• moans

E-tunabrudar drar vidare tråd 3

Förresten, fikadate vore mycket trevligt!!! Någon som har förslag på när?

• moans

Café Siliva en söndagseftermiddag låter jättetrevligt. Någon som har förslag på datum??

• moans

Petra: När det gäller häck så tror jag att det är lite olika när den ska klippas beroende på vad det är för sort. Vi har en oxbärshäck och den ska klippas under vintern. (feb-mars). Du kanske hittar något på nätet om eran häck.

• moans

Teza: Molvärk och värk i brösten hade jag båda gångerna. Både den jag lyckades och den som inte lyckades. Symptomen har med största sannolikhet med progesteoronet att göra. (som jag antar att du tar morgon och kväll). Så oroa dig inte, det är helt naturligt.

När har du testdag förresten? Måste vara om ca 1,5 vecka....

Själv är jag på tjänsteresa och sitter i Östersund och skriver. Imorgon bär det av ännu längre norrut.

• moans

Välkommen Thesecret. Och grattis.

Petra: Så ni åker till Mallis på fredag... Vi åker till Marbella den 30/5, så vi ska oxå iväg och bara ha det lugnt och skönt. Så jag är faktist inte avundsjuk på dig.

Idag var vi ute och kollade lite på barnvagnar... Vilken djungel... Om någon har några tips tar jag gärna emot.

Skön helg med skönt väder. Jobbade tyvärr igår på Rockkarusellen (rockbandstävling i Lokomotivet), så jag var inne hela dagen. Men idag har jag njutit av vädret.

• moans

Ensammamamman: Japp, jag var på stan i helgen och gick över torget... Måste tänka på att jag ska börja kolla in i bussarna, så jag kan vinka om du sitter där. Magen har börjat synas och det känns bra.

Teza: Endast två dagar kvar, förstår att du vill sova bort tiden... Ändå har det ju gått väldigt lång tid och du har inte fått mens. Så oddsen känns ju på rätt sida. Vid mitt första försök fick jag mens på ruvardag 6... Fast det är ju olika hur dan menscykel man har, och samtidigt är den ju helt rubbad under en IVF... Falun sa ju till mig att testa tidigare på grund av överstimuleringen och det gjorde jag på ruvardag 10, och då visade det +.

Jag hade samma symptom hela tiden, spänningar i magen och ömma bröst. Men det kan säkert vara olika hur man reagerar på proggissarna.

Två dagar går fort så snart är det dags att testa!!!

Marcus fru: Jag råkade oxå ut för samma sak, en enda inseminering på hela våren, så då efter sommaren startade vi IVF istället. Ring och prata med Chatarina och kolla vad de tycker. Är ju ingen idé att gå och vänta på något som alltid infaller på en helg... Har för mig att förra sommaren hade kliniken stängt ungefär från midsommar fram till 20 augusti.

• moans

Ensammamamma: 6,5 kg är ju jättebra. DU ska se att det går mer ner under sommaren och sen är snart mensen regelbunden!!!

Igår och idag har jag kämpat mot "sura tanter" på Vårdcentralens tidsbokning. Jag har de senaste dagarna haft känningar på urinvägsinfektion. Men igår ringde jag försent och det fanns inge tider, ringde direkt imorse och hon sa att det lät inte alls som urinvägsinfektion (ont i magen, sveda när jag kissar), och jag som vet att symptomen kan vara lite diffusa när man är gravida (har BM sagt). Men sura tanten tyckte att eftersom jag inte hade feber och täta urinträngningar kunde det inte var det. Jag skulle dricka mycket och så skulle det gå bort av sig själv... Någon timme senare (och ytterligare ett toalettbesök senare) tänkte jag att jag ringer nog BM ifall och ser vad hon säger. Och som jag misstänkte, jag ska söka vård direkt och se till att få bli kontrollerad. Tyvärr har MVC stängt resten av veckan. Så efter jobbet ringde jag sjukvårdsupplysningen och tiggde till mig en tid hos distriktsjouren. Och vem hade rätt??? Jag eller sur tanten?? Jag såklart. Trots att jag inte sprang på toa hela tiden och inte hade feber så hade jag mycket riktigt urinvägsinfektion. Tänkt att man ska behöva överdriva sina symptom och nästan ljuga för att få vård!!! Och ända står det överallt att det är extra viktigt att få vård när man är gravid... Den kursen hade sur tanten missat. Men nu är allt frid och fröjd och jag har fått medicin.

Petra: Det blir en vecka i Spanien, åker den 30/5-09 och kommer hem tidigt på morgonen den 7/6-09.

Så jag vet inte riktigt om jag klarar av en fika den 7/6, finns ju risk att jag är supertrött. Hur ser det ut för er andra söndagen efter 14/6?

Teza: Inte många dagar kvar... Tummar hålls!!!

Förresten Petra, trevlig semester och vi inte hörs mer innan dess!!!

Kramar Anna som nu ska ner och läsa lite innan det är dags att sova.

• moans

Teza: Många kramar till dig och Marcus. När det inte fungerade för oss första gången, så resonerade jag att första gången är lite som en försöksgång. Hur reagerar kroppen på medicinen, fick jag rätt doser m.m. Och sen blev det ju plus andra gången och då tror jag att förusättningarna var bättre. Bättre doser, kroppen visste vad som skulle hända, mindre nervös osv. Så bättre lycka i höst, så får du vila lite under sommaren!!!

Ensammamamma: Du har inte funderat på akupunktur? Det kan oxå vara bra för att stimulera vissa områden som exempelvis ägglossning. Är du intresserad kan jag rekommendera TKM-kliniken i E-tuna där jag gick inför vår IVF. Suveränt!!!
    Även ett tips för dig Teza inför försök nr: 2.

• moans

Teza: Jo jag var överstimulerad. Men eftersom du gjorde långtidsodling så blir ju ruvardag 13, 18-19 dagar efter ägglossning (Äggplockningsdagen). Och med dagens tester kan man ju se redan några dagar innan man ska ha mens om man är gravid.
    Men samtidigt har du inte fått mens än så känns det ju som om det finns ett hopp kvar...

Ensammamma: Om du får mycket effekt så kanske det är bra i sammanhanget...

• moans

Teza: Om jag förstod överstimuleringen rätt så berodde det på att jag hade så mycket hormoner i kroppen, efter all behandling av sprutorna. SÅ när kroppen började producera egna graviditetshormon blev det överstimuleringen. Tror inte det hade med vaggisarna att göra, jag tog 2 vaggisar/dag.

Rent medicinskt ställde de in sprutorna lite annorlunda andra gången, och sen hade jag längre nedregleringstid (fast det berodde på att det inte fanns lediga tider i Falun). Och sen var det akupunkturen. Som jag gjorde förberedande här hemma. Dagen innan äggåterföring var jag hos akupunktören. Sen hade jag frågat i Falun om de kunde hjälpa mig, och syster Ingela gjorde akupunktur en halvtimme innan äggåterföringen och direkt efter. Så min kropp var superladdad!! Jag reagerade direkt på nålarna och enligt Ingela var energin i min kropp på topp. Och det tror jag var den stora förändringen mot första IVF:en.

Svar på tråden E-tunabrudar drar vidare tråd 3