• SnipSnapSnut

Vilka prover tar man?? Snälla svara...

Vi ska ta blodprover nästa vecka. Kromosomprov på oss båda och några till på mej. Gyn sa: På dej kommer vi ta några fler prover som kan ha med missfall att göra, även som har med reumatism att göra".

Vad menar gyn? Vilket prov är det?? Jag är rädd att jag har högt TNF-alfa. Och jag sa det men då sa han bara: Jaja, vi tar de prover som vi tycker har med missfall att göra.

Men reumatism har väl med immunförsvaret att göra och då måste det väl vara ett test som har med immunförsvaret att göra eller? Vad tar man för tester egentligen vid upprepade missfall?

• Svar på tråden Vilka prover tar man?? Snälla svara...
  • StoraD

hej, jag beklagar dina missfall.

Dessa prover fick jag ta: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Jag gjorde min utredning på RMC i Malmö, och det var en vanlig mf-utredning (jag har inte reumatiska besvär). Jag frågade också om TNF-alfa och fick besked där att de provet gör de inte. Anledningen var fr.a. att det var lite opålitligt eftersom det kunde variera mkt beroende t.ex. på om man var förkyld eller hade ngn mindre infektion i kroppen.

Sen tror jag att reumatiska sjukdomar kan vara relaterade på något vis (just immunologiskt som du säger), och det är ngt man testar för, men jag har ingen aning om vilka prover detta skulle vara: kanske är TNF-alfa ett av dem, men som sagt, min kunskap är begränsad till den "vanliga" mf-utredningen, och det är den länken ovan beskriver.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer, lycka till!

Svar på tråden Vilka prover tar man?? Snälla svara...