Inlägg från: Kinderägg |Visa alla inlägg
  • Kinderägg

Rädd med 5:e barnet

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva ett inlägg under denna rubrik men nu sitter jag här. Jag har fött 4 barn och har verkligen sett fram emot förlossningarna med förtjusning. Min sista förlossning tyckte jag var värst av mina 4 men jag har inte tänkt så mycket på den. I fredags var jag på förlossningen på kontroll eftersom jag har en hel del besvär och DÅ hände nåt. Ljudet av fläktarna, ljudet av klockan för varje minut som gick, hjärtljuden från CTG´n...ja en massa små saker som påminde mig om min förra förlossning fick mig att känna panik över vad som komma skall. Jag kände att jag inte alls är redo för en till förlossning, jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag vill verkligen inte genomgå det hela igen. Mår sämre och sämre för varje dag som går och jag kan inte släppa det hela.

Min förra förlossning är säkert en dröm för många men en mardröm för mig, den tog bara 4 timmar från det att jag hade etablerade värkar men usch vilka timmar. Kan ett aurorasamtal hjälpa eller är det för sent får nåt sånt ? Jag är i vecka 30 nu så det känns som jag är ute lite sent. Nån mer som varit i samma sits, som har flera bra upplevelser bakom sig men helt plötsligt bivit rädda ? Hur har ni hanterat det hela ?

• Svar på tråden Rädd med 5:e barnet
  • Kinderägg

Min bm säger att jag ska förbereda mig på en snabb förlossning igen, min tredje förlossning tog 2½ timme så jag verkar kunna vara rätt snabb.

Vid min förra förlossning hade jag inte sovit en blund på ca 36 timmar så det gjorde väl kanske sitt till. Det jag dock tyckte var jobbigast då var krystvärkarna, krystade "bara" i 20 min men det var överjävligt, bm sa att barnet inte sjönk ner ordentligt så jag var tvungen att krysta ner henne innan jag verkligen kunde arbeta med att få ut henne. Kan det ha berott på att hon var rätt stor ? Om jag inte minns helt fel så nämnde bm vid min tredje förlossning att barnet låg väldigt högt när jag var fullt öppen. Vad kan sånt bero på ? Är rädd för att dom ska behöva använda yttrepress om barnet inte sjunker ned ordentligt. Kan man neka yttrepress ? Vad gör dom då i så fall ? Vid min första förlossning så var dom tre stycken som hängde på min mage och det får ALDRIG hända igen, var det värsta jag varit med om men trots det så blev det en bra förlossning. Var nog för ung och "dum" för att förstå bättre då.

• Kinderägg

Med tredje barnet gick vattnet spontant hemma 8 timmar innan han föddes, värkarna började komma 5 timmar efter vattenavgång. Med 4:e barnet tog dom hål på hinnorna 2 timmar innan hon föddes. Har under dom två sista förlossningarna stått upp in i det sista men det har uppenbarligen inte hjälpt. Har för mig att jag läst att stora barn har svårt att komma ner ordentligt men vad räknas som stort egentligen ? Kan en aurora-bm ha svar på mina frågor eller är det bm som var med under förlossningen man ska prata med ?

Tack för dina svar Fru Humla, känns mycket bättre av att bara få ventilera sig lite så här på FL också.

• Kinderägg

Tack så hemskt mycket för era svar, jag ska till min BM på onsdag så jag ska försöka ta mod till mig och ta upp det hela med henne. Jag är en sån som har väldigt svårt att be om hjälp men jag tror nog att jag måste om jag ska kunna njuta av den här sista tiden som gravid. Måste även ta upp ämnet förlossningsdepression vilket tar emot rejält, har som tur är förklarat allt för min sambo så han kan trycka på lite om jag "råkar glömma". Ska även till spec-MVC snart och då är det ju ett ypperligt tillfälle att prata lite om det hela.

• Kinderägg

Ska till spec-mvc pga att jag har smärtor och blödningar ända sen jag testade positivt, ska även ta ett cellprov där tydligen. Hoppas dom kan hitta "felet" så jag slipper ha ont iaf.

• Kinderägg

Jag har moderkakan i framvägg, har gjort flera UL men hittills har dom inte lyckats komma fram till vad som orsakar blödningarna. Lite trist att hela tiden oroa sig över om man ska börja blöda eller inte.

• Kinderägg

"Glömde" ta upp det hela med min BM sist men ska ju till spec-mvc imorgon, ska försöka få fram det då. Jag har suttit och funderat lite på bedövning. Tog EDA med första barnet och det var ju rena himmelriket, dock drog det ju ut på tiden och det hela slutade som sagt med yttre press vilket jag vägrar vara med om igen. Med andra barnet tog jag oxå EDA men den tog inte alls och besvikelsen var stor. När jag väl kommit över att den inte tog så gick allt som en dans. Med tredje barnet så visste jag ju att det fungerarde jättebra utan bedövning och allt var över på drygt två timmar. Med fjärde tänkte jag likadant att det funkar ju jättebra utan bedövning men ack vad jag bedrog mig, allt var visserligen över på ca fyra timmar men dom var hemska på flera sätt.

Jag börjar fundera på att testa EDA denna gång men känner mig lite osäker då den ju inte tog andra gången. Är det vanligt att den inte tar ? Blir ju så besviken om den inte gör det när man är inställd på att den ska hjälpa. Jag som har två relativt snabba förlossningar bakom mig med bra och effektiva värkar, tror ni EDA´n skulle göra förlossningen utdragen ? Min första blev ju det men det kanske berodde lite på att det var första barnet, barnet var rätt stort (4,2 kg) och jag var bara 19 år och späd i kroppen.

Kan BM skriva in i min journal att EDA skall sättas direkt vid ankomst till förlossningen eller är det något man måste ta med personalen där ? Är rädd att jag inte hinner få den då.

En massa frågor som jag borde kunna svaret på nu när jag väntar 5:e barnet men usch så osäker jag känner mig.

Svar på tråden Rädd med 5:e barnet