• Magda73

95 F (Uppsala) hösten 2008- här samlas vi! Tråd nr 2

Hej alla föräldrar som legat på UAS hösten 2008!

Här kan vi samlas och prata av oss om tiden på sjukhuset, om stort och smått, roligt och allvarsamt!

Välkomna alla gamla och nya föräldrar!

Ps) Tråd nummer 1 finns här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42007173.html

• Svar på tråden 95 F (Uppsala) hösten 2008- här samlas vi! Tråd nr 2
  • Tessita

Vad kul att det går framåt för Edvin! Skönt att ni fått hjälp av sjukgymnasten, jag funderar på och fråga om vi inte kan få träffa en också. Tycker att Alma är lite svag i nacken??

• Mammatillmini2008

Här i Uppsala verkar det vara en rutin för alla prematurbarn att träffa en sjukgymnast, trädde henne första gången då Edvin var 2 månader korr och sen så skulle vi träffa henne när han var 4 måander korr med men då var hon sjuk och läkaren tyckte att han inte behövde träffa henne förren vid 6 månader korr och det var för 2 veckor sedan och hon tyckte med han såg jättebra ut så nu ska vi inte ditt förren vid nästa läkarebesök som är vid 10 månader korr och det är i oktober :o)

• Dessie
    Casiopeja skrev 2009-06-14 21:45:57 följande:
    Här i Uppsala verkar det vara en rutin för alla prematurbarn att träffa en sjukgymnast, trädde henne första gången då Edvin var 2 månader korr och sen så skulle vi träffa henne när han var 4 måander korr med men då var hon sjuk och läkaren tyckte att han inte behövde träffa henne förren vid 6 månader korr och det var för 2 veckor sedan och hon tyckte med han såg jättebra ut så nu ska vi inte ditt förren vid nästa läkarebesök som är vid 10 månader korr och det är i oktober :o)
    Nicklas träffade oxå en sjukgymnast med jämna mellanrum under det 1:a året.
  • Magda73

Tessita: Här (Ua) träffar de SG på alla neouppförljningar där det ingår sjukgymnast, sjuksköterska och läkare i teamet. Träffarna är regelbundna och ganska täta första året.

V har varit "sned" åt ett håll så han har fått extra sjukgymnastik mellan gångerna. Det har varit bra med sjukgymnastik, både med tips och råd men också så att man får ett kvitto på att han går framåt i utvecklingen.

Hör med dem om inte A kan få komma på bedömning! Det kan ju inte skada iallafall!

• Nillis123

Nu har jag också hittat hit. Det var ett tag sedan sist men det är fullt upp med mina små tvillingar. Deras pappa jobbar 80 % sedan i maj (jobbade 20 % tidigare) så numera hinner jag nästan bara med att ta hand om barnen.

Kul att det verkar gå så bra för era barn. E och A mår också mycket bra. De är numera 8 månader (5 månader korr). Vi var på BVC idag och vägde mm. Elsa är ett riktigt matvrak. Hon väger 8.4 kg (!!!) och är 62 cm, Arvid väger 7.2 kg och är 65 cm.

Vi har också gått några gånger extra hos sjukgymnasten bl a för att Elsa inte använde vänster hand samt inte tittade åt vänster. Men efter besöket förra veckan blev de "godkända" så nu ska vi inte träffa sjukgymnasten förrän på 10 månaderskontrollen.

I slutet av april fick E och A RS-virus. E blev så dålig att hon blev inlagd tre dygn. Hon hade svårt med andningen så hon fick syrgas. Kändes nästan som vi var tillbaka på 95F med övervakning som plingade och personal som kom och tittade till ofta.

• Nillis123

Angående mat:

Jag ammar fortfarande men har inte tillräckligt så E och A får tillägg också. Så har ser en typisk dag ut:

Morgon: amning/tilläg
    Förmiddag: amning/tillägg
    Lunch: Puréer (A älskar fast föda så han får ett fullt mål, E är inte så förtjust i puréer (förutom frukt) så hon äter en del och så fyller jag på med amning)
    Eftermiddag: amning/tillägg
    Kväll: Gröt (mumsigt!)
    Innan nattning: amning/tillägg

Vi har nyligen lärt dem att sova hela natten utan att äta. Skönt! Vi håller även på med att lära dem att sova hela natten utan att vakna. Funkar nästan helt för A (vaknar ibland en gång), E vaknar flera gånger.

• Magda73

Hej Nillis123!

Vad roligt att höra att det går bra för A och E!!

Och att de också fick RS!? Fasiken! Det hade ju V med. Fick dina barn Synagis? V hade det men fick RS ändå. Han blev också dålig och lades in men de sa att det hade blivit ännu värre om han inte haft profylaxet.

Här håller jag på och frågar en massa men kommer inte att kuna följa tråden så mycket i sommar för imorgon drar vi till skogs fram till augusti nån gång!

HOPPAS NI ALLA FÅR EN FIN SOMMAR!!!

Kram!!!

• Nillis123

Hej Magda!

E och A fick inte Synagis. Kanske för att de aldrig mådde riktigt dåligt och inte är födda supermycket för tidigt.

Vad härligt det låter att resa till skogs så länge. Hoppas att ni får en riktigt skön sommar.

• Mammatillmini2008

Hejasn hej!

Måste bara berätta att jag just känt att en lite tand är på väg upp i Edvins mun :o) Tänka sig att så små saker kan göra en glad! Nu förstår jag varför han varit lite kinkig med sömn och mat!

Trevlig midsommar till er alla!

• Tessita

Nillis, kul att du också hittat hit! Tänk vad tvillingarna blivit stora. Tror fortfarande de ser ut på samma sätt som när vi delade sal.

Vill också önska er alla en skön sommar. Vi flyttar också ut till landet, ska bli jätte skönt.

Kram

Svar på tråden 95 F (Uppsala) hösten 2008- här samlas vi! Tråd nr 2