• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Det är skönt att höra att det finns folk som kan se det positiva ändå. Att man får möta barnet och så. Jag känner bara att jag för varje dag kommer närmre något hemsk.

Men förhoppningsvis kan aurora hjälpa mig. Har mvc-tid nästa vecka och då ska vi gå igenom lite.

Får ju fortfarande panik av allt. Samt av alla hurtiga människor som hävdar att det är en positiv smärta och att de skulle göra om det varje dag...

• Madelenin

Lilla Pop, du ska ju få barn en månad efter mig. Kände du paniken på en gång? Det gjorde jag. Så fort plusset var där kom känslan - men hur ska det här gå?

• Madelenin

Men herregud, åkte bebisen i golvet! Hu vad läskigt. Tur att allt gick bra.

Försöker vända på steken. Att nu är det jag som tar kommando över situationen istället för att vara ett offer för min första förlossning. Det ska ske p mina villkor. Jag måste bara få med mig vården på samma tanke.

Vet ju att man inte styr en förlossning själv, förloppet sköter ju sig självt. Men jag vet att jag kan kräva kejsarsnitt om jag bestämmer mig för det. Och jag kan trycka på vilka bedövningsmetoder jag vill ha och hur mycket uppmärksamhet jag vill ha om det blir vaginalt denna gång.

• Madelenin

Men jisses! Hur kan sjukvården vara så hemsk!? Usch.

Nu ska man ju inte skrämmas allt för mycket av allt som står här. För jag tror att vi alla som varit med om något jobbigt under förlossningen har mer kraft och kunskap om att kräva rätt behandling.

Lonicera skrev 2009-04-15 20:19:00 följande:
    Jag var också med om en incident i slutet av förlossningen. Yttre press, som var tänkt som hjälp, blev felaktigt utförd av en uska (det blev en kraftig stöt mot min mage istället). Efter detta blir jag uppmanad av bm att krysta allt vad jag kunde och barnet rasade plötsligt ut (men bm fick ta ett stort kliv åt sidan och fångade upp henne). Jag sprack oändligt mycket (syddes sövd på operation), blödde mycket från bristningarna och moderkakan visade sig ligga lös i livmodern. Inget förlossningssamtal efteråt. Bm skrev inte i journalen att yttre press förekommit, utan av journalen ser det ut som om bristningarna och blödningen uppkommit spontant. Ett halvår tog det för mig att inse vad som hänt. Under tiden led jag av svår oro, mardrömmar och problem med magen utan att riktigt kunna förklara varför. (Tydligen kom kroppen ihåg att det var ett trauma mot magen, men inte jag). Jag kontaktade förlossningsavdelningen efter ett halvår eftersom jag upplevde att det inte gått riktigt till vid förlossningen. Väl där inser jag att incidenten med yttre pressen inte alls finns med i journalen! Chefen på förlossningen gör klart att det är precis så här en förlossning ska gå till och lägger hela skulden på mig för att jag sprack. De är minsann bäst i Sverige på att minimera bristningar och det var alla möjliga fel på mig som hade spruckit. Det var heller inget fel att utelämna yttre pressen i journalen eftersom den inte skedde av akuta skäl. (Men enligt patientjournallagen ska vidtagna åtgärder journalföras, akuta eller ej). Någon avvikelserapportering var det alltså inte frågan om, utan snarare att sopa incidenten under mattan och förneka, både när den inträffade och när jag krävde en förklaring av chefen. Skönt att du fick en bra andra förlossning iaf. Jag funderar på att åka till ett annat län vid nästa förlossning.
  • Madelenin

Movefreak. Oj, det lät riktigt tufft.

Det är ju många som ojar sig över att man inte fått den där "perfekta" förlossningen. Och det kanske är något fint man missat när man gått igenom en sådan stor stress. Just nu lutar det också åt att försöka ge sig på en vaginal förlossning, men bli lovad snitt om det inte fungerar.

• Madelenin

Jag anmälde aldrig deras slarv någonstans. Men nu vet jag ju att en förlossning inte får vara igång för länge utan att det ska bli kejsarsnitt.

Däremot klagade jag rejält på att de hävdade att bedövningen var satt ordentlig och att jag just fått bedövning. Barnmorskan bad ju om ursäkt sedan, och det var ju bra.

Men samtidigt så gör ju inte en ursäkt att man glömmer allt och slutar bli rädd.

Var hos barnmorksan igår och hon ska skicka remiss till aurora. Vi vill gärna till Danderyds sjukhus denna gång.

Min bm sa att sedan vårdvalet införts är det kaos där då alla vill dit pga att alla pappor får sova kvar. Men eftersom jag bor på Östermalm i Stockholm så tillhör jag ändå sjukhuset och de borde inte ha problem att ta emot mig.

Är dock rädd att jag ska få en plan men att slarv och för många födslar ska slarva till det.

Vet någon om sjukhusen är tvugna att följa en förlossningsplan om de lagt upp en?

Exempelvis att de måste sätta igång mig runt bf om bebisen förväntas vara en bjässe.

*nervös*

• Madelenin

Puff puff. Någon av er som vet om sjukhuset är tvungna att följa förlossningsplanen?

• Madelenin

Man får ju hoppas att de följer planen... Blev verkligen förskräckt när min barnmorska sa att det är så många som föder på Danderyds sjukhus etc...

Fasiken. Jag vill ju leva i tron om att allt kommer gå perfekt och att sjukhuset kommer göra allt för att stötta mig och min karl i våra val.

Nervigt. Nåväl, hoppas att jag får komma till aurora-samtl i vecka 28. Är i 22 nu.

• Madelenin

Jag var på förlossnigsutbildning i måndags. Var bara två omföderskor där bland alla blivande föräldrar. Den andra kvinnan hade fått kejsarsnitt första gången.

Tyckte att det riktigt jobbigt att vara där och lyssna på allt. Kändes som att barnmorskan nästan ljög för alla när hon beskrev allt. Fick sitta på mina händer och bita mig i tungan för att inte vråla ut hur hemskt det är att föda barn

Jag ställde en fråga sedan om förlossningsbrev. I pausen kom hon fram och frågade sedan varför jag skulle gå på aurora. Hon sa att man inte kan ha sådan hemsk otur igen och att om man gått på aurora följer de planen ordentligt.

HOn försökte om och om igen förklara att andra förlossningen inte blir lika jobbig. Måste intala mig det.

• Madelenin
    Kalinka skrev 2009-04-23 20:54:31 följande:
    Jag verkligen avskyr när folk ska försöka resonera med mig logiskt. Jag är själv läkare (dock inte gyn/ob), har varit med på kanske 10 förlossningar + några snitt under utbildningen. Jag VET rent logiskt att den andra förlossningen nästan alltid blir lättare. Det hjälper inte känslomässigt.
    Ah tack! man är ju inte mer än människa - och logik och känslor kan verkligen strida mot varandra. Självklart måste man ju lugna sig med logiken. Eller i alla fall försöka. Men sen så spinner hjärnan igång och man minns en del och känner sig rädd för det kommande.
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?