• lisa73

Kan ej få epidural, orolig!

Fick reda på idag att jag ej kan få ryggbedövning under förlossningen pga en ryggoperation. Känner mig orolig eftersom det då inte finns någon utväg om det drar ut på förlossningen o är outhärdligt. Enligt läkaren är det inte tal om kejsarsnitt av denna anledningen.
    Någon annan som varit i samma sits, hur gick det?

• Svar på tråden Kan ej få epidural, orolig!
  • 1814

Är det steloperation det rör sig om? Jag gissar det. Är det i så fall högt upp eller långt ner?

• HWikström

Det finns ju andra bra smärtlindringsmetoderl, Västervikssprutan som bedövar livmodern och tar bort den värsta smärtan, sterila kvaddlar som gör att kroppen egna hormoner kickar in och tar bort en del av smärtan. Jag lovar dig att du kommer klara det utan edan! Diskutera med din BM om olika metoder och var tydlig i ditt förlossningsbrev vad du vill ha för slags smärtlindring.

• lisa73

Sträcker sig ner strax ovanför höftbenen. Ja, stelopererad.

• 1814

Knepigt! Tror du kan be att få träffa narkosläkaren, så kan han känna på din rygg och kolla på ev röntgen-plåtar från din operation om du har såna, och göra en bedömning...

• bäbbä

Jag har oxå skolios, ca 39grader i bröstryggen och ca 28grader i ländryggen. Är ej opererad. Har aldrig fött barn och är nu gravid i v5+1.
    Funderade oxå på hur det är med ryggbedövning... Funkar det?

Kan man få andra komplikationer av att ha skolios under en graviditet?

• Lincon

Jag valde peditin som avlastare under förlossningen, och det ångrar jag verkligen inte!! Tio minuter efter att jag fått sprutan (peditin ger ung. samma verkan som morfin, ett lugnande medel) så somnade jag! Sov i hela 90 minuter. Då var jag öppen 3,5cm och sedan vaknade jag av krystvärkar och var öppen helt (förmodligen för att kroppen slappnat av ordentligt). Jag var ju också helt utvilad, fick en motspruta så att peditinet slutade verka för att inte påverka bebisen och en kvart senare föddes sonen! Förlossningen gick nog så bra tror jag för att jag var så utvilad och sonen mådde prima under hela tiden.

Men hade jag varit du så hade jag pratat ordentligt med BM om detta och kanske även med en narkosläkare.

• BubbelGuppie

men man kan ju sövas för kejsarsnitt så det borde ju inte alls vara omöjligt då hade ju andra mammor och barn dött och söver gör man ju inte med eda.

• Klåfingerapa

Jag kan inte heller ta EDA eftersom jag har en kotkompression. Det jobbigaste är ju känslan att inte kunna välja om att ifall man skulle vilja ta den. Men jag kände inte att jag ville under någon av mina två förlossningar. Jag har hört så mycket negativt om EDA så jag var mest rädd för den. Värkarbete som stannar av mm. En kompis till mig kunde inte kissa på en vecka efteråt utan fick åka till bb och bli tappad två gånger om dagen.
    Allt handlar om hur trygg man är under förlossningen. Blir man rädd och vill fly från allt ihop så blir det 7 resor värre!
    Förbered dig mycket mentalt innan. Bestäm dig för att du KAN och VILL föda barn. Skulle kompikationer inträffa så sövs du naturligtvis vid snitt!

• zasata

du kommer klara det ändå. jag hade ingen eda.. fast jag ville ha men han inte få. kanske inte du heller hinner. denna gången vill jag inte ha eda då man läser om så mkt som gått fel med det.
    men kolla upp hur det blir om du skulle behöva kejsarsnitt..

• Beckah82

Det kommer gå bra ändå jag födde första med eda och andra utan. Nu ska jag föda igen i september och kommer absolut inte välja eda. jag tyckte det var mycket härligare att föda barn ordentligt eller vad man ska säga.

och då vägde första 3,7 och andra 4,7 och trean beräknas bli större...

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • lady in red

Tror att du kommer klara det galant ändå utan eda!!

Jag ville också ha det,men förlossningen hade kommit så långt så det var försent och glad är jag i efterhand för de!! Trodde aldrig jag skulle klara smärtan utan eda,men lustgasen var min räddning!

Kommer denna gång bara ta lustgasen,den hjäpte mig. Hoppas du också kan ha nytta av den!!
    Dessutom säger många som jag pratat med att eda kan göra jäkla ont att sätta,och att förlossningen kan stanna av är tydligen inte ovanligt heller!

• Krulltott07
    lisa73 skrev 2009-06-29 21:35:02 följande:
    Fick reda på idag att jag ej kan få ryggbedövning under förlossningen pga en ryggoperation. Känner mig orolig eftersom det då inte finns någon utväg om det drar ut på förlossningen o är outhärdligt. Enligt läkaren är det inte tal om kejsarsnitt av denna anledningen.Någon annan som varit i samma sits, hur gick det?
    Jag kunde inte få den pga ischias... men då krävde ja snitt å så blev det *underbart*
Svar på tråden Kan ej få epidural, orolig!