Hur få tonåring att knyta an till nytt syskon?
Har en son (3 mån) med min sambo. Sambon har en 16-årig dotter som bor varannan vecka. Det funkar väl för det mesta. Jag har valt att inte vara ytterligare en mamma utan bara en vuxen och låter pappan sköta konflikter etc.
Hon har längtat efter sitt syskon, men nu när han är här så grejar hon aldrig med honom. Det svider i mitt hjärta. Avundsjuka? - Nej, jag tror inte det. Hon frågar saker om honom och säger att han är så söt. Vi säger att hon gärna får ta honom till sitt rum, gulla med honom, gå ut med vagnen, byta på honom eller bara hålla honom ibland. Hon säger: "Säg till så är jag barnvakt". Men det handlar inte om barnvakt. Innan hon är det så måste hon känna honom och veta hur hon ska trösta på sitt sätt etc.
Någon spärr finns där i alla fall. Ibland går det dagar utan att hon ser honom för att hon sover länge och sen bara sitter på rummet.
Hur ska vi göra? Pusha på ännu mer eller låta henne gå miste om det första halvåret-året med sin lillebror innan han själv vill ha uppmärksamhet av henne?