V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
Jag har skrivit några gånger förr i egenskap av mamma till en liten kille med UC. Han har varit sjuk sedan tvåårsåldern, men fick sin diagnos -06 då han var tre. Han har haft svårt att klara sig utan cortison, så sedan februari äter han Imurel (+Salazopyrin) och nu idag mår han bättre än han gjort på flera år.
Vi har funderat mycket på varför just han drabbades av sjukdomen, men har väl mer eller mindre accepterat att aldrig kunna få ett svar på den frågan. Men nu verkar det som att vi delvis kan få en förklaring trots allt; min läkare ringde igår och de vävnadsprover som tagits på mig visar att jag lider av samma sak!
Jag har egentligen aldrig haft problem med min mage (tycker jag själv)... Min sambo menar att jag har klagat väldigt ofta på ont i magen sedan en ganska lång tid tillbaka och det stämmer säkert, men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara detta.
För ett par veckor sedan, helt utan förvarning, exploderade magen fulkomligt! Diarré, blod, slem... Ja, ni vet ju!
Jag blev lite chockad först för det kom så oväntat! Samtidigt var det så välbekant på nåt vis... Sonen har ju haft det så här i flera år, och "man kände ju igen sig" eller hur man ska säga... När det hade hållt på i två dagar ringe jag akuten (främst pga av smärtorna!) och jag fick göra koloskopi ett par dagar senare. Och nu har svaren alltså kommit...
Jag är insatt på cortison (sedan akutenbesöket) och Asacol från och med igår... Asacol är nytt för oss. Något särskilt ni kan dela med er av när det gäller den medicinen?
En fråga till: jag har haft smärtor i ryggslut och höfter sedan ett par månader tillbaka... Någon som känner igen det? Tänkte om det kunde vara relaterat till sjukdomen på nåt vis..?
Hej hej!