• Kinderägg

Rädd med 5:e barnet

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva ett inlägg under denna rubrik men nu sitter jag här. Jag har fött 4 barn och har verkligen sett fram emot förlossningarna med förtjusning. Min sista förlossning tyckte jag var värst av mina 4 men jag har inte tänkt så mycket på den. I fredags var jag på förlossningen på kontroll eftersom jag har en hel del besvär och DÅ hände nåt. Ljudet av fläktarna, ljudet av klockan för varje minut som gick, hjärtljuden från CTG´n...ja en massa små saker som påminde mig om min förra förlossning fick mig att känna panik över vad som komma skall. Jag kände att jag inte alls är redo för en till förlossning, jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag vill verkligen inte genomgå det hela igen. Mår sämre och sämre för varje dag som går och jag kan inte släppa det hela.

Min förra förlossning är säkert en dröm för många men en mardröm för mig, den tog bara 4 timmar från det att jag hade etablerade värkar men usch vilka timmar. Kan ett aurorasamtal hjälpa eller är det för sent får nåt sånt ? Jag är i vecka 30 nu så det känns som jag är ute lite sent. Nån mer som varit i samma sits, som har flera bra upplevelser bakom sig men helt plötsligt bivit rädda ? Hur har ni hanterat det hela ?

• Svar på tråden Rädd med 5:e barnet
  • Fru Humla

aurora hjälper, det är absolut inte för sent. det är snarare lagom i tiden tycker jag.
    aurora var jättebra för mig, jag kände mig trygg och säker inför min förlossning även om jag aldrig har upplevt förlossningsskräck så har det varit nåt som gjort mig nervös och rädd på nåt vis.
    det är ju känt att en snabb förlossning är minst lika jobbig som en lång. lagom är ju alltid bäst.
    men det är ju inte säkert att det kommer gå lika fort/fortare med det här barnet. har jag ju bara 2 barn men jag har hört från dem som har flera att någon av barn nr 3 eller 4 brukar vara något av en skräck, då när man tror att allt bara ska bli som man vill.'
    ring aurora redan imorrn innan du hinner jaga upp dig mera. bryt nervositeten på en gång, det kommer du må bäst av.
    och innerst inne vet du ju att det kommer gå så himla bra
    om du vet att det är sista gången så njut...

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Kinderägg

Min bm säger att jag ska förbereda mig på en snabb förlossning igen, min tredje förlossning tog 2½ timme så jag verkar kunna vara rätt snabb.

Vid min förra förlossning hade jag inte sovit en blund på ca 36 timmar så det gjorde väl kanske sitt till. Det jag dock tyckte var jobbigast då var krystvärkarna, krystade "bara" i 20 min men det var överjävligt, bm sa att barnet inte sjönk ner ordentligt så jag var tvungen att krysta ner henne innan jag verkligen kunde arbeta med att få ut henne. Kan det ha berott på att hon var rätt stor ? Om jag inte minns helt fel så nämnde bm vid min tredje förlossning att barnet låg väldigt högt när jag var fullt öppen. Vad kan sånt bero på ? Är rädd för att dom ska behöva använda yttrepress om barnet inte sjunker ned ordentligt. Kan man neka yttrepress ? Vad gör dom då i så fall ? Vid min första förlossning så var dom tre stycken som hängde på min mage och det får ALDRIG hända igen, var det värsta jag varit med om men trots det så blev det en bra förlossning. Var nog för ung och "dum" för att förstå bättre då.

• Fru Humla

jag hade också yttre press första gången och det var överjävligt det håller jag med om. tror inte du kan neka det men om du träffar en aurora så hjälper hon dig att skriva ett förlossningsbrev.
    första gången upplevde jag att den bm jag hade sket i mitt brev men när en aurora vart med osch skrivit törs ingen förbise det*he he he*
    vid en snabb förlossning hinner kanske barnet inte sjunka ner lika mycket som när det tar lite mer tid.
    har ditt vatten gått eller har de tagit hål på det?
    det här är bara vad jag tror nu såg på barnmorskorna på tv förut och då såg jag ett program där de vände ett barn som låg i säte och för att det inte skulle vända tillbaka så tog de hål på vattnet så att den skulle sjunka ner och inte kunna vända sig...
    alltså tror jag att om de tar hål på ditt vatten så fort du kommer in med värkar så får bäbis större chans att hinna ner innan krystningen sätter fart.
    jag upplevde också krystningen jobbig sist och första dygen efter sa jag att aaaaldrig igen men inte ens en vecka senare satt jag å sa att jag var sugen på en nr 3
    för mig var det smärtan i underlivet som var värst när bäbis ska ut. första gånegn körde de på kylspray och det skulle jag nog vilja att de gjorde på mig om jag skulle föda barn igen, för det gjorde de inte sist iaf.

men om du vet vad som var jobbigt de sista gångerna så blir ju aurorans jobb mycket lättare, hon kan säkert ge dig råd för vad du ska göra för att bäbis ska komma ner. det kan skrivas till personalen att du är rädd för det så att de kan hjälpa dig att jobba på verkarna redan innan du är helt öppen för att få ner barnet.
    mig sa de att de ville sätta dropp på för att få ner barnet men jag ville verkligen inte ha dropp då det var det som gjorde att jag mådde dåligt första gången. så de skojade om att det räckte med att skrämma mig med droppet så kom barnet ner. jag fattade att jag behövde jobba med lite och inte bara låta värkarna komma.
    tror absolut inte att du kan behöva yttre press när du ska ha ditt femte barn, du är ju krystexpert vettja då ska det ju i så fall bli väldigt akut så att barnet bara måste ut och då får de iaf för mig göra vad de vill för att det ska gå bra.
    men sånt händer ju inte så ofta ändå...

• Kinderägg

Med tredje barnet gick vattnet spontant hemma 8 timmar innan han föddes, värkarna började komma 5 timmar efter vattenavgång. Med 4:e barnet tog dom hål på hinnorna 2 timmar innan hon föddes. Har under dom två sista förlossningarna stått upp in i det sista men det har uppenbarligen inte hjälpt. Har för mig att jag läst att stora barn har svårt att komma ner ordentligt men vad räknas som stort egentligen ? Kan en aurora-bm ha svar på mina frågor eller är det bm som var med under förlossningen man ska prata med ?

Tack för dina svar Fru Humla, känns mycket bättre av att bara få ventilera sig lite så här på FL också.

• Fru Humla

auroran läser ju journalen och om hon funderar något kan hon ju alltid prata med bm osm förlöste dig men jag har upplev under mina aurora samtal att de är väldigt kunniga och insatta.
    man kan ju aldrig veta men man kan ju ändå få svar som, det KAN vara så här eller möjligen så HÄR. för mig hjäler det en hel del och så kan man få lite grejjer som man själv kan tänka på.
    men om du nu fått ganska stora barn som du har upplev jobbiga att krysta ut kan du säkert få hjälp att sättas igång den här gången innan de blir så stora tex...
    jag skulle bli igånsatt den här gången i v 38+0 för att jag tar så vansinnigt med vätska på slutet av grav så jag ville föda medan jag kunde röra på mig. nu räckte det med en hinnsvepning så var allt på g
    födde 12 timmar efter svepningen så är du inne på barn nr 5 så är du säkert inte heller så svår att sätta fart på
    ring till fl nu å fråga efter en aurora. hör av dig sen.
    kram

• fjärilflickan

Jag är i ungefär samma situation som du, fast jag är gravid med nr 4. Födde mitt första barn med yttre press och sprack ordentligt, fick en partiell sfinkterruptur. Tyckte dock inte att den förlossningen var så traumatisk ändå. Mitt andra och tredje barn födde jag i vidöppen hjässbjudning, så jag hade så vansinnigt ont i ryggen med dem. Det är jobbigt tycker jag att inte veta innan hur de kommer. Vidöppet gör så pass mycket ondare. Har dock haft tur, precis som du, med att ha relativt snabba förlossningar. Den sista tog cirka en timme, 1 1/2 med etablerade värkar.

Tycker absolut du ska ringa och prata med Aurora, de är verkligen duktiga! Har ingen erfarenhet själv, men min bästa kompis fick jättemycket hjälp av dem. Det spelar ingen roll hur många barn man har fött innan, man kan vara lika rädd för det.

Min största rädsla inför nästa är nog om även denna ska komma vidöppet, att det ska vara nåt fel på barnet, hur snabbt det ska gå och även mycket hur man ska bli efteråt i underlivet. Det är mest sådana funderingar.. Visst är även jag rädd för själva förlossningen, men inte så att jag behöver någon att prata med förutom min vanliga bm på mvc. Försöker tänka att jag har ju faktiskt klarat det tre ggr innan, varför skulle det gå snett denna gången? Det är ju liksom snitslad bana..

Mitt råd är att du ska ringa Aurora direkt och boka in ett besök. Det kanske bara behöver bli en gång, det kanske räcker för din del.. Lycka till!

• Kinderägg

Tack så hemskt mycket för era svar, jag ska till min BM på onsdag så jag ska försöka ta mod till mig och ta upp det hela med henne. Jag är en sån som har väldigt svårt att be om hjälp men jag tror nog att jag måste om jag ska kunna njuta av den här sista tiden som gravid. Måste även ta upp ämnet förlossningsdepression vilket tar emot rejält, har som tur är förklarat allt för min sambo så han kan trycka på lite om jag "råkar glömma". Ska även till spec-MVC snart och då är det ju ett ypperligt tillfälle att prata lite om det hela.

• Fru Humla

ja verkligen bra tillfälle att ta det på spec-mvc. varför behöver du komma dit?
    bra att du får med dig sambon också. även han kan ju ta upp det eftersomd et påverkar ju även honom.
    berätta hur allting går

• Kinderägg

Ska till spec-mvc pga att jag har smärtor och blödningar ända sen jag testade positivt, ska även ta ett cellprov där tydligen. Hoppas dom kan hitta "felet" så jag slipper ha ont iaf.

• Fru Humla
    Kinderägg skrev 2009-02-16 21:54:15 följande:
    Ska till spec-mvc pga att jag har smärtor och blödningar ända sen jag testade positivt, ska även ta ett cellprov där tydligen. Hoppas dom kan hitta "felet" så jag slipper ha ont iaf.
    aah okej...ja vi får hoppas det...mig kollade de för gbs för alla mina sd men det hade jag inte.
    du har inte moderkakan i framkant då? det brukar ju orsaka blödningar men inte smärtor vad jag vet..
  • Kinderägg

Jag har moderkakan i framvägg, har gjort flera UL men hittills har dom inte lyckats komma fram till vad som orsakar blödningarna. Lite trist att hela tiden oroa sig över om man ska börja blöda eller inte.

• Fru Humla

en bekant till mig hade så och hon blödde lite hur som helst för att blodkärlen ligger så nära "utgången" så att det lättare uppstår blödningar än i vanliga fall.
    måste vara jättejobbigt och jag undrar just varför man skulle få värk av det.
    bra att de kollar upp det iaf...

• Kinderägg

"Glömde" ta upp det hela med min BM sist men ska ju till spec-mvc imorgon, ska försöka få fram det då. Jag har suttit och funderat lite på bedövning. Tog EDA med första barnet och det var ju rena himmelriket, dock drog det ju ut på tiden och det hela slutade som sagt med yttre press vilket jag vägrar vara med om igen. Med andra barnet tog jag oxå EDA men den tog inte alls och besvikelsen var stor. När jag väl kommit över att den inte tog så gick allt som en dans. Med tredje barnet så visste jag ju att det fungerarde jättebra utan bedövning och allt var över på drygt två timmar. Med fjärde tänkte jag likadant att det funkar ju jättebra utan bedövning men ack vad jag bedrog mig, allt var visserligen över på ca fyra timmar men dom var hemska på flera sätt.

Jag börjar fundera på att testa EDA denna gång men känner mig lite osäker då den ju inte tog andra gången. Är det vanligt att den inte tar ? Blir ju så besviken om den inte gör det när man är inställd på att den ska hjälpa. Jag som har två relativt snabba förlossningar bakom mig med bra och effektiva värkar, tror ni EDA´n skulle göra förlossningen utdragen ? Min första blev ju det men det kanske berodde lite på att det var första barnet, barnet var rätt stort (4,2 kg) och jag var bara 19 år och späd i kroppen.

Kan BM skriva in i min journal att EDA skall sättas direkt vid ankomst till förlossningen eller är det något man måste ta med personalen där ? Är rädd att jag inte hinner få den då.

En massa frågor som jag borde kunna svaret på nu när jag väntar 5:e barnet men usch så osäker jag känner mig.

Svar på tråden Rädd med 5:e barnet