Rätt till snitt??
Lider av stark förlossningsrädsla pga sexuellt övergrepp och har gått på samtal hos Klara-BM som skickade en remiss till läkare för snittsamtal.
Var där igår och blev bemött av en manlig läkare som menade att jag skulle ta mig i kragen och inte låta ett övergrepp styra mitt liv och att jag rent ut sagt var dum i huvudet som ville utsätta mig och barnet för ett snitt som inte är nödvändigt. och alla komplcationer som kunde uppstå vid ett snitt var enligt honom något som han inte kunde tänka sig att utsätta mig eller barnet för.
Fick totalt panik där inne och grinade i 45 minuter så tur att sambon var med så han kunde prata lite för mig.
Vidare så försökte jag förklara att jag nu inte kan sova för jag har en sån ångest inför en vaginal förlossning, just tanken att ha människor mellan benen får mig att börja gråta och få svårt att andas. Åker just nu 6 mil till förlossningen för att få sömnpiller varje dag. Att jag dessutom inte kan få EDA eller likande bedövning och kan verkligen inte tänka mig vaginala sprutor så står jag med en begränsad form av bedövning vilket inte känns roligt. Vet också att jag måste vara sövd under ett ev. snitt.
Läkare ville inte ge mig något snitt för han kunde personligen lova mig att jag inte skulle få panik den dagen förlossningen väl började. Tyvärr så räcker inte det löftet för att få mig lugn och säker.
Gick därifrån med ingenting och idag ringde läkaren upp efter att ha "diskuterat" mitt fall med andra läkare och tydligen så ska jag gå på en bedömning hos en psykolog på torsdag, vad nu det innebär??
Har för mig att jag läst någonstanns här att man har rätt till att få snitt enligt någon lag? Någon som vet om så är fallet??
Tacksam för alla tips på hur jag ska göra :(
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-23 22:58
Glömde säga att jag inte kan få EDA pga skolios i svanken.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-23 23:00
Ja mycket man glömmer :P Men är i Vecka 37+2 så tiden börjar rinna ut.