Hur kan man förbereda sig?
Visst kan du förbereda dig!
Inför min första förlossning läste jag på om det mesta i alla böcker och tidningar jag kom åt. Samtidigt var det så overkligt att jag själv skulle gå igenom det att det var svårt att ta till sig det man läste. Jag födde barn och det gick bra. Hade epidural och kände inte mycket smärta alls. Med andra barnet visste jag ju mer och kände att jag ville vara mer aktiv och påverka det hela. Jag var inte lika sugen på epidural eller annan smärtlindring då det påverkade min flicka under första förlossning. Hon var så trött och ville inte äta.
Andra gången var det helt annat. Jag hittade information om hur man kan andas under förlossningen för att underlätta processen men också för att minska smärtan. Jag började träna på andningen när jag var i samma vecka som du och tränade dagligen fram till förlossningen. Det var så häftigt när sonen föddes. Jag kände verkligen ingen smärta...det var helt underbart. Han var så pigg och vaken när han föddes och började äta på direkten. Jag själv kände mig i fantastiskt skick. Lite kort bara om vad som händer när man andas rätt: vid lätt andning under en värk så krockar inte diafragman med livmodern. Man låter livmodern arbeta i lugn och ro. Samtidigt tränar du också på att slappna av vilket också möjliggör för livmodern att arbeta ostört.
Anna Wilsby (tror jag hon heter) håller föreläsningar och har skrivit en bok i ämnet. Sök på nätet och läs på. Det är helt underbart att ge den starten till sig själv och sitt barn. Jag har även fött ett tredje barn och använt mig av andning och avslappning. Jag är oerhört sugen på en fjärde och kan verkligen längta till att få uppleva en förlossning. Det är dock inte många jag träffat som håller med mig utan de flesta har sina skräckhistorier som de vill berätta. Ta till dig det här, du kommer inte ångra dig.
Du kan även läsa om hur du ska göra vid själva utdrivningsskedet, hur man krystar rätt.