Hur fort blir man beroende av stilnoct
Jag har sovit väldigt dåligt ett bra tag och nu har min svärmor givit mig 4 stilnoct , så jag ska få sova några nätter. Det jag undrar över blir man beroende av att ta 10 mg Stilnoct fyra gånger?
Jag har sovit väldigt dåligt ett bra tag och nu har min svärmor givit mig 4 stilnoct , så jag ska få sova några nätter. Det jag undrar över blir man beroende av att ta 10 mg Stilnoct fyra gånger?
- Spara denna bipacksedel, du kan behöva läsa den igen.
- Om du har ytterligare frågor vänd dig till läkare eller apotekspersonal.
- Detta läkemedel har ordinerats åt dig. Ge det inte till andra. Det kan skada dem, även om de uppvisar symtom som liknar dina.
- Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.
I denna bipacksedel finner du information om:
1. Vad är Stilnoct och vad används det för?
2. Innan du använder Stilnoct
3. Hur du använder Stilnoct
4. Eventuella biverkningar
5. Förvaring av Stilnoct
- Det aktiva innehållsämnet är zolpidemtartrat 5 mg respektive 10 mg.
- Övriga innehållsämnen är laktosmonohydrat 45 mg respektive 90 mg, magnesiumstearat, hypromellos, mikrokristallin cellulosa, natriumstärkelseglykolat, makrogol 400 och färgämnet titandioxid (E 171).
sanofi-aventis AB, Box 14142, 167 14 Bromma
Tel: 08-634 5000
Stilnoct är ett snabbverkande sömnmedel. Den tid du sover blir längre och risken för att du vaknar upp under natten minskar.
- om du är överkänslig (allergisk) mot zolpidemtartrat eller något av övriga innehållsämnen i Stilnoct.
- om du har allvarligt nedsatt leverfunktion
- om du har allvarliga andningsbesvär
- om du har tillfälliga andningsuppehåll när du sover (sömnapné)
- om du lider av muskelsjukdomen myastenia gravis (svår muskelsvaghet)
Barn och ungdomar under 18 år ska inte använda Stilnoct eftersom information om sådan användning saknas.
Vissa blir beroende fort, andra tar det längre tid.
Det jag undrar över om jag ska våga ta dom, eller om jag ska skita i det helt och hållet. Jag har otroligt svårt att somna in, ligger och vrider och vänder mig i timmar. Kan jag våga ta en eller blir jag fast direkt?
Min man äter zolpidem som är ett annat namn för stilnoct, annan tillverkare. Han höll också på med massa skumt efter intag före läggning som vissa andra i tråden har upplevt. Och han har inte haft nåt minne av dessa händelser. Han kunde gå upp och äta och sedan gå och somna om och jag tycker att det verkar farligt rakt av att sömnpiller fungerar på detta vis på vissa personer. Han har nu börjat trappa ner i ett par dagar men han har använt dem sen september/oktober nån gång. Först tog han bara dem men de fungerade inte bra så nu använder han Propavan och Zolpidem tillsammans och det funkar bättre. Dock känner han sig dåsig halva arbetsdan och tycker att detta tröttar ut honom mer så han vill minska intaget nu. Han kunde även uppleva det som läskigt att han inte kunde komma ihåg saker han gjort på jobbet. han provkör vältar och han gillade inte detta riktigt. Han tycker att det funkar bra med mindre dos och han kan vakna tidigare än innan och faktiskt hålla sig vaken utan att säcka ihop samt att huvudet känns redigt när han vaknar. Så jag tror inte att han under denna tid har blivit beroende eftersom han nu verkar kunna somna på en mindre dos.
anonym (ssk): jaha men hur kommer det sig att han har fått dessa 2 utskrivna för att ta dem tillsammans. Nu blir man ju ett frågetecken. Den ena är insomningstablett (zolpidem) och propavan är till för att han ska sova under natten annars vaknar han efter några timmar. Sen så sa hans läkare att stilnoct och zolpidem fungerar på samma vis jag, det håller jag med om, uttryckte mig fel innan.
Jag har fått utskrivet båda Stilnoct, imovane och propavan samtidigt. Propavanen får man ofta tillsammans med Stilnoct. Just nu annvänder jag bara stilnoct. har gjort från och till ganska länge har inget problem men att ta uppehåll. Gjorde det när jag var gravid och andra tillfälle. Jag är en fd missbrukare av amfetamin och är alltså en beroende person men jag har inte blivit beroende av stilnoct. Det är säket olika från person till person men jag har hört att imovanen är lättare att bli beroende av.