Inlägg från: hmcc |Visa alla inlägg
  • hmcc

Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?

Ingen ras jag skulle skaffa igen.

Tråkig och mentalt klen.(om man inte räkna in jaktgolden som är en KANONhund)

Varför passar den er bra, vad vill ni göra med hunden?

• hmcc

Det är ett jädra tjat om aktivering.

Min första golden (den vanliga typen)var ett misstag, jag hade ingen aning om hur LITE en ras ville jobba.

Nästa hund (en jaktgolden) kom upp i elitsök, elitspår elitlydnad tävlade jakt och agility och dog 4 år gammal.

Så den som inbillar sig att det är ägarns fel att hunden är en soffpotatis är grymt fel ute...mao FÖRSÖKTE jag (med alla medel) få även den första bli intreserad av dom grenar den andra var.

Jag har träffat enormt mycket goldens av alla modeller och enormt mycket ägare under domåren jag hade mina 2...gemensamt för utställningstypens ägare är att dom själva tycker dom har hundar som klarar allt men har 1000 bortförklaringar till att det inte finns arbetsmeriter...

Det som är viktigt är att hunden får vara med på "allt" ni gör, ni behöver inte känna er stressade över att inte aktivera den.

Se på mina hundar texdom anses vara aktiverade som sysslar med agility...ett lopp tar 30 sekunder, dvs en minut om dagen (2 lopp per tävling) då vi tävlar men det är tiden på tävlingsplatsen som gör dom trötta.

Svar på tråden Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?