Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Fru U skrev 2009-11-08 11:23:51 följande:

Dexofen/doloxene ska bort från marknaden enligt eu-beslut www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-.../

Jag förstår ur den synvinkeln att det är så pass många som dör, men satsa då hellre
    på mer INFORMATION om läkemedlet istället för att ta bort det för alla. För precis som du sa är det ju det enda för gravida. Borde ju iallafall gå att söka någon form av dispance. Men det kanske går att söka som licensläkemedel? Eftersom det endast verkar gälla EU?
  • Starkast

Fru U skrev 2009-11-08 19:51:06 följande:

Ingen aning. Tror inte de vill att den ska finnas på marknaden överhuvudtaget
    Ring läkemedelsverket och fråga! För det låter konstigt om hela världen skulle komma överens om att ändra samma sak samtidigt.
  • Starkast
    Fru U skrev 2009-11-08 21:11:43 följande:
    Jo då, då söker man på licens.
    jag fick ex. prova ett tarmläkemedel som endast är godkänt i USA. Dr. skrev på en särskilld receptblankett för licensläkemedel. Den fick jag lämna på apoteket, som sen sökte licens, tror det var hos läkemedelsverket. Sen tog det 2-3 veckor om jag inte minns helt fel innan jag hade medicinen.
  • Starkast

Fru U skrev 2009-11-08 22:04:35 följande:

Det är ju jättebra! Jag är så impad över hur mycket du vet Du ska veta att du hjälpt många här, mig många gånger
    Roligt att höra
    Precis som jag får hjälp av er andra
  • Starkast

Imorse gick jag till onkologen för att lägga om CVKn. När jag gick därifrån hade jag fått en vaccinationsspruta.....

• Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-11 16:47:24 följande:
    I går pratade jag med reumatologen,så skulle en läkare ringa upp,men ingen läkare ringde.
    Idag ringde sköterskan igen & sa att läkarn provat ringa,men inte fått svar.
    Men min mobil var på & låg breve mej hela kvällen,jag messade osv,därför vet jag att det funkade.
    Nåja,må så va...I vart fall,så tyckte reumatolog läkarn att det var ÄNNU viktigare för mej att ta sprutan med tanke på immun nedsättningen,än att inte ta den av samma anledning så i morrn eftermiddag tar även jag sprutan.

Men i morrn på fm så är det Tingsrätten som gäller.huga ligen...gruvar mej...men de ska nog gå bra...
    Vad SKÖNT att få den saken utredd!

Läkare......
    i vintas hade jag teletid med dr. efter lunch. Var på sjukhuset här hemma hela dagarna så han skulle ringa på mobilen. Den var tyst. Direkt efteråt åkte jag bort ett par timmar och han hade då ringt hem flera gånger o pratat med min mamma. Varje gång frågade mamma om han hade rätt nr. Jodå! det hade han visst! Tillslut tvingade mamma sig på att få kontrollera nr. och givetvis ringde han fel. När han fick tag i mig vid 19 på kvällen var han ENORMT irriterad.
    Funderar på hur svårt det eg. är att gå in på eniro och kolla när de ändå har en dator framför sig i de flesta fall
  • Starkast
    strålöga skrev 2009-11-12 00:01:46 följande:
    Hej, nu är det en vecka sedan pm operationen gjordes och det gick bra förutom smärtan. Fick inte så mycket bedövning pga att jag inte kunde få det för mitt allmäntillstånd, fick nöja mig med syrgas som kompliment. Op tog 1,5 h ( fick före höra av läkaren att de skulle ta ca 20 minuter),för elektroden hade "skruvat" fast sig ordentligt, tur att jag inte hade sett tidigare hur elektroden så ut innan de förekommande operationen. Den ser helt annorlunda ut än i informationshäftet.Efter operationen säger kirurgen att jag gärna får höra av mig igen då jag vill ha hjälp. Hjälp vill jag ha men inte en interstim operation genomgår jag igen. Jag ska prata med gyn men det är inte riktigt aktuellt nu så att säga. Det blir förhoppningsvis lite mammaledighet först innan jag söker efter den hjälpen.Ang vaccinationen känner jag mig osäker, vaccinera eller inte. Vi har haft influensan här hemma, äldsta pojken har det på papper men varken jag eller yngsta pojken har det på papper att vi haft nya influensan. Vissa läkare säger, du har haft det du behöver inte vaccinet men senaste idag sa en gynläkare att jag bör ta vaccinet då jag är i riskgruppen. Det blir iaf inte i veckan, har påbörjat idag en ab kur för infektion, sinuit och tungt med andningen.Ang stomibandage provade jag ca 12 st bandage innan det kändes rätt. Det var mycket problem med att den satt inte fast, den ramlade av när den fylldes med ett splasch i golvet( hopp om att man var hemma), provade bälte men det fungerade inte. Tvådelsbandage fungerade inte för mig men det skulle ha varit snällare mot den blödande huden under stomiplattan. jag har sparat ett favorit bandage som minne , det är en Dansac Nova . Resten av bandagen skickade jag med stomissk för dessa skickades som paket till ryssland.
    Jag hoppas så enormt mycket att din kropp på något vis kommit till sans efter allt och bara vill fungera. Vet att det är önsketänkande, men du har gått igenom så enormt mkt mer på de allra flesta plan 100.000 personer tillsammans ska kunna genomgå under hela sin livstid.
  • Starkast
    070706 skrev 2009-11-12 16:58:38 följande:
    Idag var första magnetröntgenen gjord. På måndag är det gastroskopi och torsdag nästa magnetröntgen. OCH den är jag nerövs inför! Hur känns det och få en sond i näsan? Det är inte värre än en magpumpning va? :S
    Varför två MR?
  • Starkast
    070706 skrev 2009-11-12 16:58:38 följande:
    Idag var första magnetröntgenen gjord. På måndag är det gastroskopi och torsdag nästa magnetröntgen. OCH den är jag nerövs inför! Hur känns det och få en sond i näsan? Det är inte värre än en magpumpning va? :S
    Det är jobbigt att svälja ner, för reflexerna vill ju bara få bort sonden. Men väl nere är det okej. När jag gjorde gastro. var jag sövd, så vet inte hur det känns -men har blivit sondmatat och antar det känns på samma sätt ungefär.
  • Starkast

Nu är jag rejält trött på dropp.
    Vaknade fredag morgon med att plåstret över CVKn helt trillat loss! På kvällen kände jag mig lite vissen, men vi var på 50-årskalas och tänkte att det inte var särskillt konstigt att må så. Sen skulle jag köra hem och hade riktigt svårt att styra bilen då armen gjorde så ont, Först då började jag fatta... Kändes likadant med porten där innan den togs bort. Väl framme gick jag raka vägen till spegeln. Värsta bullen med en mysig gegga..... Där satt man då, mitt i skogen, långt till sjukhus, ensam spiknykter vuxen och dyngtrött och mådde konstigt. Fanns inte en möjlighet att orka köra genom mestadels skog 6mil ensam. Men av någon undermedveten tanke hade jag packat med mig antibiotika jag hade kvar sen sist. Tänkte som så, att steg nr:1 hos sjukvården var ju detta och vet ju att det är rätt sort så har nu påbörjat en kur helt på egen hand. Hade även med mig tvättgrejer. Väldigt fel, det vet jag. Men kände att det var bästa alternativet så länge febern ändå bara var förhöjd, så får jag gå till sköterskan samt ringa min mottagning för utskällning imorgon imorgon. Vår akutmottagning här hemma visade ju rätt tydligt sin kompetence sist så känns inte som det är värt att slänga bort några timmar där helt i onödan och eftersom jag redan påbörjat kuren blir ju provtagningen fel också så det kvittar ju att vänta några timmar känns det som.

När jag ser vad jag skrivit känner jag mig enormt dum i huvudet. Det hade kunnat gå riktigt illa. Då hade jag suttit där långt ut i skogen och sökt hjälpen för sent.

• Starkast
    För idag kollade dom fistlar, och nästa vecka ska dom kolla tunntarmen. :)
    Undrar varför de inte gjorde allt på en gång...
    Men huvudsaken det blir ordentligt gjort!
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-12 23:22:05 följande:
    Jodu,de kan man undra,herregu dom är ju ständigt uppkopplade som en annan...
    Men jag har vart me om de förr,att dom sagt att dom ringt ,men jag vet att min mobil vart på...ja de är skruvat.
    Lika med oroped läkarn som skulle ringa 2 november & har inte ringt än,blir så
    jä*%&#¤vla förbannad på dom ,det är som att dom tänker så här :
    "Ja men ni är ju ändå sjuka & ha inge annat för er än att vänta"...
    Nä,säkert inte ,men ibland känns det som så

Ännu har bara armen börjat ömma "lite granna"...*peppar,peppar*,inget mer ännu i vart fall..jo armen har svällt upp ,över armen alltså ,men de är ju vanligt,så de räknar jag inte...
    I morrn kommer Angelica & goa familjen förbi,då dom har vägarna förbi på E4:an ...
    Ja alltså "mammasknoddar"...Ska bli så skoj,var någon vecka sedan nu vi sågs, ja närmare bestämt då hon hjälpte mej RYMMA från Lassa då....hehe...
    Jag har som funderat på en sak...I denna stad har dom inte så mycket koll,så tänk om jag blir inlagd igen...undra om dom då frågar om jag vart på "permis"...?hahah,,,
    Då min mamma levde och (nätt & jämt) ,då hon var döds sjuk,bara någon vecka innan hon dog, så kom hon från sjukhuset i Umeå & skulle "mellan landa" innan hon åkte hem...Då kommer läkarn & säger :
    "Ja ha så Birgitta har kommit från permision nu".-..
    Och då hade inte mamma legat i Skellefteå sedan december & detta var i slutet av feberuari...I UMEÅ hade hon legat & inte i stan...
    Idiot läkare finns det gott om här...tro mej...Men även bra så klart
    Läkare och telefontider kan man bli fullständigt galen på! Det är mer vanligt att de missar tiden är råkar pricka den vilket var ännu mer frustrerande när man jobbade och kanske tagit lite ledigt.
    Men det är precis som du säger. De "heliga" vi alla ska anpassa oss och vara hur flexibla som helst till 110%.
    Den läkare jag har nu är raka motsatsen, vilket kändes rätt konstigt i början. Den gången med fel nr. är den enda han inte ringt inom tiden. Nu sist var det t.o.m jag inte hade tid, på den bokade tiden utan fick be honom ringa senare. Och det var helt ok. Kändes fortfarande rätt märkligt.
  • Starkast
    68an skrev 2009-11-18 12:19:55 följande:
    Kram till er alla från en lycklig 68an Hoppas ni alla mår bra!
    Vad har hänt Hoppas något jättejättebra!
    Själv mår jag som man bör dagen efter besök på op-bordet.
  • Starkast
    68an skrev 2009-11-18 22:31:31 följande:
    Jenny.se Dom som har koll på mig, ni vet vilka ni är, dom kan få ge en kort resumé om dom orkar...jag har en dator som började bråka med mig nu ikväll, allt går som i tjära och jag har inte den tiden nu, jag har ett bad som väntar på mig och sen kommer min stora kärlek Återkommer annars nån dag.KRAM
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-20 14:20:19 följande:
    68:an firar ju 6 månader med sin nya kärlek Jonas som har gett henne den underbaraste gåva man kan önska sej.
    Han har gjort ett album med underbara bilder från deras tid tillsammans,alla med fina röda ramar & ordnat en härlig helg för dom två på hotell ,med spa osv,..

Så tösa biten Beja är uppe i det blå & mår efter omständigheterna mycket mycket bra ,hon är mer nöjd med livet nu än på mycket mycket länge vilket hon om någon oxå förtjänar efter all skit hon gått igenom.
    Hur hon fick boken med bilderna & när,det får bli en annan histora
    Låter UNDERBART!!!!!!!
    Njut nu i stora fulla drag
  • Starkast
    jost78 skrev 2009-11-20 18:13:17 följande:
    Här är en till som har det rätt bra. Det blir ju lätt att man skriver mindre när saker funkar, men det kan ju också vara trevligt att läsa. Idag har varit en stor dag! Vi var på ultraljud och såg den lilla - och, som det verkar, friska och mycket livliga! - bebisen för första gången. Det var jättehäftigt. Och när jag stannar upp och tänker på hur dålig jag var i våras och att det bara är ett halvår sedan jag opererades, känner jag mig så otroligt glad och tacksam...Dessutom har vi idag skrivit kontrakt för ett hus vi ska flytta till. Vi ville gärna flytta innan bebisen kommer, och nu blir det flytt i slutet av februari och beräknad förlossning i mitten av april. Så nu ska jag laga middag och sedan ska vi korka upp lite alkoholfri champagne och fira att livet är fint just nu!!
    Vilken fantastisk läsning
    Du är värd ALLT!
  • Starkast

Fru U skrev 2009-11-20 22:48:23 följande:

Det verkar som att jag lämnar fl. Lämnar min mail hos grådiskram
    No No!
    Detta går iallafall jag INTE med på!
    (Låt inte några puckon "vinna", det är de inte värda)
  • Starkast

Där hör du Fru U!
    Nu är du så god och stannar här hos oss. Det är en order.

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16