• snosan

Totalt livrädd

Hej!

Jag har fött en dotter -06 och väntar nu en pojke i Maj, problemet är att jag är livrädd för att föda vaginalt igen. Jag låg inlagd nästan en vecka med högt blodtryck och jag var totalt livrädd för att föda, min skräck kommer ifrån att min mamma gick bort i hjärnblödning för ett par år sen. Då hade hon högt blodtryck och maginfluensa. Hon tog alltså i rejält när hon kräktes och därav blödningen... När jag då låg på Varberg med Högt blt blev jag igångsatt och min dotter föddes i rekordfart med hjälp av en tång på 1 och en halv timme med hjälp av tång...
    Tången var tvunget för jag vågade inte krysta för jag trodde ajg skulle dö.
    Nu till problemet, jag var på Aurorasamtal och BM bara skrattade mig i ansiktet och sa att du hade minsann en drömförlossning och att folk hade älskat att föda som jag gjorde, när jag nämde snitt så tittade hon på mig som jag var korkad...
    Du ska nog försöka dig på att besöka din gamla terapeut och gå på profylaxkurs istället. Så skickade hon hem mig med en bunt med broschyrer.
    Jag vet inte hur jag ska gå tillväga! Min ångest blir inte bättre ju närmare jag kommer förlossningen.
    Är nu i v29 och min dödsångest blir allt starkare

• Svar på tråden Totalt livrädd
  • pusspillan87

hej hej..stackare å behöva känna sådär! va jag du så skulle jag byta bm å prata med den nya du får.. de är ju endå dom man vill vända sig till med problem och frågor och då skulle jag byta om jag vore du..hon värkar inte ta din räddsla på allvar!

hoppas de löser sig på ett bra sätt!!

• busfrönr1

Usch!

Det var väl inget bra aurora-samtal. Känns som du likagärna kunde varit utan!!

Så här skulle jag tänkt. 1. Profylax är hur bra som helst (tycker jag) Wn del tycker bara det är dravel, så det ärju olika. Men profylaxen hjälper ju inte mot högt blodtryck!!
    2. Jag hade också väldigt väldigt högt blodtryck vidmin första förlossning (180/130 när jag var fullt medicinerad och igångsatt) så jag hade väldigt likanande tankar som du innan. Jag förstår rädslan och tankarna som kommer.

Så finns det ju massor av förhållningssätt man kan ha inför nästa förlossning. Några saker som hjälper mig att hantera tankarna (för det är ju faktiskt i huvudet (tankarna) som det sitter)

1. Din erfarenhet från förra förlossningen: Det du kan bära med dig som negativt är ju känslorna som du kände under förlossningen, skräcken, rädslan att något ska hända etc. det är sådant som sätter sina spår.
    Men de positiva sakerna du kan bära med dig från förra förlossningen är att det gick ju faktiskt bra (rent fysiskt alltså (därmed inte sagt att det gick bra psykiskt). Det hände inte dig något rent fysksit med anledning av det höga blodtrycket.

2. Fakta är en annan stöttepelare för mig, för att kunna hantera rädslor (men det är ju också olika för alla) Det är att all fakta talar för att det inte kommer hända något. Väldigt många förlossningar sker där mamman uppvisar ett mycket högt blodtryck, men de slutar väldigt väldigt ofta i "normala" förlossningar, utan komplikationer såsom hjärnblödning för mamman. Att din mor avlidit pga av hjärnblödning vid ansträngning är jättehemskt, MEN betänk att ho odg inte när hon var i din ålder, och hon verkar inte dött under förlossningen heller. Dvs, det finns så mycket faktorer som är annorlunda i ditt specifika fall nu, jämfört med din mammas fall för någon månad sedan, att det egentligen inte går att dra några andra slutsatser av det än att din mamma avled av en hjärnblödning. Eller hur?

3. Har du högt blodtryck nu? Vad är det som talar för att det öerhuvudtaget ska uppstå ett problem liknanade det du hade förra förlossningen?

Vet inte om det hjälpte dig någonting, men att tänka och resonera med mitt eget psyke på det här sättet har hjälpt mig att hantera de negativa tankarna som är så onödiga att ha när det väl gäller. Det är mycket roligare att kunna fokusera på det oerhört positiva som kommer ut av arbetet, nämligen ett nytt liv!

Svar på tråden Totalt livrädd