• Fru Humla

Rädd med 5:e barnet

aurora hjälper, det är absolut inte för sent. det är snarare lagom i tiden tycker jag.
    aurora var jättebra för mig, jag kände mig trygg och säker inför min förlossning även om jag aldrig har upplevt förlossningsskräck så har det varit nåt som gjort mig nervös och rädd på nåt vis.
    det är ju känt att en snabb förlossning är minst lika jobbig som en lång. lagom är ju alltid bäst.
    men det är ju inte säkert att det kommer gå lika fort/fortare med det här barnet. har jag ju bara 2 barn men jag har hört från dem som har flera att någon av barn nr 3 eller 4 brukar vara något av en skräck, då när man tror att allt bara ska bli som man vill.'
    ring aurora redan imorrn innan du hinner jaga upp dig mera. bryt nervositeten på en gång, det kommer du må bäst av.
    och innerst inne vet du ju att det kommer gå så himla bra
    om du vet att det är sista gången så njut...

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Fru Humla

jag hade också yttre press första gången och det var överjävligt det håller jag med om. tror inte du kan neka det men om du träffar en aurora så hjälper hon dig att skriva ett förlossningsbrev.
    första gången upplevde jag att den bm jag hade sket i mitt brev men när en aurora vart med osch skrivit törs ingen förbise det*he he he*
    vid en snabb förlossning hinner kanske barnet inte sjunka ner lika mycket som när det tar lite mer tid.
    har ditt vatten gått eller har de tagit hål på det?
    det här är bara vad jag tror nu såg på barnmorskorna på tv förut och då såg jag ett program där de vände ett barn som låg i säte och för att det inte skulle vända tillbaka så tog de hål på vattnet så att den skulle sjunka ner och inte kunna vända sig...
    alltså tror jag att om de tar hål på ditt vatten så fort du kommer in med värkar så får bäbis större chans att hinna ner innan krystningen sätter fart.
    jag upplevde också krystningen jobbig sist och första dygen efter sa jag att aaaaldrig igen men inte ens en vecka senare satt jag å sa att jag var sugen på en nr 3
    för mig var det smärtan i underlivet som var värst när bäbis ska ut. första gånegn körde de på kylspray och det skulle jag nog vilja att de gjorde på mig om jag skulle föda barn igen, för det gjorde de inte sist iaf.

men om du vet vad som var jobbigt de sista gångerna så blir ju aurorans jobb mycket lättare, hon kan säkert ge dig råd för vad du ska göra för att bäbis ska komma ner. det kan skrivas till personalen att du är rädd för det så att de kan hjälpa dig att jobba på verkarna redan innan du är helt öppen för att få ner barnet.
    mig sa de att de ville sätta dropp på för att få ner barnet men jag ville verkligen inte ha dropp då det var det som gjorde att jag mådde dåligt första gången. så de skojade om att det räckte med att skrämma mig med droppet så kom barnet ner. jag fattade att jag behövde jobba med lite och inte bara låta värkarna komma.
    tror absolut inte att du kan behöva yttre press när du ska ha ditt femte barn, du är ju krystexpert vettja då ska det ju i så fall bli väldigt akut så att barnet bara måste ut och då får de iaf för mig göra vad de vill för att det ska gå bra.
    men sånt händer ju inte så ofta ändå...

• Fru Humla

auroran läser ju journalen och om hon funderar något kan hon ju alltid prata med bm osm förlöste dig men jag har upplev under mina aurora samtal att de är väldigt kunniga och insatta.
    man kan ju aldrig veta men man kan ju ändå få svar som, det KAN vara så här eller möjligen så HÄR. för mig hjäler det en hel del och så kan man få lite grejjer som man själv kan tänka på.
    men om du nu fått ganska stora barn som du har upplev jobbiga att krysta ut kan du säkert få hjälp att sättas igång den här gången innan de blir så stora tex...
    jag skulle bli igånsatt den här gången i v 38+0 för att jag tar så vansinnigt med vätska på slutet av grav så jag ville föda medan jag kunde röra på mig. nu räckte det med en hinnsvepning så var allt på g
    födde 12 timmar efter svepningen så är du inne på barn nr 5 så är du säkert inte heller så svår att sätta fart på
    ring till fl nu å fråga efter en aurora. hör av dig sen.
    kram

• Fru Humla

ja verkligen bra tillfälle att ta det på spec-mvc. varför behöver du komma dit?
    bra att du får med dig sambon också. även han kan ju ta upp det eftersomd et påverkar ju även honom.
    berätta hur allting går

• Fru Humla
    Kinderägg skrev 2009-02-16 21:54:15 följande:
    Ska till spec-mvc pga att jag har smärtor och blödningar ända sen jag testade positivt, ska även ta ett cellprov där tydligen. Hoppas dom kan hitta "felet" så jag slipper ha ont iaf.
    aah okej...ja vi får hoppas det...mig kollade de för gbs för alla mina sd men det hade jag inte.
    du har inte moderkakan i framkant då? det brukar ju orsaka blödningar men inte smärtor vad jag vet..
  • Fru Humla

en bekant till mig hade så och hon blödde lite hur som helst för att blodkärlen ligger så nära "utgången" så att det lättare uppstår blödningar än i vanliga fall.
    måste vara jättejobbigt och jag undrar just varför man skulle få värk av det.
    bra att de kollar upp det iaf...

Svar på tråden Rädd med 5:e barnet