• Dinturiel

Matildagruppen i Malmö?

Någon som varit dit på samtal ang förlossningsrädsla och ev ks?

Har begärt KS, har varit på läkarsamtal och nästa fredag ska vi till första samtal hos matildagruppen.

Är livrädd inför kommande förlossning och har blivit snittat pga förlossningsrädla en gång tidigare. Bröt ihop efter läkarsamtalet då läkaren sa att rent medicinskt finns det ingen anledning till snitt.

Är rädd att det kommer bli en operation övertalning till att få mig att föda vaginalt, vilket gör att jag helt stänger ner och reser upp min mur. Klarar verkligen inte av att gå igenom en vaginal förlossning igen.

Ni i samma situation, hur har ni blivit bemötta av matildagruppen?

Hoppas det där gav nån form av mening...

• Svar på tråden Matildagruppen i Malmö?
  • Dinturiel

Tack för svar

Träffade också en totalt osympatisk läkare, hon satt nästan och skrattade åt mig. Är rädd att de kommer sätta in en offensiv på att övertala mig till att gå med på en vaginal förlossning. Har panik redan nu inför mötet. För mig finns inget annat alternativ än snitt, kommer inte klara en vaginal förlossning.

• Dinturiel

SBM: Hon jag träffade satt mer frammåtlutad och pratade med mig som jag gör med min 6-åring typ. Brydde sig inte ett dugg om vad jag hade att säga eller hur jag kände. "Det kan du ta med matildagruppen sen" var kommentaren jag fick.

Min vanliga BM sa till mig redan från början att jag inte skulle behöva oroa mig. Men efter läkarbesöket är jag allt annat än lugn.
    Så jag kan kan alltså sätta mig där och tvärvägra utan att nån ska försöka övertala mig att det är det bästa för mig och mitt barn att föda vaginalt. Som jag ser det så är ju det bästa för mina barn att de har en mamma som fungerar rent psykiskt efteråt.
    Visst jag har inget emot att bearbeta det som hände vid första förlossningen, men kommer aldrig någonsin genomföra det igen.

• Dinturiel
    seglaren skrev 2009-06-01 14:16:00 följande:
    Trist att du har fått träffa en sådan surkärring! Undrar om de sätter den otrevligaste läkaren på den uppgiften? Men skit i henne, hon har säkert ett miserabelt liv själv om hon intar en sådan översittarattityd mot sina patienter! Jag har goda erfareheter av Matilda-gruppen. Träffade bm samt 2 olika läkare (blev dubbelbokninger). Ville först ha snitt, men en del av mig ville prova föda vaginalt. Blev lovad snitt om förlossningen började spår ur, vilket den gjorde. Hade ett rent helvete efter igångsättning, hade inga krafter kvar. Bad om snitt. Först började bm på förlossningen tjafsa, men min sambo stod på sig. När jourläkararen kom var det inget tjafs och jag blev snittad. Jag tror inte de kommer att neka dig snitt, så bara stå på dig! Om du blivit snittad pga humanitära skäl tidigare tror jag det väger tungt nu. Om du stänger av i sådana situationer kanske din man kan trycka på. Helt sjukt är det att vi kvinnor ska behöva bråka om att få snitt på det här viset!
    Ne fattar inte heller.. hon var nog en av de mest osympatiska människor jag någonsin träffat. Barnmorskan tror inte heller att det blir nått problem och skulle det bli det så sa hon idag att de fixar ny läkartid med annan läkare åt mig.
    Kan inte ens tänka in mig i en vaginal förlossning utan att hyperventilera. Så att överväga vaginalt för min del, bara för att kompromissa, finns inte ens på kartan.

Tack för alla svar!!
Svar på tråden Matildagruppen i Malmö?