelt?

Jag tycker du ska be dem kolla upp sambandet diabetes/levern på just dig då du är mer speciell än andra diabetiker. Levern spelar ju en stor roll där faktiskt.

Kram och lycka till!
    Hör av dig så fort du vet något.
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-04 14:35:49 följande:
    VI funderar ju på det, jag frågade honom nån gång om han hade ont i magan, då sa han att om han sa det, då skulel jag ta honom till läkaren,,:(Vår son har varit jätte lugt, det är mest nu sista tiden, sen jag blev sjukskriven och gick ner i tid först och sen varit hemma med lillebror som han börjat vara skit jobbigt :)  innan var han väll för trött för att var busigt,,
    Detta känner jag igen.

Samma son har flera gånger drabbats av svåra yrselattacker. Han undviker att säga till, utan lägger sig ner där ingen ser.(tror han)

Men har kommit på något bra nu Öppna förskolan har sin lokal på VC. Att gå till VC - utan att träffa dr. är en jättebra grej! Flera gånger har han försökrat sig om att jag inte försöker lura honom till dr.
  • Starkast
    dalkulla26 skrev 2009-09-04 16:12:12 följande:
    hejNu måste vi alla hålla Tummarna för snorksork. hennes leverprover var sämre så hon måste åka till sahlgrenska.
    NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16