Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

malvas mam skrev 2009-10-28 10:16:21 följande:

Linnea tar dos två om några veckor, då får hon precis som alla andra snällt gå till vaccinationen de tider som finns uppsatta...Jag har ingen aning om det är i samma arm...Linnea reagerade ju på vaccinet med feber och ont i cirka två dagar, sedan gick det över.Har Daniella tagit sitt vaccin, hur gick det?//Anna med Linnea
    I skolhälsovården då?
    Min son, också i riskgrupp fick en ny tid på barnmottagningen. Men varierar kanske i olika landsting hur de lägger upp det. Spelar ju ingen roll vem som håller i sprutan.
    Som jag förstod använder de samma arm, vänster för högerhänta och höger för vänsterhänta i första hand.
  • Starkast

Fru U skrev 2009-10-28 22:35:22 följande:

grådis, din gastroläkare ska ha satt upp ditt namn över de som tillhör riskgruppen (och således ska sjukhuset ordna vaccineringen)(enligt min läkare)
    Det är olika i olika landsting hur de lagt upp vaccineringen av riskgrupperna. Vissa landsting kallar alla, vissa får ringa själva, vissa på sjukhus, andra VC och det finns även dom som tagit ex. idrottshallar till hjälp.
  • Starkast
    strålöga skrev 2009-10-29 00:53:50 följande:
    Jahapp, skrev ett långt inlägg, det försvann Här har inte vc börjat vaccinera ännu, tydligen kommer många att drabbas av svininfl innan vaccineringen är påbörjad.Vi här hemma är på bättringsväg, 6 åringen har tyvärr febertoppar å rosslig andning, medicnerar här hemma och avvaktar att åka in. Har rådfrågat en barnläkare idag.Ang manicken dvs paxcemaker o elektrod. Denna har jag inop pga total analinkontinens samt urininkontinens. Nervimpulserna fungerar inte som det ska efter skador på nerver och muskulatur i bäckenet. I samband med förlossning 2003 å dess komplikationer med två placentalösningar, ena i samband med förlossninge den andra utförd en vecka efter förlossningen. Där den sistnämnda op gjordes upptäcktes total sfinkterruprut samt ett 8 cm hål mellan anal och vaginalslemhinnan dvs jag sket med fel hål.Har haft en tf stomi under en tre månaders period. Blev inte bättre så därför provades interstim systemet.Idag ringde endoscopin och gav mig op tid nu på måndag 2/11, nu ska eländet bort dvs interstim systemet.Visst efter operationen har jag kvar de bestående problemen men jag kommer att söka andra vägar för behandling då via gynekologin istället. De känns mer sammarbetsvilliga än kirurgen.JennyF: Hur går det med stomin? Blir det ngt bättre i "konsistensen" i stomin?Ninde amandil: Bra att du mår bra efter nedläggning av stomin och att ärret läker bra.Ha det bra alla, kram
    Det måste kännas störtskönt att bli av med eländet! Har ju mest krånglat.
    Har du pratat med gyn? Så du kommer in så fort som möjligt, för inget av alternativen är ju okej.
    Vilken stomi hade du?

Här börjar jag tröttna på stomi. Är mest ont och rinnigt. Men har idag äntligen tagit mod till att ringa stomissk och försöka få lite hjälp. Fick en teletid till en annan kirurg, som skulle vara bra. Den jag har får man ju vänta månader på eftersom han blev chef. Så vi får väl se vad som händer. Så länge de inte tänker tjata om operationer är jag nöjd.
  • Starkast

Nindë Amandil skrev 2009-10-29 11:10:55 följande:

verkar inte som de börjat vaccinera på vår vårdcentral ännu. när är v. 43? har ingen koll vilken vecka det är nu.hur som helst.jag har både nedsatt immunförsvar & kronisk leversjukdom, räknas inte jag till riskgrupp då? för jag har inte hört något alls.
    Riskgrupper har alla landsting börjat vaccinera.
  • Starkast
    Fru U skrev 2009-10-29 11:13:43 följande:
    Håller med.
    I vårt landstiong skulle alla i riskgrupp kallas per brev/telefon stod i tidningen. Detta känns bra. min son fick nya tiden vid första sprutan.

Betalning fick ju landstingen själva besluta om också. i vårt landsting är det kostnadsfritt.
  • Starkast

Nindë Amandil skrev 2009-10-29 11:20:43 följande:

Okej. Well, då är de väl slarviga, ifall man ska tillhöra riskgrupp med leversjukdom. Har ändå inte tänkt å ta sprutan så det spelar ingen roll. Känns bara lustigt å inte få nån information alls, varken om riskgrupper eller vaccineringen öht.
    Beror ju på hur ditt landsting lagt upp det. Om riskgrupperna själva ska boka tid eller bli kallade.
    Landstingen informerar via lokalpress och hemsidor. Där hittar du den info. som gäller för dig. Även riskgrupperna mer i detalj.
  • Starkast

Så sant så sant....
    Vad jag är rädd för, är om det realistiska blir förr. Då står man där rätt utförsäkrad. Riktigt kass med en den familjesituation man har. Vad gör man då? Det oroar rätt mycket. Man måste ju igenom den här delen.
    Allt hänger ju på vad regeringens beslut i december säger. Eftersom beslutet ligger precis före julledigheten samt utförsäkringen av så många människor är det nog inga beslut till de sjukas fördel.

• Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-01 00:10:49 följande:
    Jo ,det är ju sant de du säger oxå...det är så sjukt idag ...
    Maken blev ju ut fösäkrad i juli & det är inte lätt...de går men är inte lätt.
    Det finns hjälp att få för den ekonomiska biten,men de blir svårt på många bitar.
    Nä,du,de blir nog inte till de sjukas fördel skulle jag tro...
    Varför blev han utförsäkrad redan då? Inga dagar skulle ju kunna ta slut före nu den 2/1.
    Som det är nu måste man ju vara nära på död för att få den förlängda sjukpenningen. Eftersom beslutet ska komma just till jul, när ingen kan säga ett dugg, funderar man på hur de ska kunna göra det ännu värre?, men det går ju absolut - där medmänsklighet ligger på minus är allt möjligt.
    Även om man klarar sig på lite pengar, är det en enorm stress! Framför allt för barnens skull. De måste få äta riktig mat och ha någorlunda standard som jämnåriga.
  • Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-11-01 00:43:47 följande:
    Jenny,ja visst,en stress blir de givetvis...Och att måsta söka pengar från soc,då man inte klarar sej,är itne heller så skoj & blir en stress bara det.
    Han hade vart hemma ett år då & dom ansåg inte att han skulle ha förlängt längre.
    Han är typ en av få med den sjukdomen  som inte är sjukpensionärer---helt skrivat,men jaja...
    Vad har de för skäl till att behandla honom som de gör? Låter ju helt vansinnigt. Särskillt som de har sina riktlinjer för varje åkomma att följa och har de flesta andra med samma sjukdom pensionerats måste dom ju gått emot sina egna riktlinjer. Ni har väl överklagat? Vad säger hans läkare? Gör sjukvården något för att hjälpa honom?

Det är ju inte heller bra för någon av er att ha sån stress runt dig. Man vet ju att sånt förvärrar bl.a smärttillstånd och det har ni väl så det räcker va?

Hur är det med dig och övriga familjen? Dina syskonbarn?
    Tänker så ofta på er allihop...
  • Starkast
    jost78 skrev 2009-11-01 08:13:29 följande:
    Hej hela gänget!Efter två veckors semester har jag nu läst ifatt det mesta. Kramar till alla som behöver & vill ha!Våra två veckor i Tokyo var jättefina, och tack vare de nya konvexa bandagen har det funkat ganska smärtfritt med magen också. Skönt! En liten höjdpunkt var att vi passade på att gifta oss, på Svenska ambassaden. Så ja.... nygift, gravid & relativt problemfri med magen - livet är faktiskt snällt mot mig just nu!
    GRATTIS! GRATTIS! GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Passa nu på att njuta ordentligt! Är så jätteglad för din/er skull!!!!
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16