Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

jost78 skrev 2009-08-28 09:52:05 följande:
    Nalla, jo jag minns att du hade problem... Jag har Sensura endels, till min enpipiga stomi. Sköterskan tror att det läcker för att jag har en liten "grop" i huden vid sidan av stomin. Ska hämta ringarna idag, så får vi se. Jag har kanske ett läckage i veckan just nu, vilket kanske inte låter så mycket, men eftersom det är totalt oförutsägbart NÄR det kommer, blir det ju att jag oroar mig inte en gång i veckan, utan typ ofta!
    Jag tycker inte ett i veckan är bara. Utan väldigt mycket!

Mina läckage försvann med tvådels, konvexa med bälte i kombination med att sluta använda jeans. Kan ha dem ett dygn, mot normalt tre. Men jag är nöjd med att de sitter i ett.
    De konvexa endels sprätte loss.
  • Starkast
    Jag känner likadant med mina tvådels konvexa. Jag kan ha samma platta upp till 3 dagar men byter oftast lite oftare iallafall.
    Vad skönt att du kan ha dem så länge
  • Starkast
    Vickan skrev 2009-08-28 14:16:35 följande:
    Jaha så då ska D också ta vaccinet då.. Här gör dom det i skolan och dom små barnen på bvc.. vi har dock inte fått någon information om det ännuOch Lia gjorde ingen magnetröntgen idag som vi trodde utan ett "vanligt" sömn test.. Vilket vi inte fått svar på ännu
    Hur kan de bestämma så när det inte ens är godkänt för barn ännu? Enl. det senaste jag läste i vår lokaltidning var de inte lika säkra längre på att det verkligen skulle bli det.
    Låter ju inte riktigt klokt att redan gå ut med info. till föräldrarna...
  • Starkast
    Vickan skrev 2009-08-28 14:22:58 följande:
    för barn över 2 år ska det vara klart iallafall vad jag hört..
    Vart har du läst det? *nyfiken*
  • Starkast
    Ja,det är så skönt när man kan känna sig trygg och slippa oroa sig för en massa läckage hela tiden. Jag hade ett rent hel... i somras.Att de sitter ett dygn är ju också väldigt bra. Jag byter faktiskt nästan alltid varje eller varannan dag.
    Här var det också ett h-vete i sommar. 3-5gånger/dygn kunde den lossna. Tvättmaskinen gick i ett med både kläder och sängkläder. Man vågade ju knappt åka och handla.
  • Starkast
    Nallatalla skrev 2009-08-30 19:03:39 följande:
    jennyF,hur går det nu med bandagen? slipper du läckage nu?
    Nej, inte helt. Men det inträffar bara någon gång ibland Det är det det blir lite mer stopp= en större knöl som den sprätter loss trots bälte, men annars är det rätt lugnt.
  • Starkast

Har även fått en samtal från smärtcentrum och får komma tillbaka redan i sep/okt, vilket känns skönt. hade förväntat mig att få vänta betydligt längre än så.

• Starkast
    Maddisen80 skrev 2009-08-31 13:50:24 följande:
    hej jag behövde inte åka till akuten ,men jag ska prova nexium och papaverin + fick ketogan så ska prova de i 4 v se om de hjälper gör de inte det så ska dem göra ny gastroskopi som jag inte ha gjort på länge
    Tänk bara på att Ketogan är väldigt stoppande, så du kanske får något bulkmedel till eftersom du redan har de problemen.
  • Starkast
    jost78 skrev 2009-08-31 20:10:52 följande:
    Jaha ja. Idag när jag och sambon var och handlade, kände jag hur det började kännas misstänkt varmt på magen. Som tur var hade stället en kundtoalett, som jag kunde smita in på. Och visst var det läckage, IGEN, och ordentligt också. Var bara att kassera både trosor och strumpbyxor (så nu har jag storhandlat troslös... ). Sedan upptäckte jag att den nya påsen inte fäste särskilt bra, och det enda jag hittade i väskan att "förstärka" med var ett trosskydd... så det tejpade jag fast på magen. Måste säga att det funkade rätt bra!Men det är ju inte kul det här. Mina påsar släpper inte, utan det liksom väller fram under kanten. Fast jag hade ingen tätningsring på, hade just bytt påse så trodde väl inte det skulle behövas. Nåja. Nu är jag hemma och har fått duscha, och dessutom gnälla lite, så nu känns det bättre!
    I efterhand blir det lite komiskt. Tänk vad kreativ man blir!
  • Starkast
    jost78 skrev 2009-09-01 19:14:40 följande:
    Plastpåsar och tejp, haha... fast inte roligt just då, förstås! Ett läckage TILL idag. Jag tycker det blir sämre med tätningsringarna! Blir det inte bättre väldigt snart får jag ringa sköterskan igen.Idag är det helt underbart väder här, så jag har precis varit ute en lång runda. Skönt!
    Sköterskan förklarade för mig att tätningsringarna måste vara exakt precis tätt med huden, vilket kan vara svårt att få till. Annars kommer det under och den luckras upp istället.

Jag har haft läckage 3 nätter i rad nu. Ser en koppling denna gången. När jag försöker äta mer, då läcker det. När det är mer "fast" som kommer. När jag håller mig till flytande är det lugnare. Denna "bullen" kommer nog med fast mat är min slutsats (just nu)
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16