Fru U skrev 2009-11-07 20:57:02 följande:
Jag har en fundering:Det har gått lite trögt att dra ner på morfinplåsterna eftersom jag fått ont MEN det har gått om jag bara låtit kroppen sköta det och inte tvinga fram minskningarna.Men sen mensen och enteroskopin så har jag haft så j*vla ont (ont så jag bitvis har gråtit av smärtan) och det verkar inte gå över. Kan det vara så att smärtsystemet blivit överbelastat igen? Att jag måste upp i dos (tabletter, vägrar ta mer plåster nu när jag äntligen kommit ner till en bråkdel av vad jag hade från början - de är svårare att ta bort än tabletterna) för att bli av med denna (nya) smärta innan jag kan börja minska och sluta helt med morfinet?Jag tror att det är så men jag vet ju inte....Funderingar så här en lördagskväll när dagen inte blivit som jag ville pga smärtan (sitter o stör mig på grannar som renoverar, det är för f*n lördag klockan nio på kvällen - jag vill ha lugn o ro!)grrr
Min erfarenhet är att själva nedtrappningen(abstinensen) ger en jäkla mersmärta. men orkar man stå ut mildras det efter ett tag. Men fungerar det inte måste de ju hjälpa dig!
Men frågan är syftet? Att "vänja" sig vid smärta är ju helt idiotiskt - det triggar ju bara igång systemet ännu mer. En graviditet blir ju dessutom en påfrestning för kroppen i sig. Som jag har förstått, ska Dexofen få skrivas ut enbart till gravida, eller har de ändrat sig igen?