Inlägg från: cotton |Visa alla inlägg
  • cotton

Varför får Vänsterpartiet just Dig att rysa?

Usch, blir mörkrädd när jag läser att människor på fullt allvar kan tänka sig att rösta på Vänstern (kommunisterna).

För det första uppmanar de till civil olydnad och jag uppfattar liksom Mentat att man inte godtar en demokrati som går emot de egna värderingarna. Sedan är partiledaren kommunist och bara det räcker för att avskräcka mig för en livstid framåt.

• cotton

Och just det, det finns inte ett enda land i världen i någon tid där kommunismen fungerat. Om man tittar på alla kommunistiska länder (eller nyligen kommunistiska om man tittar på östeuropa) rådde fattigdom, desillusionerade människor, brist på demokrati (gärna med en diktatorkopia i ledarposition) och brist på varor i hyllorna, icke fungerande offentlig sektor och en liten klick människor som var så rika att de själva stod för en ansenlig del av BNP.

Med förfäder från öststaterna och med deras erfarenheter ringande i öronen, kan jag inte förstå hur någon kan rösta vare sig på vänstern eller på kommunisterna (om man ens ska särdela de två)

• cotton

"...önskar att man kunde styra om samhället till att bli ett VARMT och GÄSTVÄNLIGT ställe för alla att leva i"

Det är just det Utopia, vänstern står INTE för det i mina ögon! Vänstern står för urlakad demokrati, ett styr samhälle med enorma orättvisor där det inte lönar sig att utbilda sig, att arbeta och att vara ambitiös, det står för kommunism (då en stor del är kommunister i partiet, säga vad man säga vill) och en miljon andra orsaker.

• cotton

Titta bara på länder där det varit vänsterstyre en länge period - där kostar Universiteten också!

Att Sveriges universitetsstudier inte kostar är en ovanlighet som inte har sin grund i den politik som förs!

Och jag tycker inte det lönar sig att utbilda sig! Jag tar dyra studielån och lever på extremt liten budget under 4-5 år då jag dessutom går miste om pensionspengar då jag inte arbetar, och när jag väl är klar väntar antingen arbetslöshet (verklighet för många många akademiker), jobb på ICA eller som taxichaufför, eller OM man har TUR och får ett yrke inom sin utbildning, en lön som är så låg att, efter att CSN fått sin beskärda del, det som finns kvar är lägre än vad många utan högskoleutbildning har.
    De som är arbetslösa eller jobbar på ICA, åtnjuter inga dispanser från CSN, utan tvingas betala tillbaka lånen varje månad...

• cotton

skruntan, så vad önskar du - planekonomi istället? Jag vore tacksam om du kom med förslag på alternativ.

I övrigt håller jag helt med Mentats sista inlägg!

Jösses, att debattera här tar så mycket kraft och engagemang. Något jag inte kan uppbåda när jag arbetar och inte kan sitta och skriva ett långt inlägg utan risk att behöva avbryta mitt i. Djupare resonemang får jag återkomma när jag sitter hemma någon dag.

Och Utopia, jag har inte som mål att "vinna över" dig på min sida. Jag tycker att du har en självklar rätt till din åsikt. Däremot ingår det inte i demokrati att FÖRSTÅ den andre. Det räcker att respektera dem och acceptera deras åsikter. Men förstå dem som röstar kommunistiskt eller förspråka kommunism kommer jag ALDRIG att göra.

Se där, nu blev det långt...

• cotton

Skruntan, Om du läser på lite om marknadsekonomi (räcker grundboken och inledningskapitlet i böcker om ekonomi) ser man att det är fastslaget att marknadsekonomi är överlägset allt annat.

• cotton

Att plugga på universitetet (som var en anledning att bli häcklad under kommunistiskt styre i forna Östeuropa och Ryssland) kostar idag massor med pengar.

Upprepar därför igen:

Titta bara på länder där det varit vänsterstyre en länge period - där kostar Universiteten också!!!

Svar på tråden Varför får Vänsterpartiet just Dig att rysa?