• FruNaftra

Ofrivilligt barnlös? Deal with it.

Cecilia Kristensen, du gör det stora misstaget att blanda päron med äpplen. Vad har du för erfarenhet av barnlöshet? INGENTING. Man kan inte jämföra barnlöshet med kompisrelation vs familjeliv. Din blogg är rent ut sagt avskyvärd och visar sannerligen på stor okunskap och hänsynslöshet.

Du utgår från en artikel om barnlöshet för att diskutera hur man kan glida från vänner som får barn medan man själv inte har det. Artikeln har således ingenting med din diskussion att göra, så klipp då bort den! Så länge du utgår från DEN artikeln så kommer du kränka barnlösa. Otroligt klantigt.

Att gå igenom barnlöshet är fruktansvärt och en enorm livskris. Själv fick jag kämpa med provrörsbefruktning och lida igenom missfall. Vänner som fick barn gled bort. En fruktansvärd situation, som jag inte skulle önska min värsta fiende. Att läsa din blogg gör mig rent ut sagt förbannad. Jag hoppas att du skäms.

• FruNaftra

"Jag tycker inte det är snällt att i ett stäng forum vart man behöver vara medlem lägga ut att jag är korkad.. jag försvarar mig gärna på bloggen. "

Detta är ett öppet forum. Alla får läsa. Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår åsikt om din blogg, precis som du har rätt att uttrycka din åsikt i din blogg.

Jag är inte intresserad av att diskutera i din blogg eftersom det inte sker på lika grunder. Du har din fulla rätt att filtrera bort vad som ska publicerad på din blogg.

• FruNaftra

Jag tror inte du är ett dugg ledsen eftersom du kommer med efterkonstruktioner och inte är beredd att visa lite ödmjukhet. Hade du haft en gnutta av ödmjukhet hade du tagit bort artikeln som du refererar till.

VARFÖR är artikeln kvar?
    Den behandlar inte ens ämnet nu diskuterar! Artikeln handlar om ofrivillig barnlöshet. Och det har folk poängterat för dig om och om igen.
    Och då är det väl knappats konstigt att folk inte förstår hur du menar.
    Tänk efter lite!

uwkiwi1 skrev 2009-07-30 10:20:13 följande:
    Jag är ledsen att så många skulle missfårstå. Men de är aldrig trevlig att ha 1000 okända besökare på sin blogg som inte ens läser vad jag skrivit utan bara slänger ut sig massa skit och sedan inte vet vem eller vart någon har lagt upp min länk. Som tur är så har jag för 2 månader sedan fixat så jag kan se varje unik besökare på min blogg så jag visste direkt vart alla inlägg kom ifrån.När jag jag skriver om något i min blogg så relaterar jag alltid till mitt eget liv. Och jag vill ännu en gång POÄNGTERA hur vet ni om jag har försökt få barn eller inte. De är väldigt elakt att jag inte vet hur det känns när ni inte känner mig, utan bara läst vad någon ovetande tycker.
  • FruNaftra

Varför svarar du inte på min fråga?

- Varför hänsvisar du till artikeln och skriver att du INTE håller med om innehållet i den?

Rent ut sagt skamligt att du i din blogg skriver att du inte håller med artikeln och sen inte kan stå för det här inne. Missförstånd, my ass!

Ändra bloggen eller stå för vad du skriver. Hur svårt ska det vara?

uwkiwi1 skrev 2009-07-30 11:53:39 följande:
    Allt är en stor missuppfattning jag tror nog vi menar samma sak men några vill bara missförstå. Jag bloggar om de jag vill och ibland när man läser vissa saker så dyker de upp massa annat som man tänker på och de skriver jag ned. Finns inget mer att diskutera.Men känns de bra att hacka på någon som egentligen inte vill något ont så bara fortsätt
  • FruNaftra

Du skriver i bloggen att du inte håller med om resonemanget i den artikeln. På vilket sätt skulle det vara ett sidospår?

Du skriver "Jag läste denna artikel.. och jag måste säga jag håller verkligen inte med. Att graviditet hotar vänskapen pga de som inte är eller blir gravida blir avundsjuka. "

*skakar på huvudet*

• FruNaftra

Jag vet inte om du är trög eller för stolt för att våga erkänna att du har använt artiklen på helt fel sätt.

Du skriver att du inte håller med det som skrivs i artikeln - artikeln pratar om barnlöshet och hur detta kan skapa en bitterhet och avundsjuka hos den barnlöse. Hur kan du skriva dina åsikter om artikeln utifrån DIN tillvaro när du inte lider av ofrivillig barnlöshet?

Det är EN sak att säga att den artikeln väckte tankar kring din egen tillvaro och diskutera från det men du skriver faktiskt att du inte håller med och att du tycker det är det dummaste du har hört. Hur tusan kan man påstå att det är dumt att känna så som barnlös när man inte har upplevt barnlöshet eller har någon i sin närhet som lider av det??

• FruNaftra

Suck...
    Det är dina kommentarer angående artikeln vi reagerar på. Just nu visar du upp en mycket okunnig sida av dig och det är sååå tråkigt att du inte tar åt dig av det vi skriver till dig. Om din blogg ständigt "misstolkas" så kanske du ska skriva om den så att läsarna förstår hur du menar? DET är god journalistik och jag hoppas du har en vilja att uppnå det.

Åter igen, hur kan man påstå att det är dumt att känna så som barnlös när man inte har upplevt barnlöshet eller har någon i sin närhet som lider av det??

• FruNaftra

Du vänder ju kappan efter vinden hela tiden.

Du skriver att du inte diskuterar barnlöshet men samtidigt skriver du att du inte håller med om artikeln och tycker det är trams. Hur ska du ha det?

Tycker du att den bilden av barnlöshet som gestaltas i artikeln verkligen är det dummaste du har hört? Att känna bitterhet och sörja så djupt att man isolerar sig från vänner som får barn. Att man inte kan glädjas med andra som får barn. Är det det dummaste du har hört?

För det är vad du skriver!

Samtidigt så påstår du att du INTE kommenterar barnlöshet utan bara kommenterar relationer mellan vänner där den ena personen får barn och den andra inte. Men artikeln handlar ju inte om det ämnet. Det handlar om barnlöshet!

Står du för det du skriver så är det beklagligt för det visar vara hur okänslig du är. Jag hoppas verkligen inte att en närstående till dig får uppleva barnlöshet och känna den bitterhet som många av oss känner/har känt, för den personen kommer då säkerligen inte få mycket stöd från dig.

Självklart får man ha åsikter om sånt man inte upplevt själv men då får man stå fast vid sina åsikter också och inte slingra sig.

• FruNaftra

Det är lättare att förstå dig om du är mer konkret. Vad menar du med att behandla "folk illa"?

Efter en lång IVF process så blev jag äntligen gravid. Det var mitt andra försök. En kompis blev gravid i samma veva. Jag orkade bara träffa henne några få gånger och efteråt grät jag alltid så jag knappt kunde andas. Jag VAR glad för hennes skull men det gjorde så ont i hjärtat att få kämpa så hårt utan att lyckas själv. Vips så blev jag gravid vid vårt andra försök. Jag och min man blev så lyckliga att orden inte fanns där. Helt magiskt. I samma stund som kompisen skulle föda så fick jag missfall. Jag orkade inte träffa henne och hennes barn förrän efter ett par månader. Behandlade jag min kompis illa då? tycker du?

Mitt hjärta gjorde verkligen ONT så fort jag tänkte tanken att få träffa en bebis. Och samtidigt tampades man med skuldkänslan av att inte finnas där för kompisen. Men hon förstod och har gett mig stort utrymme i min sorg.

Det är en enorm sorg för många att gå igenom barnlöshet och vi sörjer alla på olika sätt. Akta dig för att förvänta dig ett visst beteende av barnlösa vänner för det kommer sällan bli som du tror. Visa hänsyn och tålamod. Så fort du kräver saker av en sörjande vän så kommer du snabbt se att det slår tillbaka på dig för många (däribland jag) måste få hantera sin sorg på SITT sätt.

uwkiwi1 skrev 2009-07-30 13:59:37 följande:
    När det gäller mig så är det så, jag funkar inte så. Som jag tidigare sagt jag har många gånger haft vänner som fått och haft saker jag velat ha. Men jag har fått acceptera de beror nog på hur man är uppfostrad jag har lärt mig att livet är hårt kort och orättvist. De kanske många tycker är en väldigt känslokall syn på livet. Men de motgångar jag haft har jag alltid försökt att göra det bästa ut av de.Jag har också alltid sagt att hur illa du än har det så har du ingen rätt att behandla andra folk illa för det.Skulle en av mina vänner drabbas av ofrivillig barnlöshet så hade jag haft respekt och varit där för dem i alla tider, och jag hoppas de hade gjort de samma för mig.Men fortsätt att missförstå
  • FruNaftra

Hur kan du VETA hur du hanterar din sorg som ofrivilligt barnlös?

Det går inte. Lika lite som du vet hur du hanterar andra sorger i livet. Att försöka påstå motsatsen är bara befängt.

uwkiwi1 skrev 2009-07-30 18:33:27 följande:
    så hanterar du det , så hade inte jag hanterat det. Alla agera vi olika. JAg säger inte de du gjorde var fel bara att jag hade inte gjort så.
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös? Deal with it.