• Springtime

Hur få tonåring att knyta an till nytt syskon?

Har en son (3 mån) med min sambo. Sambon har en 16-årig dotter som bor varannan vecka. Det funkar väl för det mesta. Jag har valt att inte vara ytterligare en mamma utan bara en vuxen och låter pappan sköta konflikter etc.

Hon har längtat efter sitt syskon, men nu när han är här så grejar hon aldrig med honom. Det svider i mitt hjärta. Avundsjuka? - Nej, jag tror inte det. Hon frågar saker om honom och säger att han är så söt. Vi säger att hon gärna får ta honom till sitt rum, gulla med honom, gå ut med vagnen, byta på honom eller bara hålla honom ibland. Hon säger: "Säg till så är jag barnvakt". Men det handlar inte om barnvakt. Innan hon är det så måste hon känna honom och veta hur hon ska trösta på sitt sätt etc.

Någon spärr finns där i alla fall. Ibland går det dagar utan att hon ser honom för att hon sover länge och sen bara sitter på rummet.

Hur ska vi göra? Pusha på ännu mer eller låta henne gå miste om det första halvåret-året med sin lillebror innan han själv vill ha uppmärksamhet av henne?

• Svar på tråden Hur få tonåring att knyta an till nytt syskon?
  • siamusen

Kanske är rädd att göra fel?
    Och kanske inte vill störa?

• violis

Lugn det kommer...hon frågar ju om honom ,hon säger att han är söt det visar ju att hon faktiskt tycker om honom sen är det inte alla tonårs tjejer som tycker att bebisar är såå roliga att vara med. För henne räcker det kanske med att bara se honom just nu,sedan när han blir lite större kommer hon säkert vilja vara mer med honom när han blir lite "roligare".
    Att hon inte skulle kunna vara barnvakt för att hon inte kan trösta honom än -det ger sig!
    Börja med att be henne passa honom när han sover medans du springer ett kort ärende så hon får lite egentid med honom- tipsa henne innan du går om vad hon kan testa om han vaknar medans du är borta men låt henne själv prova sig fram.
    Och även om hon knappt ser honom vissa dagar så missar hon inte hans första ½ år för det visst hon lägger kanske inte märke till varje yttepytte liten grej som man som förstagångsförälder gör men å andrasidan så är man som syskon inte sååå intresserad av de små sakerna oavsett om man är 2 år äldre eller 16 år äldre det är bara vi föräldrar som lägger märke till och intresserar oss för de sakerna.
    Tänk på att det är många pappor som också visar mycket mindre intresse för sina småbebisar än vad vi som mammor gör-de känner att den första tiden med de små bebisarna som ammas helt ja då är det bara "mamma som gäller" en tonårssyster kan känna så mycket mycket mer då de dels inte är förälder och dels är "tonårsegocentriska"
    Ge henne tid och ge henne möjlighet till "oövervakad" (att ni inte finns hemma) tid med sin lillebror så kommer det lösa sig och ÄVEN om hon inte börjar intressera sig för honom förrän han själv börjar pocka på hennes uppmärksamhet så kommer de få en jättefin syskonrelation ändå- det hänger inte på de första månaderna de har många år på sig att väva det bandet!

Grattis till den lille och hoppas du orkade läsa hela novellen(hihi)

• lövet2

Anlita henne som barnvakt så ofta som möjligt! Bara oplanerade korta stunder, då du ska på toaletten eller ringa ett samtal. På den stunden hinner det inte hända några större katastrofer, och storasyster får lära känna babyn lite i taget ...

You´ll slow me down!
  • Springtime

Tack för era svar! Det lustiga är att hon säger att hon ääälskar småbarn och har valt en barninriktad gymnasieutbildning. Vi har aldrig märkt särskilt stort intresse för barn i allmänhet...

Rädd att göra fel är hon säkert, men vi uppmuntrar henne och säger att det inte gör nåt om han är ledsen ett tag. Men hon är inte någon som tar egna initiativ - som jag är. Därför har jag väl svårt att säga åt henne hur hon ska umgås med sin lillebror.

Ska försöka samla kraft och lirka in henne i detta.

Nä, det är sant att "utomstående" inte behöver hänga med på varenda grej bara för att man själv ser varje ny min hos bebisen Men det känns tråkigt att hon missar tillfället att lära känna en alldeles ny människa från början.

• redneck girl

det kommer.i den ålder sover man mycket=)hon upptäcker i egen takt antar jag.be henne passa medans du åker till affären,el klipper dig.hon känner då att ni litar på henne.hon får känna sig viktig för er.de tänker lite kryptiskt i den åldern.

Svar på tråden Hur få tonåring att knyta an till nytt syskon?