• Magda73

95 F (Uppsala) hösten 2008- här samlas vi! Tråd nr 2

Hej alla föräldrar som legat på UAS hösten 2008!

Här kan vi samlas och prata av oss om tiden på sjukhuset, om stort och smått, roligt och allvarsamt!

Välkomna alla gamla och nya föräldrar!

Ps) Tråd nummer 1 finns här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42007173.html

• Svar på tråden 95 F (Uppsala) hösten 2008- här samlas vi! Tråd nr 2
  • Magda73

Hej Dessie!

Vad är 95 H för avdelning? Hur mår er son idag?

• Magda73

Har ni andra hittat hit ännu? Casiopeja, Tessita och Nettis?

Pratade länge med Lotta från prematurföreningen igår och fick en flashback. Hon frågade efter er, Tessita, och blev såklart jätteglad att lilla A mår bra!

Mer? Fick arga ögat från Gun sist jag var i källaren. Hon ville inte riktigt tro på mig när jag sa att jag lämnat passerkortet på rummet när vi skrevs ut. Hon trodde med bestämdhet att jag hade det hemma.

Ja. För det är ju så roligt att smyga in där via köksingången ibland, ta en kaffe och ett Mariekex, snacka med alla chockade föräldrar. Kanske sno åt sig en bärblus och köra känguru. Zappa lite på tv:ns alla kanaler. Det är ju skitbra att ha det där passerkortet liksom! Måste hon väl fatta att jag inte kan lämna ifrån mig

Kram!

ps) V väger numera 5 kilo! 5 kilo, fattar ni?! Den där lilla skiten!!

• Magda73

Hej på er!

Jag har inget att tillföra matdiskussionen alls, V helammar och har inte provat annat än lite vatten. Kul mamma vá?

Men Casiopeja, Edvin blir ju 1 snart ja! Fasiken vad tiden går!!! När är det han fyller?

• Magda73

Tessita: Här (Ua) träffar de SG på alla neouppförljningar där det ingår sjukgymnast, sjuksköterska och läkare i teamet. Träffarna är regelbundna och ganska täta första året.

V har varit "sned" åt ett håll så han har fått extra sjukgymnastik mellan gångerna. Det har varit bra med sjukgymnastik, både med tips och råd men också så att man får ett kvitto på att han går framåt i utvecklingen.

Hör med dem om inte A kan få komma på bedömning! Det kan ju inte skada iallafall!

• Magda73

Hej Nillis123!

Vad roligt att höra att det går bra för A och E!!

Och att de också fick RS!? Fasiken! Det hade ju V med. Fick dina barn Synagis? V hade det men fick RS ändå. Han blev också dålig och lades in men de sa att det hade blivit ännu värre om han inte haft profylaxet.

Här håller jag på och frågar en massa men kommer inte att kuna följa tråden så mycket i sommar för imorgon drar vi till skogs fram till augusti nån gång!

HOPPAS NI ALLA FÅR EN FIN SOMMAR!!!

Kram!!!

• Magda73

Hej alla!

Är i civilisationen och hackar på en annans nätverk

Hörrni. Det där med svininfluensan. Jag är fan orolig! Har jag läst för många kvällstidningar? Ringde 95:an idag men de hade inte några diskussioner om det. Är det bara Aftonbladet som har det, eller?

Jag vill ha vaccin till V. Ger mig faan på att vi får det annars!

Har ni funderat något på det?

Kram, kram!

• Magda73

Hej!

Tack för era svar på svininfluensan!

nettis: Kul med Skottland. Förstår er oro!

Tessita: Men OJ! Lunginflammation; vilken otur!! Jobbigt för er med (okänt?) sjukhus. Kul att lilla A skrattar!!!

Det är så svårt med svininfluensan, verkar som att de ger olika besked om vilka som ska få vaccinet. Det har ju pratats om alla ner till 2 månader ska vaccineras samtidigt som de inte vet hur de ska ge personer under 18 år vaccinet för att de inte vet hur dosen ska räknas ut till barn.
    Snart börjar O på dagis igen och M&T börjar skolan, fasar för alla baciller som de släpar hem och för svininfluensan... Orkar inte ha husarrest i höst också. Måste ut på öppna förskolan och träffa lite folk men om det går svininfluensa blir det väl handsprit och avhållsamhet som gäller antar jag...

V kan sitta nu! Och så har han börjat så smått med mat. Vet inte hur stor han är eftersom vi varit i skogen så länge men han börjar kunna ha storlek 62, på body iallafall- vilken kille vá?

Kram på er! Hoppas ni haft en fin somar!

• Magda73

tessita; helt själv! Efter att ha suttit i matstol några veckor, ja inte dygnet runt dårå , så satt han själv utan stöd på en gång!
    Visst är det roligt med mat?

Hur äter era barn? Favoriter? Någon överkänslig?

V ammar mest men får gröt och mat lite då och då, jag är lite ostrukturerad kan man väl säga Han avskyr välling (tyvär) men gröt funkar bra, liksom banan och avocado.

• Magda73

Hej mammas Thea!

Välkommen till tråden! Jag beklagar verkligen att er dotter gick bort! Om du är den jag tror så var det just i början av vår neo-tid (slutet av september) så vi hann aldrig prata (man var ju helt chokad i början och tog inte direkt kontakt). Visst låg Thea på en av enkelsalarna på iva-sidan?  

Vad var det som hände henne, var hon sjuk vid födseln? Och hur mår ni? Får ni någon hjälp att bearbeta sorgen?

Stor kram till dig!!

//Magda (jag har dreads och hade ofta en rosa klänning på mig)

Blogg: magda.nu
  • Magda73
    Mammas Thea: Grattis till graviditeten och storasyskonet som snart kommer! Inte så långt kvar för dig nu då...
     Thea blir säkert stolt storasyster som kikar från ovan!

All lycka till er den här gången!

Kram! //Magda
  • Magda73
    GRATTIS EDVIN!!!

Idag var vi på återbesök och jag blev bara ledsen! Det kändes så dumt alltihop! Jag kände mig som en hysterisk mamma som själv fixat larm och som överbeskyddat mitt barn mot infektioner etc.

Och så sa doktorn det jag hatar "men det gick ju bra". Alltså, hur kan man säga så? Och det där med larmet; det är ju de som givit mig larmet! Och vi har hört så många gånger att han är infektionskänslig och att vi ska undvika folksamlingat etc etc. Nu lät det som att han skulle exponeras för baciller som normalt och jag kände mig bara dum, dum, dum som haft larm så länge och tänker vaccinera mot svininfluensan.Och jag tänkte att jag måste ju fråga om det är okej att ha honom på dagis i två veckor eftersom han är med när O skolas in...

Ursäkta ett helt förvirrat inlägg!! Jag är trött och blev så....ledsen och fundersam efter återbesöket idag! Inte var Lisa där heller och kunde krama mig
  • Magda73

Casiopeja: Jag vill inte lämna ut namnet i tråden men jag pm:ar dig vilken läkare det var

Theas mamma: Men åh! Vilken pärs för er! Som om det inte vore nog med att förlora Thea! Tarmar utanför verkar de ju kunna klara bra (tyvärr verkar de familjerna som låg på 95:an och hade de problemen inte ha hittat hit?) så det behöver ju inte vara kris om det nu skulle vara så. Varför får man cystor på navelsträngen? Hade du det med Thea också? Stryps blodflödet av sådana? Går du på extra flödesmätningar eller hur följer man upp sådant? Jobbigt för dig! Det är klart att du är orolig!

Tessita: Visst är det skönt när man väl tagit beslutet? Som att allt liksom....normaliseras. Hur har det gått med Alma och maten, har hon börjat smaka på något än?

Får jag fråga en helt annan sak? Hur ser era prematurer ut? Tycker ni att man ser på dem att de är prematurer?

Kram på er!

Svar på tråden 95 F (Uppsala) hösten 2008- här samlas vi! Tråd nr 2