• Alexandra E

Panik!

Jag måste få skriva av mig. Jag hittade ingen annan tråd med mitt problem. Det är såhära att igår när jag var på MVC, så pratade jag med min bm att jag hade sjukhusnoja och fick panik och vill bara hem ovasett problem jag har, om jag inte hade någon som sov med mig. Självklart vill jag att min kille (blivande pappan) ska sova kvar på BB med oss. Jag klarar verkligen inte och ligga ensam. Men fick som svar att det fanns två avdelningar på västerås BB. Ett för komplikationsförlossningar och ett vanligt BB. Bara det att man vet inte vilket man kommer få hamna på. Och nu har jag vart så orolig och haft lite paniktankar om detta sedan vi kom hem. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag kommer åka hem om inte min kille får ligga över. Jag skojar inte. Så vad ska jag göra? Min barnmorska sa att jag kunde skriva ett personligbrev. Men vadå, ska jag skicka in det före eller när jag åker in på förlossningen? Snäll hjälp mig {#lang_emotions_cry}

• Svar på tråden Panik!
  • Grönögat

Ta med dig brevet till förlossningen när du åker in. Annars är det inga problem om du åker hem direkt bara det inte har uppstått några komplikationer, många gör så att de åker hem samma dag om allt är OK.

• Alexandra E
    Grönögat skrev 2009-06-04 13:23:27 följande:
    Ta med dig brevet till förlossningen när du åker in. Annars är det inga problem om du åker hem direkt bara det inte har uppstått några komplikationer, många gör så att de åker hem samma dag om allt är OK.
    Okej.. Men iaf, dem brukar vilja att man ska vara kvar för och se att ammning och sånt funkar. Och jag kommer inte klara av om inte killen får vara kvar :( Men måste man inte komma tillbacka för någon spruta, eller gör man det på BVC??
  • Grönögat

Alexandra E skrev 2009-06-04 13:32:06 följande:

Okej.. Men iaf, dem brukar vilja att man ska vara kvar för och se att ammning och sånt funkar. Och jag kommer inte klara av om inte killen får vara kvar :( Men måste man inte komma tillbacka för någon spruta, eller gör man det på BVC??
    Jamen inget hindrar väl att killen stannar medan de visar dig amningen? Har svårt att tro att de skulle köra ut honom så fort som barnet har kommit ut
    Kan ni inte ta in på ngt gästhem eller patienthotell då?
    Oavsett vad de vill och inte vill så har du rätt att åka hem om du så önskar.

Spruta? Nej, vadå för spruta? Det du ska komma tillbaka på är efterkontrollen ca. 2-3 dagar senare då de kollar om livmodern har börjat sjunka tillbaka samt hur du ser ut i underlivet, blödning etc.
  • luckyme83
    Grönögat skrev 2009-06-04 14:14:37 följande:
    Alexandra E skrev 2009-06-04 13:32:06 följande: Jamen inget hindrar väl att killen stannar medan de visar dig amningen? Har svårt att tro att de skulle köra ut honom så fort som barnet har kommit ut Kan ni inte ta in på ngt gästhem eller patienthotell då? Oavsett vad de vill och inte vill så har du rätt att åka hem om du så önskar. Spruta? Nej, vadå för spruta? Det du ska komma tillbaka på är efterkontrollen ca. 2-3 dagar senare då de kollar om livmodern har börjat sjunka tillbaka samt hur du ser ut i underlivet, blödning etc.
    vadå efterkontroll 2-3 dagar senare ? det fick inte jag göra någon..
  • Alexandra E
    Grönögat skrev 2009-06-04 14:14:37 följande:
    Spruta? Nej, vadå för spruta? Det du ska komma tillbaka på är efterkontrollen ca. 2-3 dagar senare då de kollar om livmodern har börjat sjunka tillbaka samt hur du ser ut i underlivet, blödning etc.
    Nej jag trodde att bebisar fick en vaksinspruta eller liknande.. Okej? det visste inte jag, har aldrig hört att man ska tillbacka för det. Men har aldrig födigt barn heller ;) Men gör dem inte det på gyn??
  • Grönögat
    luckyme83 skrev 2009-06-04 14:16:40 följande:
    vadå efterkontroll 2-3 dagar senare ? det fick inte jag göra någon..
    Inte? Var bor du? De kanske inte har det i alla kommuner? I sthlm är det obligatoriskt, och nu när du skriver det TS så minns jag att bebisen fick en spruta på detta efterbesök faktiskt.
  • luckyme83
    Grönögat skrev 2009-06-04 14:32:47 följande:
    Inte? Var bor du? De kanske inte har det i alla kommuner? I sthlm är det obligatoriskt, och nu när du skriver det TS så minns jag att bebisen fick en spruta på detta efterbesök faktiskt.
    östergötland...och ingen spruta har barnet fått heller..däremot gör man pku-test på barnet..
  • krut34

Jag bodde i Västernorrland under stora delar av min förra graviditet, men hann flytta till Uppsala innan det var dags att föda. I båda länen var det ett himla tjatande om att man skulle åka hem efter förlossningen om inga komplikationer tillstött. Det kostar ju att ha folk som tar upp vårdplatser...

Om du skriver i ditt förlossningsbrev (som du överlämnar på förlossningen) att du behöver ha din kille med för att kunna hantera en eventuell sjukhusvistelse så tar man säkert hänsyn till det. De vill att du ska må bra och kunna hantera din nya situation på bästa möjliga vis.

Jag tror att du måste stanna i 6 timmar på förlossningen om du inte vill ligga kvar på bb. När du kommit hem får du antagligen hembesök från bb-påväg eller någon liknande instans de närmaste dagarna. Då får du råd och hjälp med amning och andra tankar. Du kan också åka in till sjukhuset igen under dagen (eller natten om det behövs) för att få hjälp med amningen eller oro.

PKU-testet har jag för mig görs efter ca. 3 dagar och det är oftast så att man har hunnit åka hem innan dess och återkommer till sjukhuset för att få det utfört.

Om du absolut vill vara säker tycker jag att du ska ta upp frågan igen med din bm. Ta med din sambo, så är ni två som kan förklara svårigheterna om hon inte verkar förstå. Jag tror nog att man kan skapa speciallösningar om det är nödvändigt för att du ska klara av att hantera din förlossning. Är det förlossningsrädsla det handlar om finns det ju mycket man kan bli garanterad. Detta måste väl kunna ses som en motsvarande/relaterad rädsla?

• Alexandra E
    krut34 skrev 2009-06-04 14:59:23 följande:
    Jag bodde i Västernorrland under stora delar av min förra graviditet, men hann flytta till Uppsala innan det var dags att föda. I båda länen var det ett himla tjatande om att man skulle åka hem efter förlossningen om inga komplikationer tillstött. Det kostar ju att ha folk som tar upp vårdplatser...Om du skriver i ditt förlossningsbrev (som du överlämnar på förlossningen) att du behöver ha din kille med för att kunna hantera en eventuell sjukhusvistelse så tar man säkert hänsyn till det. De vill att du ska må bra och kunna hantera din nya situation på bästa möjliga vis.Jag tror att du måste stanna i 6 timmar på förlossningen om du inte vill ligga kvar på bb. När du kommit hem får du antagligen hembesök från bb-påväg eller någon liknande instans de närmaste dagarna. Då får du råd och hjälp med amning och andra tankar. Du kan också åka in till sjukhuset igen under dagen (eller natten om det behövs) för att få hjälp med amningen eller oro. PKU-testet har jag för mig görs efter ca. 3 dagar och det är oftast så att man har hunnit åka hem innan dess och återkommer till sjukhuset för att få det utfört.Om du absolut vill vara säker tycker jag att du ska ta upp frågan igen med din bm. Ta med din sambo, så är ni två som kan förklara svårigheterna om hon inte verkar förstå. Jag tror nog att man kan skapa speciallösningar om det är nödvändigt för att du ska klara av att hantera din förlossning. Är det förlossningsrädsla det handlar om finns det ju mycket man kan bli garanterad. Detta måste väl kunna ses som en motsvarande/relaterad rädsla?
    Jo, jag vet att man måste stanna minst 6 timmar om man inte ska ligga kvar. Men dem vill helst att man ska ligga kvar över en natt iaf. Jo min sambo är alltid med till MVC, jag vill inte gå dit själv. Det är inte bara jag som ska få barn. Men jag tycker dem borde ha översende över personens krav om man skriver ett brev. Vi skulle prata mera om det nästa gång jag ska till MVC, och sedan kanske vi skulle försöka fixa det på något sätt. Hon skulle kanske skriva det i tjonalen (kan inte stava). Men dem borde iaf ha lite översende tycker iaf jag.. Men när min BM sa sådära igår så blev jag helt ställd över det. Jag hade ställt in mig på att vad som än hände så skulle man få ha sin man med sig. Men hade tydligen fel.. Och jag vet, man ska inte tänka för mycket på det. Men der blir så ändå Och får panik och blir rädd då..
  • krut34

Men du - det måste ju ordna sig!

Jag tror att alla sjukhus har någon form av psykosocial enhet eller liknande kopplad till förlossningen. Det du beskriver är ju faktiskt något som skulle kunna liknas vid förslossningsrädsla och genom din bm bör du kunna få en remiss till utbildad personal/team på förlossningen, där de är vana vid att de blivande föräldrarna av olika skäl är rädda för förlossningen. Sjukhusrädsla är ju inte jätteovanligt, så beredskap borde finnas.

Se till att få komma på samtal angående din rädsla. Om din bm inte tar dig på allvar kanske du ska se dig om efter en annan bm? Jag vet att det kan kännas svårt att ta ett sånt steg, men du ska ju må bra resten av graviditeten och inte gå omkring med ångest. Testa att prata med barnmorskan några gånger till och om inte hon förstår kanske måste du leta hjälp på annat håll.

De första dagarna efter att man fött barn är man ofta tillräckligt känslig utan att man stöter på några som helst motgångar. Det är käsnlor av obeskrivlig lycka, och tårar som kommer helt utan att man förstår varför. Så var det i alla fall för mig. Praktiska funderingar som denna ska ju inte få vara ett hinder för att du ska kunna se fram emot den första tiden som mamma.

Och du - det är inga dumma tankar som du ska slå bort! Detta är något som är jätteviktigt för att du ska kunna slappna av och njuta av din graviditet. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig.

Svar på tråden Panik!