• Ellia

Bitter?

Jag är också helt häpen över att folk som vi känner mer eller mindre bra helt ogenerat ställer frågan om inte vi ska ha barn snart... Jag är akademiker och satsar en hel del på jobbet och många tror nog att jag är en riktig karriärist och inte särskilt intresserad av att få barn men jag får ändå frågan väldigt ofta och många vill gärna marknadsföra hur bra det är "Det är ju sååå mysigt med barn och livet får en heeelt annan mening!!" (av en "vän" som vet att vi gjort utredning). Häromdagen ställde min chef (!!!) frågan om det inte var dags för mig att skaffa barn snart. "Jovisst- jag ska bara ha ditt jobb först!"

Det som är jobbigast är att jag distanserar mig från vissa människor som jag vanligtvis har bra och öppna relationer med och jag undviker vissa samtalsämnen.

Vill inte vara bitter och försöker tänka att "ignorance is bliss" men det är inte alltid särskilt lätt eftersom varje gång någon frågar känns det som ett intrång i en mycket privat- och just nu väldigt, väldigt laddad- sfär. Hormonerna gör ju inte det hela lättare att hantera...

Försöker vara ödmjuk och tänka att förhoppningsvis kan den här erfarenheten göra mig bättre på att möta andra människor i deras svåra situationer som jag inte vet ett skit om.

Svar på tråden Bitter?