• Ewa74

yrsel, nån mer?

Hej!

Senaste tiden har jag känt av yrsel till och från, inte kul alls! Inte så att jag inte klarar av att åka till jobbet etc, men det är jobbigt och gör mig väldigt trött.

Jag tog cellprov i morse och passade på att kolla blodtrycket, och hade 108/75 och barnmorskan ´sa att det kan bero på det.

Sen har jag mycket omkring mig just nu, har haft vår första vinter där vi båda jobbat, hämtat och lämnat två barn på dagis, mitt jobb är helt nytt sen 6 mån också så det är mycket att lära sig. Jag försöker att lära mig varva ner och så för jag stressar upp mig lätt, och jag känner mig lite spänd i nacekn också. Så visst inser jag att min yrsel säkert beror på detta, men eftersom jag har en hypokondrisk ådra så känner jag mig ändå orolig över detta.

Nån mer här med erfarenhet?

• Svar på tråden yrsel, nån mer?
  • Ewa74

snälla ingen med erfarenhet?

• Ewa74

tack för svaret. det är dock inte järnbrist, kollade det hos barnmorskan också.

jag skulle gärna vilja veta om det finns nån här med erfarenhet av detta?

barnmorskan (obs, är inte gravid), trodde det berodde på stress etc och att jag har ett ganska lågt blodtryck, men jag skulle ändå vilja höra lite från nån mer erfarenhet.

Kram ewa

• Ewa74

Hej,
    Tack för svar!
    Yrsel verkar komma när jag är so tröttast, och yrseln i sig gör ju att man blir lite orolig, vilket sen i´sin tur gör att man får mer yrsel, så jag tror nog att det ät lite psykiskt för min del. Och jag har som sagt mycket omkring mig nu också, så jag tror nog ändå det berir på det. Och det blir alltid värre veckan innan mens, men jag har alltid varit lite deppad och känt mig konstig veckan innan mens, men även pms blir ju värre när man redan är trött......!
    Yrseln är inte konstant ihållande, utan det är till och från. Och sen tror jag ändå det kan bero lite på blodtrycket, för det flimrar lite, och det gör det även när jag får lite blodtrycksfall, det får jag med jämna mellanrum när jag reser mig upp snabbt, kanske varannan vecka.

Kram ewa

• Ewa74

tillägg, det gungar inte heller när jag har yrsel, den hindrar mig liksom inte från att jobba, ta hand om barnen etc.

Tvilling 76; vad beror din yrsel på och hur uppstid den?

• Ewa74

Det där med glasburk känner jag igen, känns som det till och frn. Vill dock inte påstå att jag är deprimerad, har bara väldigt mycket omkring mig just nu, men visst får jag ångest ibland, men det har väl alla ibland! Och jag har tidigare i livet varit deprimerad, men detta är ändå lite lättare, det hade nog kunnat gå lika långt igen om jag inte redan hade varit deprimerad tidigare, dvs jag har lyckats stoppa det i tid...

Men jag undrar ändå, funkar antidepressiva bra? Inga andra biverkningar?

Kram Ewa

• Ewa74

02Smulan, tack för svaret, på din beskrivning låter det som det jag hör. Skönt att fler har samma erfarenhet!

Jag har börjat gå på yoga nu också, förhoppningsvis ska det hjälpa mig att slappna av lättare.

• Ewa74
    Svar på #21
    du har rätt, känns mycket bättre nu när man hör att fler har samma!

Och angående spikmatta så är det något jag verkligen kan rekommendera, köpte en för några månader sedan, och det är jätteskänt att ligga på! Har dock börjat med Yoga också, känner att jag behöver nåt mer.

Jag är ju lite hypokondrisk också och har inbillat mig hjärntumör och allt möjligt...men spänningsyrsel stämemr så väl in, och jag är en person som har lätt för att komma upp i varv, och min jobbsituation (en chef som inte är av denna världen) har gjort att jag har haft ett enormt tryck på mig senaste halvåret då jag började jobba efter mammaledigheten. Ingen spikmatta i världen har kunnat hjälpa mot det, men nu har jag kommit till en punkt där jag har börjat jobba med mig själv medvetet. Sen söker jag lite löst efter nytt jobb också, alldeles för energikrävande att jobba där jag är nu.....!
  • Ewa74

Hej igen!
    Nu har jag faktiskt bokat en läkartid för detta. Inte yrseln i sig, utan snarare att jag tror jag kanske behöver antidepressiva ändå, jag känner mig väldigt tung i sinnes, och i kombination med denna yrsel/glasburkskänsla är det ganska jobbigt, och dom båda hör nog ihop.
    Ni som har tagit antidepressiva, har ni tagit det i komination med samtalsterapi eller bara tagit tabletter? Hur lång tid har det tagit innan tabletterna hjälper? Vilka biverkningar har ni fått?

Ewa

• Ewa74

tvilling 76 skrev 2009-03-03 12:33:45 följande:

Min yrsel började första gången med kristallsjukan. Blev så sjukt rädd för känslan. Efter något år med mycket tråkigheter i släkten och ett superstressigt jobb så var det kört. Va jätteyr och inbillade mig allt från hjärntumör till ms. Var stel och spänd i nacken, lätt ångest, gungade när jag gick osv. Trodde att kristallsjukan var tillbaka men så var inte fallet efter besök hos öronläkare. Läkaren kallade detta fobisk postural yrsel som uppkommer av stress, oro och att man upplevt yrsel tidigare i sitt liv. Hjärnan minns detta och reagerar med att man känner sig yr. Läkaren berättade för mig att vid denna form av yrsel hade studier visat mycket bra resultat med lågdos antidepressiva. Började med 10 mg citalopram 1 ggr/dag och om det är tron på det eller medicinens verkan vet jag inte. Men jag blev bra på några veckor. Hade haft detta i ca 7 månader då och var urless på detta. Lycka till
    Hej Jag undrar hur länge du fick ta medicinen, eller tar du den fortfarande? Har du fått några biverkningar av dom? Hade du även denna glasburkskänsla? Det känns som lite overkligt liksom? Jag ska till läkaren på fredag förhoppningsvis får jag nån form av lågdos antidepressiva.

Ewa
  • Ewa74

Hej,
    Nu har jag varit hos läkare och fått 20 mg Citolapram utskrivet per dag. Nån mer som har erfarenhet av det? Hur snabbt hjälpte medicinen er?

Ewa

• Ewa74

yrseln har samband med att jag är deppg. Jag blev erbjuden samtalsstöd, emn jag avböjde. Jag har tidigare gått i terapi under lång tid, och den här gången börjar jag med tabletter så får vi se sen. Tydligen så var Citolapram en vädigt vanlig medicin.

• Ewa74

Hej!
    Nej då det är inte tråkigt alls att jag avböjde. Jag har tidigare gått i psykoterapi 1 gång i veckan i över ett år, så jag känner mig själv ganska väl. Jag vet i stort varför det har blivit så här, så det var därför jag avböjde. Och det är ju inget som utesluter att jag i framtiden kommer be om samtalsstöd.

• Ewa74

Hej igen!
    Jodå, jag har börjat med avlsappning etc lyssnar bland annat på avslappningsband flera gånger i veckan och har börjat med yoga en gång i veckan. Jag har insett att jag måste lära mig att varva ner, för mig verkar det inte gå automatiskt, utan det är nåt jag måste jobba på. Nu beror det ju inte BARA på stress heller. Jag genomgick en operation öfr ett år sen, innan dess fick vi kämpa hårt för att bli gravida med våra två barm (IVF), vår dotter föddes för tidigt etc...så nog är det yttre orsaker till stor det. Jag har ändå bearbetat hyfsat innan, så det känns ändå inte som jag har kraschlandat nu, även om jag är ganska deppig, så det känns ändå positivt nu.

• Ewa74

Jag tog första tabletten i fredags och jag känner redan effekt! Känner mig lättare till sinnes, och det mesta av "glasburkskänslan" är borta, jag har även fått tillbaka det mesta av aptiten. Inga direkta biverkningar, mer än ett svagt illamående, och första dygnet kände jag av ganska mycket ångest, men det är ju inte säkert att det var pga tabletterna.

Känner mig väldigt hoppfull nu!

/Ewa

• Ewa74
    02Smulan skrev 2009-03-14 15:46:41 följande:
    Känner du sen att du ändå vill prata med någon så skulle säkert kognitiv terapi vara bättre för dig (du har ju testat psykoterapi förut som är "tyngre"). KBT är ju mera problemlösande i nuet, inte samma tillbakablick-terapi som det andra.
    Hej,
    Jo, om det nu skulle vara så att jag vill prata med någon så skulle jag definitivt välja KBT, och inte psykoterapi, jag har pratat klart om min barndom (som i och för sig var helt normal)

/Ewa
  • Ewa74

Hej,
    Jag som fick effekt så snabbt, nu har jag börjat få lite "glasburkskänsla" sen i fredags igen, med yrsel till och från etc. Jag har ju tagit medicinen i 10 dagar nu ca. Ska ju ha mens inom ett par dagar också, så det kanske kan bero på det. Eller kan det svänga lite fram och tillbaka i början innan man får full effekt så att säga?

Ewa

Svar på tråden yrsel, nån mer?