• tinaw

Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!

Fy vilken pärs ni har varit igenom! Jag önskar att jag kunde säga att jag är förvånad, men just på föräldrasidan är det många avdelningar i Sverige som är fullständigt kassa!

Jag har sju barn varav tre fötts för tidigt. Jag har väldigt svårt att tro att det är kängurumetoden som gör att din son vill vara hos dig hela tiden och trots att jag har läst på om ämnet i tio år har jag aldrig stött på något bevis för något sånt. De allra flesta bebisar behöver vara hos sina föräldrar väldigt mycket, och i synnerhet prematurer, oavsett om de känguruvårdats eller inte. Sedan är det mycket egen personlighet hos barnet också, vissa är famnbebisar, andra inte. Det är ovanligare med barn som INTE vill vara i famnen än tvärtom. Jag tror inte att det ät känguruvården som spökar för din son, snarare sjukhustiden som helhet. Det är inte kul för bebisarna heller att vara på neo :(

• tinaw
    Frila2 skrev 2009-08-27 22:58:42 följande:
    Sedan tycker jag att man får lov att tycka att barnen är krävande. Jag tycker att man ska få säga det högt eftersom det kan hjälpa någon annan som känner likadant att förstå att man inte är knäpp. Det har ingenting med föräldraskap att göra. Jag önskar att personalen hade informerat oss (nu menar jag mig och min man) om att barnet kommer vara otroligt klängigt och i behov av oss, alltså mer än många andra barn, då hon var van att vara på oss hela tiden. Det hade gjort att jag kanske hade orkat mer när vi kom hem.   
    Visst kan det ibland vara så att prematurer är mer famnhungriga än fullgångna bebisar, även om det långt ifrån alltid är så. Men dessutom är man ju som förälder så SLUT, tröttkörd och i kris efter den psykologiska berg- och dalbana man gått igenom. Man har helt enkelt inte orken, och jag tror att även om ens barn är alldeles normalklängigt kan man i den situationen uppleva det som alldeles otroligt påfrestande på alla sätt. Det är verkligen inte enkelt, och just ett par månder efter hemkomsten brukar allt ramla ner i skallen på en, som att få en betongklump i huvudet...
  • tinaw
    Kajsan skrev 2009-09-12 23:14:45 följande:
    TinaW Har en guide get sig på alla andra i tråden? Ja men då tycker jag att du ska anmäla de inläggen så de blir bortplockade omedelbartbums. Det är förövrgt inte ok att citera inlägg som blivit bortplockade och diskutera i tråden...
    Åh det har jag redan gjort. Samt kontaktat redaktionen för att få moderatorn ifråntagen sin status. Samt rört upp himmel och jord på andra ställen. Men frågan är ju vem som tar emot anmälningarna och vem som håller vem om ryggen.
Svar på tråden Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!