• supersemlan

Är det OK att bli arg på sitt barn?

Alla människor blir arga då och då och jag anser att ilska/vrede i sig är inte farligt. Men hur ger man uttryck för ilskan på ett sunt sätt, inför barnen? (jag tänker främst då på ilska som hänger ihop med vad barnen gör...)

Själv tycker jag inte att det är OK att skrika åt sitt barn. Men höja rösten då? Säga till "på skarpen"? Och var går gränsen mellan det ena och det andra (och hur vet man det)?

Vilka uttryck för ilska är "ofarliga" och när riskerar de att spilla över till att bli kränkningar eller psykisk misshandel?

Kanske är detta inte en fråga om "uppfostran", men jag vet inte var annars jag ska placera min fråga. Jag är i alla fall intresserad av att höra hur ni andra föräldrar tänker.

• Svar på tråden Är det OK att bli arg på sitt barn?
  • mackeluring

Ja visst är det ok att bli arg på sitt barn.

• Pormoicheia

Jag tror faktiskt att barn "mår bra" av att se att även mamma och pappa kan bli riktigt arga ibland samt att ilska lägger sig efter en stund och inte är något att vara rädd för.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • supersemlan
    Pormoicheia skrev 2009-05-18 22:22:25 följande:
    Jag tror faktiskt att barn "mår bra" av att se att även mamma och pappa kan bli riktigt arga ibland samt att ilska lägger sig efter en stund och inte är något att vara rädd för.
    Jo, precis så tänker jag också. Men ingen menar nog att barn "mår bra" av föräldrar som är riktigt arga hela tiden, eller väldigt ofta. Det är en glidande skala och någonstans gissar jag att man passerar gränsen och jag funderar lite över var den gränsen går.
  • Pormoicheia
    supersemlan skrev 2009-05-18 22:27:20 följande:
    Jo, precis så tänker jag också. Men ingen menar nog att barn "mår bra" av föräldrar som är riktigt arga hela tiden, eller väldigt ofta. Det är en glidande skala och någonstans gissar jag att man passerar gränsen och jag funderar lite över var den gränsen går.
    ja du...det finns det säkert någon välvillig och allvetande effellare som kan berätta
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • DetVarEnGång

Ja, jag tycker att det är ok att bli arg på sina barn. Det går inte att gömma starka känslor för sina barn, hur man än försöker göra.
    Jag har skrikit åt mina barn och jag kommer att göra om det, men inte speciellt ofta.

• supersemlan
    Pormoicheia skrev 2009-05-18 22:28:35 följande:
    ja du...det finns det säkert någon välvillig och allvetande effellare som kan berätta
    Jag hoppas också på det.
  • Kålrabbin

Om man blir arg tror jag det är viktigt att återkoppla och prata om det sedan när man är lugn igen.

Jag som vuxen kan bli skrämd när någon annan skriker och är arg även fast det kanske inte är åt mig. Tror att barn är väldigt olika (en del känsligare en andra) och att det alltid är bra att prata om och förklara varför man blev arg.

• Kålrabbin

än* andra ska det ju stå

• Tigerwoman

Jag tror inte att det är om man skriker eller inte som är "farligt" för barnen, jag har själv skrikit åt båda mina barn och kommer säkerligen att göra det igen. Tvärtom så tror jag det är viktigt att barnen ser och förstår att man blir arg och det är OK att uttrycka känslor. Detta betyder naturligtvis inte att vi skriker här hemma i tid och otid, utan det är något som sker undantagsvis. Däremot är det jätteviktigt att tänka på VAD man säger, det är ju det som avgör om det är psykiskt misshandel eller kränkning. Att säga saker som "jag önskar att du aldrig blivit född", eller "tänk om jag fått ett snällt barn istället för en sån som dig", eller "om du inte gör som jag säger så bankar jag skiten ur dig" är aldrig aldrig aldrig någonsin OK, såna saker skulle ALDRIG komma ur min mun, avsett hur genom-arg jag är!

Svar på tråden Är det OK att bli arg på sitt barn?