• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Härligt!

Jag börjar också känna mig lite mer positiv. Mycket kanske för att vi ska på könsul på måndag och att det kanske blir lättare att förstå vad som sker och händer när man kan prata om han eller hon. Vi känner oss redan rätt säkra på namn!

Kalinka skrev 2009-05-09 17:05:42 följande:
    Idag har jag haft en jättebra dag. Jag låg med dottern på vår säng för eftermiddagsvilan och tänkte på de där plågsamma timmarna som jag förlorade efter att hon fötts eftersom jag blev sövd när moderkakan inte ville lossna. Och jag kände hur det inte gjorde lika ont längre. De där timmarna kändes inte alls lika viktiga längre. Tänk alla timmar jag fått med dottern efter det. Och alla timmar jag förhoppningsvis får med henne. Men med nästa barn VILL jag inte bli skiljd från barnet och maken. Jag vill få vara tillsammans med dom i lugn och ro, och få den där f-de förlossningsbrickan, som jag missade förra gången.
  • Madelenin

Om det ökar blir man rädd. Tror att sonen hade 38.

• Madelenin

Jag vågade i princip inte göra någonting i början. Bytte inte en blöja den första veckan eller så. Kände mig usel och tryckte på larmknappen på bb hela tiden så att personalen fick trösta honom om han var ledsen. Det var supersvårt att känna att jag skulle ta han om honom i början. Jag tror att man har större självförtroende vid nästa barn, och om man får en bättre förlossning känns allt efteråt lättare...

Kalinka skrev 2009-05-11 11:24:51 följande:
    Vad "skönt" att det är någon mer än jag som också tyckt det varit jobbigt att hålla i barnet till en början. De första dagarna höll jag henne bara när jag ammade i princip. Resten av tiden hade maken henne. Han var iofs väldigt förstående, och tyckte att det fick ta den tid det tog. Det som var jobbigast var väl annars att när jag väl började knyta an till henne, så började släkten tycka att det var deras tur att få hålla. Vilket blev väldigt jobbigt för mig.
    Vi var på könsul på förmiddagen. Det är en tjej som huserar i magen! Mycket oväntat, vi är som jag nog tidigare skrev väldigt få tjejer i släkten. De få kvinnor som finns producerar killar på löpande band. Nu skakar vi om killmaffian. Har alltid känt mig mer som en pojkmamma (vad det nu än är) så det känns lite mystiskt och exotiskt.
  • Madelenin
    Kalinka skrev 2009-05-11 13:49:02 följande:
    Tror ni man kan spärra den här tråden för förstföderskor förresten? Känns inte som helt hälsosam läsning för någon som snart ska gå genom sin första förlossning....
    Bra idé!!!

nej jag tror inte heller att det är en sådan stor skillnad. Min son har lämnat märken i parketten både en och två och tre gånger när han lånat mina högklackade skor och valsat runt. han älskar även att ha dansklänning på sig!

Det är oftast en bil i ena handen och en Barbie i andra.
  • Madelenin

Åh, jag har inte tänkt på att man kan få EDA-nålen satt innan. Mycket bra, det skriver jag upp som ett "krav".

• Madelenin

Nej, det tycker jag inte. Däremot så har ju alla krämpor kommit mycket tidigare. Annars är det mycket som varit skrämmande lika första graviditeten faktiskt. Många av åkommorna.

Sen var UL kul när jag blev beräknad tre dagar tidigare vid bägge och hade moderkakan placeradlikadant.

Nu ska man tänk om på något sätt. Vi har ju sagt den hela tiden - nu ska vi lära oss att säga hon. Det känn kul! Det här var konkretiserande för mig och något jag känner bådar gott inför förlossningen.

Lonicera skrev 2009-05-11 16:54:25 följande:
    Vad spännande! Har graviditeten också känts annorlunda denna gång?
  • Madelenin

Näe, usch jag är så himla ledsen just nu. När jag satte mig hos min barnmorska idag sa hon detta:

"Tyvärr har jag en tråkig nyhet, din remiss har skickats tillbaka."

Nu får jag inte komma på aurorasamtal på Danderyds sjukhus som jag ville. Fan. De hade tydligen för många som ville dit och jag räknades väl inte som tillräckligt rädd.

Vi har ju investerat i Danderyd så att säga. har gått på förlossningsförberedande kurser där och åkt dit och tittat. Har kollat på bildspel på deras hemsida flera gånger för att vänja sig. och nu händer detta. Fan, vi ville ju dit, dels för att pappan får stanna kvar och så. Det är min sambos första barn.

jag var tvungen att välja ett nytt sjukhus nu på stört. Kändes jättejobbigt. hade ju i princip bara sös och Karolinska i Solna att välja på. Sös födde jag ju på förra gången och det finns ju skäl till varför jag har startat denna tråd...

Jag valde KS och nu får jag hoppas på att de tar emot mig över huvud taget. Min bm skickade en remiss där det stod att jag blivit nekad att komma till DS, så jag hoppas att detta ska gå vägen.

Usch, trodde det var min tur att få komma på samtal snart. Istället är jag tillbaka på ruta ett.

Kommer säkerligen bli några tårar i soffan ikväll.

• Madelenin

Jo, självklart är adoption en lång och utdragen bergochdalbana, men jag börjar också tänka i de banorna.

Jag födde ju på Sös med sonen och vill gärna prova något nytt som det känns nu. DS och KS ligger i princip lika långt ifrån där vi bor på Gärdet.

De prioriterar ju att pappan får vara kvar främst vid första barnet. jag och pappan fick ett rum på bb när Florian föddes. Min syster har fött på Sös tre gånger. Vid förta barnet fick hennes sambo stanna, men inte med de andra två.

Gud jag känner mig så himla nere. Trodde verkligen att jag skulle få hjälp och bli så väl omhändertagen... Nu känner jag mig som en belastning som sjåpar mig. jagvill ju bara få hjälp att få en "normal" jävla förlossning. jag känner mig ju inte mindre rädd nu.

• Madelenin

Åh, det lät som en fantastisk läkare!

Kalinka skrev 2009-05-14 14:18:31 följande:
    Usch vad jag önskar att jag bodde i Östersund nu. Då skulle jag be att få komma till en viss speciell läkare som hade en strategi när han träffade såna som jag. Han gav den kvinnan en tid för kejsarsnitt direkt vid besöket. SEN började han prata om att som alternativ fanns ju precis det du visade i länken. En planerad igångsättning där man sätter EDA:n tidigt (men inte aktiverar den). Han påstod att den taktiken var mycket mer effektiv för att få förlossningsrädda kvinnor att överväga annat än snitt, än att in i det längsta vägra dom snitt, för att då är man så inställd på att man VILL ha snitt så man lyssnar inte. De kvinnor som inte ändrade sig, utan istället valde snitt ändå, skulle troligtvis ha blivit snittade i vilket fall som helst. Han hade ett väldigt respektfullt och förstående sätt tyckte jag.
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?