Men jisses! Hur kan sjukvården vara så hemsk!? Usch.
Nu ska man ju inte skrämmas allt för mycket av allt som står här. För jag tror att vi alla som varit med om något jobbigt under förlossningen har mer kraft och kunskap om att kräva rätt behandling.
Lonicera skrev 2009-04-15 20:19:00 följande:
Jag var också med om en incident i slutet av förlossningen. Yttre press, som var tänkt som hjälp, blev felaktigt utförd av en uska (det blev en kraftig stöt mot min mage istället). Efter detta blir jag uppmanad av bm att krysta allt vad jag kunde och barnet rasade plötsligt ut (men bm fick ta ett stort kliv åt sidan och fångade upp henne). Jag sprack oändligt mycket (syddes sövd på operation), blödde mycket från bristningarna och moderkakan visade sig ligga lös i livmodern. Inget förlossningssamtal efteråt. Bm skrev inte i journalen att yttre press förekommit, utan av journalen ser det ut som om bristningarna och blödningen uppkommit spontant. Ett halvår tog det för mig att inse vad som hänt. Under tiden led jag av svår oro, mardrömmar och problem med magen utan att riktigt kunna förklara varför. (Tydligen kom kroppen ihåg att det var ett trauma mot magen, men inte jag). Jag kontaktade förlossningsavdelningen efter ett halvår eftersom jag upplevde att det inte gått riktigt till vid förlossningen. Väl där inser jag att incidenten med yttre pressen inte alls finns med i journalen! Chefen på förlossningen gör klart att det är precis så här en förlossning ska gå till och lägger hela skulden på mig för att jag sprack. De är minsann bäst i Sverige på att minimera bristningar och det var alla möjliga fel på mig som hade spruckit. Det var heller inget fel att utelämna yttre pressen i journalen eftersom den inte skedde av akuta skäl. (Men enligt patientjournallagen ska vidtagna åtgärder journalföras, akuta eller ej). Någon avvikelserapportering var det alltså inte frågan om, utan snarare att sopa incidenten under mattan och förneka, både när den inträffade och när jag krävde en förklaring av chefen. Skönt att du fick en bra andra förlossning iaf. Jag funderar på att åka till ett annat län vid nästa förlossning.