Inlägg från: mianyckelpiga |Visa alla inlägg
  • mianyckelpiga

Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live

En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Livet med dem är som en berg-och-dalbana!

Kärt barn har många namn, och termerna som används för dessa ungar är bl.a:
    Överlevarbarn
    High-Need Children
    Spirited Children
    Fussy babies
    High Maintenance Children

Definitionerna skiljer sig lite åt och ett barn kan mycket väl passa in på t.ex. Spirited men inte High Need, det är inte det som är det viktiga. Sättet som dessa barn behöver bemötas skiljer sig mindre åt än vad definitionerna gör.

En liten sammanfattning/översättning finns här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m27237529-1.ht...

-----------------------------------------

12 features of a high need baby: www.askdrsears.com/html/5/T050400.asp
    Fussy Babies: www.askdrsears.com/html/5/T050100.asp
    Seven ways to cope: parenting.ivillage.com/baby/bcrying/0,,48kt,0...
    Olika experters definitioner: www.nurturingourfamilies.com/spirited/exptdef...
    En svensk sajt som har mycket information och där föräldrarna delar med sig av sina erfarenheter av att leva med ett barn som är "High Need", det är också en sajt om Attachment Parenting www.naraforaldrar.se

Dessutom:
    www.extension.umn.edu/info-u/families/BE613.h...
    danielleconger.organiclearning.org/spirited.h...
    parenting.ivillage.com/gs/gsbehavior/0,,45pv,...

---------------------------------------

Being an effective parent to a high-need baby starts with accepting that she really does require the extra care and attention she craves

-----------------------------------

Boktips:
    Raising Your Spirited Child a Guide for Parents Whose Child Is More Intense, Sensitive, Perceptive, Persistent, and Energetic by Mary Sheedy Kurcinka
    även: Raising your spirited child workbook

The Fussy Baby Book : Parenting Your High-Need Child From Birth to Age Five by William Sears and Martha Sears

Answering the 8 Cries of the Spirited Child: Strong Children Need Confident Parents by Dave Arp and Claudia Arp Growing a Girl: Seven Strategies for Raising a Strong, Spirited Daughter by Barbara Dr Mackoff

Taming the Spirited Child: Strategies for Parenting Challenging Children Without Breaking Their Spirits by Michael H. Popkin

Different Children, Different Needs: Understanding the Unique Personality of Your Child by Charles F. Boyd and Robert A. Rohm

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-13 19:39
    Tråden ska heta "Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited**"

• Svar på tråden Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live
  • mianyckelpiga

Jag måste tacka för tipset om EyeQ! Vi har gett det till Zion sedan 1 månad och jag tycker mig se skillnad, eller så har det bara varit en lugnare period. Lugnet före stormen. Nu kan han leka helt själv på sitt rum i över 30 minuter. Det är jätteskönt, men jag får samtidigt dåligt samvete. Har ju alltid varit nära honom och nu tror jag ibland att han ska känna sig åsidosatt när han leker själv.

• mianyckelpiga

Det kommer nog tillslut ska du se! Undra hur det blir om man får ett lugnt andra barn som sover hela natten och bara är nöjd med allt? Då kommer man väl springa in och ut i sovrummet för att se om den andas och tro att något är fel

• mianyckelpiga

Det du skriver om din dotter är så likt hur vår son var i den åldern (och är fortfarande ibland). Jag kunde sällan träffa vänner på fik under föräldraledigheten för Zion vägrade sitta stilla. Jag fick springa efter honom mer än sitta och prata. Numera förstår mina vänner att ett fik är uteslutet. Däremot var utomhusvistelse min räddning när jag var som tröttast. Jag fick friskluft och Zion kunde springa omkring bäst han ville och utforska allt spännande.

Numera har det blivit lite lugnare med utbrotten (peppar, peppar) då det går att kommunicera lättare med honom. Nu kan vi prata och diskutera mer, även om utbrottet ofta är nära.

På dagis är han otroligt uppskattad pga hans ofta goda humör och han aktivitet.

• mianyckelpiga

Välkommen Dimitra! Kul att nya hittar hit.
    Det var en aha-upplevelse första gången jag läste om High need och spirited barn. Jag hade dock ingen att prata med och trodde att jag var helt ensam om detta. Plötsligt en dag hittade jag en tråd där en tjej beskrev sin dotter som liknade Zion på pricken. Då förstod jag att jag inte var ensam.

Vi bar i sjal varje gång Zion skulle sova och han sov alltid hos oss. Numera somnar bredvid oss i sin säng men kommer in till oss på natten. Nätterna var en pina det första året. Han vaknade varje eller varannan timme och skrek hysteriskt. Det enda som hjälpte var att gå och gunga honom i famnen.

Jag tycker att det blivit lättare när han började prata och oj vad han pratar! Han kommer även alltid på lösningar om vi säger nej till något. Kommer ofta på en kompromiss så alla får som de vill

Livet med Zion är fullt fart från att han vaknar till en sekund innan han somnar. Att åka på badstrand och tro att man ska kunna ligga och läsa en bra bok, är bara att glömma. Aktivitet kräver han vår stora kille.

• mianyckelpiga

Ja jag vet inte alla råd vi fick. Tilläggmata eller ge gröt var råd som handlade om mat. Köra 5-minutersmetoden var en annan.

• mianyckelpiga

Zion älskar kroppskontakt och ska pussas och kramas ofta. Han sover som en klistermärke på mig på nätterna när han kommer in till oss. Håller vi i honom blir han dock jättearg och skriker att det gör ont, trots att vi inte håller hårt. Han tycker själv om att pillra på ojämnheter ( tex födelsemärken) på händer och armar på oss när han ska somna.

Svar på tråden Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live