Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Nalla:
    Vilket bra besked att tarmen var bättre
    Hur känner du inför op. nu när det börjar närma sig?

• Starkast

Fru U skrev 2009-11-02 15:59:48 följande:

Jag är lite konfunderad. Ska göra en enteroskopi (undersökning av tunntarmen) i morgon (kl 10) och jag blir sövd. Jag har bara fått "fastande efter midnatt" och inga andra direktiv.När jag skulle göra samma undersökning vaken så var det jätteviktigt att jag laxerade både hemma och där men nu stod det inget om det alls!Om jag hade ätit som vanligt så hade ju tarmen varit full med mat (den jobbar långsamt då den tagit över lite av tjocktarmens uppgifter eftersom jag inte har någon tjocktarm) särskilt om jag inte dricker, då står den nästan still (har nog fått nån skada i rörelsemotoriken).Är det någon som gjort den här undersökning och varit sövda? Vad fick ni i så fall för direktiv.Jag har i alla fall gjort så att jag håller mig till soppor (silar bort kött o grönsaker) och franskbröd för det vet jag borde gå ganska snabbt igenom (ger ju inte så mycket slaggprodukter)
    Nej, men ska ju snart gå igenom tunntarmen så berätta gärna ALLT om denna undersökningen.

Lycka till och hoppas det gått bra. Låter som att de missat att din tarm är som den är och gett generella råd.
  • Starkast
    070706 skrev 2009-11-04 22:02:41 följande:
    Gårdis: Ja det gick över förväntan. Jag fick direkt lugnande eller vad det nu är dom ger i venflonet i armen. Eftersom jag varnade dom för att jag kan bli aggressiv av lustgasen. Läkaren var dock lite besviken då det hade läkt ut en hel del av den sista humira sprutan som jag tog då calprocetinet låg på 3000. För nu ligger det bara på 500. Men han räknade med att det snart skulle bli värre igen och när det blev värre skulle jag ringa dit och få komma in omgående så dom kan göra en snabb endoskopi bara för att se hur pass utbrett det är i tjocktarmen.Jag har även fått tid för magnetröntgen som skall göras i kristianstad nästa vecka. Och måndag nästa vecka igen ska jag på gastroskopi här i Landskrona, och på torsdag samma vecka ska jag få göra kapselundersökning :).Hur är det med er? :)
    Det låter som ett jobbigt program - men skönt att få det gjort. Hoppas att inte Humiran "sabbar" fler undersökningar.
  • Starkast

Hemkommen efter en vecka på Ackis. En givande vecka. Tror att jag kanske börjar förstå att jag inte är helt frisk trots alls....

• Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-06 22:30:31 följande:
    Vad var anledningen till Ackis då ??  Givande måste det vart om du förstår att du inte är helt frisk...helt klart...är övertygad om att du kommer få hjälp & slippa plågas ut så att säga
    ja då har det varit mycket givande ha,ha.
    Det var en vecka på smärtcentrum. Nästa tur blir 3veckor i februari, rätt bra i tid då det är fullt möjligt att jag glömt detta tills dess.
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-06 22:49:26 följande:
    I går skulle jag & tjejorna ta vacinet meeeen,jag fick INTE !!!!DÅ jag väl samlat mod så FÅR JAG INTE !! Seriöst ???
    Oj. Den orsaken har man ju inte ens tänkt på. Då är det extra noga med övriga familjen och extra extra hygien. Samt att hålla dig från folksamlingar och vara mycket hemma.
  • Starkast

Fru U skrev 2009-11-07 13:16:21 följande:

jätteont fortfarande, tyvärr. men det är som det ärKommer att behöva ta ett prat med smärtdr på måndag för hon gillar inte att jag tagit så mycket tabletter, men va f*n (förlåt, jag brukar inte svära men jag blir så arg) jag kan ju inte ha så ont att jag bara ligger i sängen o gråter - det är inget liv (det är inte undersökningen som gav mig _så_ ont utan min j*vla mens)trött är jag så: tack för tanken o kram

Smärta är bland det värsta som finns. Man står så MAKTLÖS!
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-07 16:05:21 följande:
    Jo precis...Jag hörde att det var två till som råkat ut för samma sak som mej,at todm inte fick
    Man kan ju fundera just runt CRP/vaccination. För just din kropp är det ju idag (tyvärr!) normalt att ha det värdet du har, din kropp är inställd på det. Det måste ju vara skillnad på en kropp med tillfälligt förhöjt och en kropp med kroniskt förhöjd?
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-07 20:50:05 följande:
    JO precis,så funderade jag med...Jag sa att jag har ju lixom det konstant & har haft så länge...visst jag har lågt immun försvar,helt medveten om det,men frågan är ju ,eftersom det är en "vana" för mej att ha så ,så undrar man om de kan va så allvarligt..??Ja,jag vet inte...Jag förstår ju hur dom menar att man kan få ont i muskler & så & att det kan ställa till det lite extra för mej,men jag är som inne på att "eftersom jag haft så här så länge" så kanske de inte borde behöva innebära fara...
    Nåja,får se vad reumatologen säger...
    Och hur skulle då inte muskelvärken vid influensan ställa till det? Någon expert skulle titta på ditt fall, och inte bara en sköterska/allmändr. som går på allmäna riktlinjer. Du är speciell.
  • Starkast

Fru U skrev 2009-11-07 20:57:02 följande:

Jag har en fundering:Det har gått lite trögt att dra ner på morfinplåsterna eftersom jag fått ont MEN det har gått om jag bara låtit kroppen sköta det och inte tvinga fram minskningarna.Men sen mensen och enteroskopin så har jag haft så j*vla ont (ont så jag bitvis har gråtit av smärtan) och det verkar inte gå över. Kan det vara så att smärtsystemet blivit överbelastat igen? Att jag måste upp i dos (tabletter, vägrar ta mer plåster nu när jag äntligen kommit ner till en bråkdel av vad jag hade från början - de är svårare att ta bort än tabletterna) för att bli av med denna (nya) smärta innan jag kan börja minska och sluta helt med morfinet?Jag tror att det är så men jag vet ju inte....Funderingar så här en lördagskväll när dagen inte blivit som jag ville pga smärtan (sitter o stör mig på grannar som renoverar, det är för f*n lördag klockan nio på kvällen - jag vill ha lugn o ro!)grrr
    Min erfarenhet är att själva nedtrappningen(abstinensen) ger en jäkla mersmärta. men orkar man stå ut mildras det efter ett tag. Men fungerar det inte måste de ju hjälpa dig!
    Men frågan är syftet? Att "vänja" sig vid smärta är ju helt idiotiskt - det triggar ju bara igång systemet ännu mer. En graviditet blir ju dessutom en påfrestning för kroppen i sig. Som jag har förstått, ska Dexofen få skrivas ut enbart till gravida, eller har de ändrat sig igen?
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16