Inlägg från: SaraSara |Visa alla inlägg
  • SaraSara

Om man verkligen hatar Fisk..

Här är en till som hatar fisk! Eller har alltid gjort det fram tills nyligen, nu kan jag få i mig en deel grejer utan att få kvälningar (dock fortfarande inte gott).

Det jag vill tipsa om är att hålla sig borta från tex lax och andra mer smaktika fiskar. folk som tycker om fisk tipsar ofta om just lax, men för oss som inet gillar fisk är det ingen höjdare.

Det jag hittils har lärt mig att äta är hemmagjord fiskgratäng, på torskflé, potatismos, dillsås (finns pulversås) och sen skivade färska tomater som man lägger ovanpå och lite riven ost för att toppa det hela. Tänk på att använda citron på fisken.

Annars är det panerad torskfile, med kokt potatis eller potatismos, även då använder jag dillsås (alternativt stuvad spenat) och citron.

• SaraSara

Kan tillägga att jag tipsar om torsk för att det typ är den fisken som smakar minst fisk,  vilket är ett bra utgångsläge om man inte tycker om fisk men ändå vill få i sig nyttigheterna.

Och vill även påpeka att min fisktokiga sambo tycker att min fiskgratäng är jättegod.

• SaraSara
    Majsan70 skrev 2009-03-28 18:01:58 följande:
    Jag bara undrar varför man så prompt skall försöka få i sig nåt man tycker så illa om? Jag är grym fiskhatare o känner ingens om helst önskan om att äta detta hemska oavsett tillagning. Är det nyttigheterna man vill ha i sig finns det andra alternativ.
    För min del är det för att vara ett gott föredöme för min dotter. Om jag låter bli att äta viss mat för att jag inte tycker om, hur kan man då motivera barnen at äta när de matvägrar och inte tycker om maten..
  • SaraSara
    Arentorpbebis skrev 2009-03-28 20:02:10 följande:
    Jag vill att min dotter ska gilla fisk och kött och allt därimellan, Livet blir mycket roligare om man kan äta skolmaten, gå på vissa restauranger, bli hembjuden till folk mm och kunna äta å inte alltid vara den där kräsna som sitter å pillar i potatisen
    Precis! det blir både tråkigt och pinsamt ibland när man tex blir bortbjuden på mat och knappt kan få ner maten utan att se äcklad ut. Och både fisk och skaldjur (so jag inte heller tycker om) är vanligt att folk bjuder på. Och ju äldre man blir desto värre känns det. så jag förstår till fullo att TS vill prova
    Och även om jag själv än så länge inte klarar av tex lax så har jag stora förhoppningar om att kunna äta även det så småning om.
  • SaraSara
    Neko skrev 2009-03-29 11:07:30 följande:
    Sushi? Det är ju så mycket annat som smakar så man märker ju knappt av fisken? =)
    Jag inbillar mig att rå fisk smakar mer än tillagad... att det lixom försvinner lite smak under tillagningens gång.
  • SaraSara
    Neko skrev 2009-03-29 11:41:58 följande:
    Jo det är nog så men i tex en sushimaki har man så mycket annat som smakar mer (smaksatt ris, sjögräs, grönsaker av olika slag, wasabi... soja) att man inte känner särskilt mycket fisksmak =) Däremot nigiri (risbollar) med fisk på är kanske inte så lyckat.
    aha, ja jag har inte sett så mycket annat än typ risbollar när det gäller sushi.. själv äter jag vegetarisk sushi.
  • SaraSara
    AlvaLovisa skrev 2009-03-29 11:47:44 följande:
    Jag brukar lägga torskfilé i en form, vispa ihop matl.grädde, pepparrot, salt, svart-och vitpeppar och hälla över. Sen i med lite skivad lök och ev en näve frysta räkor. Klart på 15-20 min. Supergott med potatismos till
    Låter helt okej om man tar bort räkorna..
  • SaraSara
    Majsan70 skrev 2009-03-29 16:59:03 följande:
    Jag är ledsen men resonemanget brister! Man har bara så roligt som man gör sig och inte sjutton blir det roligare bara för att man äter det o det. Själv tycker jag att det är underbart att vi i vårt land har möjligheten att vara kräsna. Men jag har fått svar på min fråga o det tackar jag för.
    Majsan70 skrev 2009-03-29 16:56:48 följande:
    Varför måste man äta all mat då? Jag har inte tvingat något av mina tre barn att äta nånting. Det enda jag begär är att de skall smaka. Så varför skall man ens behöva motivera? För det mesta löser sig sånt av sig självt.
     Klart man inte måste äta all mat. Men eftersom jag själv är extremt kräsen i matväg så har jag många negativa erfarenheter av tex fina middagar man blivit bjuden på osv. Har du ingen förståelse för detta, så behöver du inte ha det heller. Men hur kul man än försöker göra sig, så är det inte roligt att inte tycka om maten. Alternativen är att vara "otrevlig" och helt enkelt strunta i att äta, och då får man även vara hungrig samt att man får nedlåtande blickar från andra. Alternativ nr två är att ändå försöka peta i sig maten trots att man får kväljningar och nästan kräks, vilket leder till panikkänslor och man vill bara gråta.

Men detta är ju ändå OT, så vill du föra diskussionene vidare kan du ju starta en ny tråd.
Svar på tråden Om man verkligen hatar Fisk..