• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Usch, vad trist det är med alla dessa hemska historier. Hoppas vi kan bli starka här. Det jag tror du kan få ut av aurora är en plan för nästa förlossning. Så att liknande scenarier inte uppstår lika troligt. Att de har bättre koll och är superuppmärksamma på en.

Sen är det svårt, valet mellan pest eller kolera, vaginalt eller snitt. Man är ju inte lockad av något av det. Det enda man kan göra för att förbereda sig menatlt och komma fram till vilken metod man vill prova är nog att prata med någon. och om du fått ditt underliv så illa tilltygat kanske ett snitt ändå är ett vettigt val?

falken skrev 2009-04-26 23:08:47 följande:
    Blivande omföderska här, är i v 18 nu. Har läst lite i trådarna här under "förlossningsrädd", många förstföderskor som är rädda för att spricka blir peppade med spaltmeter med lugnande besked, från kvinnor som brustit men inte haft några besvär. Man vill ju inte oroa förstföderskor, så man kan ju inte säga nåt, men det är ju skönt att lufta lite med er som vet hur det kan vara, om man får det? Efter att min flicka blev förlöst med sugklocka 2006 har jag haft väldiga problem med underlivet. Bristningarna gick inte ända bak till anus men nästan, samt i vagina, framåt och åt sidan. Det blev inte riktigt ordentligt sytt, och på ett ställe bakåt gick tråden upp någon vecka efter förlossningen, som obstetrikern inte ville sy ihop igen. Där har det blivit så skört att jag fortfarande har ont under och ett par dagar efter samlag, och året efter förlossningen kunde jag knappt ha sex alls. Förlossningen i sig gick ju ganska bra fram tills slutet, och jag har väl eg inte alls haft det så jobbigt som många av er - mina sympatier! Öppnade mig fint och snabbt, fick en EDA när jag var fullvidgad vilket eg är fel. Värkarna lade av, och man pumpade mig full med värkförstärkande dropp under ett par timmar. Till slut var det konstant värk, jag tappade kontrollen och fick panik, och flickan fick patologisk CTG-kurva. På 4 min var hon ute, ett drag med sugklockan. Den smärtan när de slet upp mina vävnader på ett drag + en värk, kan jag inte glömma. Jag skrek som ett djur på slakt. Jag har varit på förlossningen efter det och bevittnat ett par födslar, och fått lov att bearbeta de där panikkänslorna. Värkarbetet tror jag att jag kommer att klara av, men utdrivningsskedet - jag vill helt enkelt inte slitas sönder där nere igen - jag som inte ens klarar lite sex vet ju hur det kommer att gå när en unge ska ut!! Och komplikationerna efteråt var/är otroligt påfrestande. Jag ska om ett par år operera bort mina bröst pga bröstcancergen, så min snippa är den enda könsdel jag kommer att ha kvar. Vill inte att den ska bli mera förstörd! En del krassa bm har sagt mig att "det är lika bra du föder ut nästa unge, så får du operera underlivet sen". Jaha, men hur vet man att det inte blir ännu värre, typ sfinkterruptur, eftersom det är så skört i hela mellangården nu? Har funderat på aurorasamtal, men vet inte vad det skulle ge mig? Det är så krasst, alla fakta ligger redan på bordet. Och snitt är jag inte särskilt tilltalad av, vill inte kapa magmusklerna och ha ett ärr där också. Ja, det är inte logiskt, och jag vet varken ut eller in. Är det nån mer av er som är rädd för spricka igen, eller hur blir det andra gången när man brustit mycket första? Med ett "normalt" utdrivningsskede, vilket jag hoppas på nästa gång, kanske det inte blir så mycket skador trots allt? Men vem fasen kan lova det, inte ens en aurora-bm.
  • Madelenin

Jag har inte blivit snittad. men jag överväger det denna gång. Sen är jag nästan mer rädd ör att gå över tiden och så än en igångsättning. Jag lutar mer åt att jag vill att de sätter igång mig innan BF. Mest för att inte riskera att få ett så stort barn igen. Men sen ska man ju få med sjukvården på det.

Det finns tyvärr ingen kvinna i min släkt som jag vet där en förlossning kommit igång naturligt. Alla blir igångsatta. Ja, de som inte snittats då men det var mormor och skedde på 1940-talet. Är jätterädd för att moderkakan ska sluta fungera och att barnet ska stryka med på grund av det. Jag själv var illa därann när jag föddes då min mamma fick gå långt över tiden med mig.

ja det är ett virrvarr av känslor det här.

• Madelenin

Vilket sjukhus var det på? Och hur stor var förra bebisen?

musli skrev 2009-04-27 13:20:56 följande:
    Jag var på UL i fredags och fick se vårt pyre där inne. Känns mera verkligt nu. Kom överens med BM på spec-mvc att jag ska få komma på viktskattning och mätning av huvud i v. 38 och om allt ser bra ut då så blir jag igångsatt. Såååå skönt!!! Vill ABSOLUT inte snittas om det går att undvika!!!! Hon sa även att andra gången är enklare iom att man redan "banat väg" en gång, särskilt med stort barn förra gången, och hon sa att med den info hon hade från min förra förlossning så gick min förlossing ganska bra ändå till absolut sista skedet. Men jag ska iaf slippa klämma ut en stor bebis igen och om bebis är stor redan i v. 38 så blir det kejsarsnitt och då får jag väl göra det. Känns lite tryggt nu ändå.
  • Madelenin

Ja, det är stort. Min son hade 38 eller 39. han var 54 cm lång och vägde 4600.

Din plan lät jättebra faktiskt. Måste vara skönt att ha det i bakhuvudet. När är bf?

• Madelenin

Okej. Ja men det låter ju toppen!

Jag har bf 27 augusti. Om fyra månader idag!

Tror jag ska sätta mig ikväll och skriva ner allt jag är rädd för - det är en salig röra i huvudet just nu. Och få på pränt vad som är viktigt för mig vid en vaginal förlossning. Kanske är lättare den dagen man ska på aurora-samtal att ha listat sina farhågor och tankar. Det spretar på tok för mycket just nu.

• Madelenin

Var på förlossningsförberedande kurs på Danderyds sjukhus idag igen. Får verkligen ångest när jag är där. Tur att kursen är över. Käkarna värker av spänning och jag har precis fått ta en varm dusch för att få bort mina spända axlar.

Ska börja skriva ner mina önskemål inför en förlossning på en gång.

• Madelenin

Falken . vad läskigt att hon blev så liten och att moderkakan var i så dåligt skick. Tur att hon ändå var pigg efteråt!

• Madelenin

Jag tror verkligen att man ska kräva att en läkare syr ihop. Jag sprack inte så förskräckligt mycket. Men tillräckligt för att bli sydd och inte kunna sitta ner ordentligt på två månader.

Jag tröstar mig verkligen med att vi verkar våg ställa krav denna andra gång.

• Madelenin

Visst är det så va? Både min och min systers igångsättning med första barnet var en riktigt seg historia. Men när min syster satts igång med de två andra barnen har det gått riktigt fort.

Måste googla på detta.

Kalinka skrev 2009-04-28 19:53:00 följande:
    Jag vill nog bli igångsatt innan BF nästa gång. Jag är ju livrädd för att hamna i ett nytt förlossningskaos där de inte har beredskap för mig, plus att det där med att gå över tiden var ett mindre helvete (hon är född på BF+17). Då känns det bättre att bli igångsatt på en dag när det är rätt lugnt. Dessutom är en igångsättning för en omföderska inte alls samma sak som för en förstföderska (fast det var ju det där med logiken...)
  • Madelenin

jag kan förstå att det där med igångsättning kan låta konstogt. Men tyvärr finns det igen i min släkt som fått igång en vanlig förlossning. Min mormor förlöste sina tre barn med kejsarsnitt och mamma och mostar har fått sättas igång. Liksom min syster. Vi får vänta och vänta och vänta och vänta på våra förlossningar. Tillslut slutar ju moderkaka att fungera och allt det där. Det skrämmer mig så oerhört.

Och jag vet ju att det här med förlossningar inte är ärftligt. Men ändå... Det känns som om jag kommer att få gå långt över tiden.

Sen så var det inte själv igångsättningen som fick min förlossning att bli så hemsk. För det var inget problem för mig. probleme var att personalen sjabblade. En kom in och sa att nu blir det snitt, tre timmar senare kommer det in en annan som bara ger en alvedon och ber en att lämna avdelningen för att sova någon annan stans. Sen att jag inte fick en bedövning som tog etc.

Kan också vara rädd för att gå hemma med värkar och inte hinna in för att få bedöving. Det känns som om en igångsättning kommer att vara mer kontrollerat, eller hur jag ska beskriva det. Kontrollerat om personalen är på min sida och ger mig bedövning denna gång.

Blev lite skumt formulerat detta, men du kanske förstår?

falken skrev 2009-04-28 20:27:14 följande:
    Madelenin, gör du lite research och berätta för oss andra sen. Kanske är som förlossningar i allmänhet, 1:a gången är det långdraget helt enkelt. Hm, logiken - det är ju lite dubbelt att ha haft en jobbig förstaförlossning som var just igångsättning, och sen vilja ha det igen, förstår ni hur jag tänker? Kalinka, du slog mig med en dag, bf +16 här... Dessutom, mera överburenhetsgnäll, var det oerhört hett i juli, och sista veckan var jag tvungen att tillbringa varannan dag väntandes på den överhettade illaluktande trånga antenatal-akuten, där det inte ens fanns stolar till alla. För på sommaren bokar de inte tider... Till slut var jag ett sånt mentalt vrak att jag ringde o grät till Varbergs sjukhus. Kvällen innan jag skulle komma dit och sättas igång - satt det igång, så klart!
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?