• barn04

är jag den enda som inte rekomenderar unga att få barn?

jag fick mitt första barn när ja va 19... mitt andra som 24 åring...stor stor skillnad..

finns det fler än jag som inte rekomenderar ungre att få barn?

• Svar på tråden är jag den enda som inte rekomenderar unga att få barn?
  • LindaSundberg

Nej inte bara för åldern iaf, däremot rekomenderar jag yngre som fortfarande bor hemma och så vidare att vänta.

• MicaelochMaria

Allt är relativt, det handlar snarare om vart i livet du är när du blir förälder, än hur gammal du är.
    Du är lika "oförberedd" när du är 17 som 30, det blir en lika storomställning, däremot tror jag man bör tänka på ekonomin innan man bakar barn

• Bonanza

barn04 skrev 2009-02-24 20:19:25 följande:

jag fick mitt första barn när ja va 19... mitt andra som 24 åring...stor stor skillnad.. finns det fler än jag som inte rekomenderar ungre att få barn?
    Men du var ju fortfarande ung när du var 24?
  • Teskedsmamman

Jag kan ju tänka att 24 också är ungt

Men ja, jag brukar råda unga till att vänta.... det finns tid för allt och det är viktigare att växa upp själv och skapa en bra grund för barnet att växa upp i. Jag är själv uppvuxen med en mamma som hade enorma ekonomiska problem och det vill jag INTE utsätta mina barn för...

Fick 3 killar på 3½ år - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • nano

Fick barn vid 21, rekomenderar ingen att skaffa barn tidigt men blir man gravid så stöttar jag fullständig om någon vill behålla barnet. Umgås mycket med lite yngre människor än jag och poängterar då när vi pratar barn varför man ska vänta, äveno om jag såklart inte vill ha min dotter "ogjord".

• Disela

Allt är ju relativt.. Det beror väl inte så mycket på ålder i siffror utan ålder i mognad? Jag anser inte att en 16 åring över lag är speciellt mogen.. Men en 19-åring kan å andra sidan vara väldigt mogen. Vad har egentligen ålder med föräldraskap att göra? Jag var 21 när jag fick mitt första barn och jag tycker jag var precis lagom mogen. Hade fast heltidsjobb, egen lägenhet med min kille. Vi valde att skaffa barn "tidigt" för att vi kände att det var en bra tid. Vi längtade så mycket efter barn och ansåg inte någon anledning till att vänta. Vi ville inte resa jorden runt, gå ut på krogen och supa skallen av oss, plugga till ingenjöer eller liknande som förspråkas. Alla gör sina egna val i livet och känner förhoppningsvis sig själva så pass bra att de vet om de fattar rätt beslut angående barn.

• nano

Jag räknar iofs ung mer som en mogenhetssiffra än ålder, jag var ung vid 21 (fast det gick itne fram till min BVC-tant )

• hannahlilla

Jag rekomenderar ingen under 18 att skaffa barn och jag är helt oförstående till varför andra gör det.
    Sen finns det ju de över 18 jag heller inte skulle rekomendera det till men det är ju från fall till fall.

Själv fick jag barn när jag var 16.

• memis87

nopp rekommenderar inte heller att unga skaffar barn.
    Aldrig kvinnor under 18 år och mycket sällan under 23 år

Fick själv barn när jag va 20 år och ett mf när jag va 19 år

• tvåtjejersmamma

Nej, du är inte ensam. Jag råder också unga att vänta. Sedan är ju frågan; vad menar man med ung?

För mig är det ganska ungt med 24 år också.

Men....allt är relativt och handlar om mognad. Det finns 30-åringar som INTE är mogna att bli föräldrar, och det finns 20-åringar som är det........

Svar på tråden är jag den enda som inte rekomenderar unga att få barn?