orolig angående förblödning =(
Det var knappast det faktum att de drog ut moderkakan som gjorde att kvinnan förblödde. I just det här fallet var det en bristning i livmoderhalsen som blödde och de fick inte stopp på blödningen ens genom operation. Tydligen första gången det hänt på 10 år. 3 - 5 kvinnor av 100 000 beräknas drabbas av så allvarliga komplikationer vilket innebär att det är extremt ovanligt.
Kvarhållen moderkaka innebär ofta rikliga blödningar eftersom blodet fortfarande strömmar till moderkakan när barnet är fött. När moderkakan är ute sluts blodkärlen som försett moderkakan med blod och blödningen upphör. På mig testade de livmodersammandragande medel både i tablett- och droppform, akupunktur och att dra nerifrån men det hjälpte inte. Samtidigt som operation förbereddes gjorde de tillslut ett sista lyckat försök att få ut den genom att BM drog nerifrån samtidigt som en manlig läkare låg och tryckte på magen. Smärtsamt och jobbigt då men absolut inget som oroar mig inför nästa förlossning även om jag vet att jag har förhöjd risk att råka ut för det fler gånger.