• Fiddelii

surrogatmamma?

Jag och min sambo har under en längre tid försökt få barn, att bli gravid har inte varit något problem, vi har under dessa åren fått tre små underbart söta änglar. Det jag undrar är om någon vet om det är lagligt i Danmark, Norge eller Finland att få barn genom en surrogatmamma? min ägg och min sambos spermier är det inget fel på, det är "ugnen" som krånglar! tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden surrogatmamma?
  • ChinChin

Nej, jag tror faktiskt inte det....Men jag är inte säker...
    Men... Varför inte bli mamma till ett barn som redan finns? Det verkar liksom onödigt med allt besvär med att "tillverka" ett barn med hjälp av surrogatmamma, när det redan finns så många barn som inte har någon mamma. Varför inte fundera på adoption? Det är verkligen en win-win-situation; det finns barn som behöver föräldrar och det finns vuxna som behöver barn....Jag är själv adoptivmamma och jag lovar, det är ett fantastiskt sätt att få barn på!

• Bling1975

Jag beklagar verkligen det ni har varit med om. Mina egna tre graviditeter tog slut mycket tidigare och den sorgen har varit tung nog att bära. Vi har också tittat på surrogat då vi inte får adoptera eftersom min man har cancer, men jag lever än lite på hoppet att vi ska kunna medicinera mot missfallen.

Indien och USA är vanligast för surrogat, de har lång erfarenhet och bra lagstiftning. Jag tror inte att någon av våra grannländer tillåter det. Det finns de som använder en egen surrogatmamma och gör IVF i tex spanien, men då står surrogatmamman som mamma på födelsebeviset och du måste adoptera ditt egna barn. Det gör processen mycket mer otrygg, i Indien och USA så står ni som föräldrar på födelsebeviset på en gång. Där kan man också få enkel och bra hjälp med att hitta en surrogatmamma, men det är dyrt. I Indien får man räkna med att ha en budget om kanske 500.000:- även om man kan komma undan billigare, det beror ju lite på antalet försök som krävs, I USA kan det kosta upp emot miljonen.

Jag har läst en hel del på det här forumet: surrogacyindia.forum5.com/

Hoppas ni hittar en väg till ett syskon till era änglar.

Kram

Stitch längtar efter Lilo
  • morgonsolan

Bling 1975: Även vid en surrogatprocess (som förövrigt inte är lagligt i Sverige) så krävs en adoption i Sverige för att ni ska kunna få vård om barnet efter födseln. Så om din man har cancer, vilket jag beklagar, så kan han nog inte få medgivande för adotoption ändå.

TS: Håller med chin chin om att adoption låter med lättillgängligt! (ett fantastiskt sätt att bli förälder på )

• Bling1975

Morgonsolan, det är fel, eftersom vi båda står som biologiska föräldrar på födelsebeviset och barnet är genetiskt vårat (mina ägg, hans spermier) så behöver vi inte adoptera det. Annars är just det nackdelen om man gör det i ett land som inte har samma lagstiftning som USA och Indien.

Och även om så vore fallet så skulle det inte vara ett problem för min man då Sverige kan godkänna honom som adoptivpappa men det finns inga givarländer. samma situation som för homosexuella alltså.

• Bling1975

Jag kan också tillägga att det inte på något sätt är olagligt att använda en surrogatmamma i ett land där detta är tillåtet även om det för tillfället inte är möjligt i Sverige.

• morgonsolan

Ok, sorry trodde det var så att man inte blev förälder till barnet. Men måste du inte vara amerikansk medborgare för att få göra det där, eller hur går det till?

Bling1975 skrev 2009-03-16 14:35:01 följande:
    Morgonsolan, det är fel, eftersom vi båda står som biologiska föräldrar på födelsebeviset och barnet är genetiskt vårat (mina ägg, hans spermier) så behöver vi inte adoptera det. Annars är just det nackdelen om man gör det i ett land som inte har samma lagstiftning som USA och Indien. Och även om så vore fallet så skulle det inte vara ett problem för min man då Sverige kan godkänna honom som adoptivpappa men det finns inga givarländer. samma situation som för homosexuella alltså.
  • Bling1975

Vi är inte där ännu utan har fortfarande embryon i frysen här hemma och mediciner att prova så jag har inte tagit reda på alla praktiska detaljer, men det är inga problem att vi är från Sverige. Det finns redan par som har fått hjälp i USA och kommit hem med barn. Vet inte om det blir alls och om det blir får vi se om det blir USA eller Indien.

• AngeLisa

Det är väl typ omöjligt att få adoptera om du har den minsta åkomma. Jag skulle aldrig få adoptera pga att jag har två kroniska sjukdomar. Och det fina med dom där surrogatförmedlingarna är ju att man blir föräldrar direkt när barnet är fött. Det är inga mellanhänder. Utan man hamnar direkt på papperet.
    Jag beklagar din mans cancer.................

• timberhochmandie

Det var ju en nyhet igår om ett par som sitter fast i Ukraina och inte får komma hem med sitt barn eftersom svenska myndigheter inte accepterar att den svenska kvinnan står som mamma när det inte är hon som har fött barnet. Den svenska lagen kommer förhoppningsvis (troligen?) att ändras, men det kan nog ta lite tid...

• Bling1975
    timberhochmandie skrev 2009-03-28 14:53:02 följande:
    Det var ju en nyhet igår om ett par som sitter fast i Ukraina och inte får komma hem med sitt barn eftersom svenska myndigheter inte accepterar att den svenska kvinnan står som mamma när det inte är hon som har fött barnet. Den svenska lagen kommer förhoppningsvis (troligen?) att ändras, men det kan nog ta lite tid...
    Det där tycker jag är så konstigt, för flera par har kommit hem från USA med barn utan att få dessa problem. Undrar om det är konsulatet i Ukraina som resonerar annorlunda eller om faktorn att det även var efter äggdonation spelar in på ett vis som inte framgick i inslaget. Eller är det de faktum att de amerikanskfödda barnen även får amerikansk medborgarskap pga av att de är födda där som underlättar. I Ukraina fick de ju inte medborgarskap i något land vilket var det största problemet för då kunde inte barnet lämna landet.

Ska bli spännande att följa vad som händer det här paret.
Svar på tråden surrogatmamma?