• jossan23

nån som vet.....???

hej hej

har en liten fundering om hur mycket chansen för överlevnad hos ett prematurbarn ökar för varje fullgången vecka! har för mig att jag sett nån sån sida nån gång för många år sedan........men det lär ju ha ändrats lite sen dess......nån som vet hur det ligger till........lite nyfiken.....är själv i v 26 (25+0) och man går ju alltid runt och e lite orolig för att nå ska hända....

tack på förhand.....

• Svar på tråden nån som vet.....???
  • JessAnn

Jag kan inte det där med statistik. Vet att det finns folk här inne som kan det.

Men erfarenhet av prematurer har jag. Födde för snart 8 månader sedan en pojk i v 27+0. Blev inlagd v 25+4. Vägde 1080 g gick ner till 980g.
    Han har mått bra hela tiden. Klarat hela sjukhusvistelsen utan infektioner eller bakslag.
    Idag, 8 månader sedanare är han som vliken pojke som helst. Väger som en 8 månaders ska göra.
    Detta är naturligtvis från barn till barn.
    Jag tror inte ett barns historia är den andra lik.

Lycka till med bebben o hoppas h*n stannar länge där

• jossan23

JessAnn:

tack för ditt svar......skönt att höra att det gick så bra för er! denna oro slutar ju aldrig.....först är man orolig i 12 veckor för att få mf/ma sen e man orolig för att man inte känner nånting å att man e inne i dom sk "spökveckorna" å så ororar man sig för ul å att nånting ska visa sig va fel.....när väl det e gjort så vill man förbi gränsen på 22 veckor då dom säger att en bebbe har en chans att klara sig å nu när man passerat det så vill man se hur mycke chansen ökar för överlevnad vecka för vecka.......man kanske e knäpp kommer inte ihåg att jag va såhär nojjig de förra två gångerna......börjar väl bli gammal jag hoppas oxå att vår lilla kille vill stanna där inne ett bra tag till......vet att han kommer att komma ut me planerat snitt i v 36+0 så han kommer ju att va lite tidig men inte så att det e nån fara iaf...

• Helene100

Hej! Av vad jag förstått är överlevnaden från vecka 26 (där du är) väldigt hög, uppemot 80/90% kanske. Föds barnet tidigt men är i övrigt frisk ska väl prognosen vara ändå bättre. Och för varje dag barnet är kvar i magen förbättras diagnosen. Från v 28 klarar man i stort sett alla eftersom lungorna då är bra utvecklade och infektionsskyddet likaså. Men trots att statistiken är bra för tidigt födda barn slipper barn/ föräldrar olika komplikationsrisker och behandligar ju längre fram graviditeten går så det är det bästa så klart. Håller tummarna för att allt går bra och tveka inte att ringa förlossningen om du skulle känna att ngt är på tok. Att vara på rätt ställe när ngt händer är tryggt!

Svar på tråden nån som vet.....???